ازسوی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت؛
جزئیات بسته جهش تولید خودرو اعلام شد
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: پیشنهادی که در بسته جهش تولید مطرح شده این است که خودروهایی که مورد نیاز و پسند عامه مردم است طبق روال سابق قیمتگذاری شوند ولی به خودروهایی که قیمت بالاتر و مشتریان خاصی دارند و در تیراژ پایینتری تولید میشوند اجازه داده شود که هیئت مدیره خودروسازان بر اساس هیات تعیین و تثبیت قیمتها قیمتگذاری کنند. سهیل معمارباشی در گفتوگو با ایلنا در مورد اینکه گفته میشود از سال آینده قیمتگذاری خودرو آزاد خواهد شد، ادامه داد: یک بسته جهش تولید توسط وزارت صمت با مدیریت ایدرو تهیه شده که در آن مشخص شده که ساخت داخلی خودروها، تامین منابع مالی خودروها و تسهیلات باید با چه روندی باشد. البته به بازار نیز پرداخته و از طرف دیگر الزامات این جهش تولید بررسی شده است. طبق این برنامه افزایش تولید 50 درصدی طی شش ماه از زمان شروع اجرای این بسته باید رخ دهد. وی افزود: آزادسازی قیمت خودرو در بسته جهش تولید نیست بلکه موضوع این است که خودروسازان الان با قیمتگذاری شورای رقابت زیان میدهند و بدنبال خروج خودروسازان از زیاندهی هستیم. یک راه این است که همین روند ادامه پیدا کند و خودروسازیها و قطعهسازیها را تعطیل کنیم و یک راه هم این است که همه قیمتها اصلاح شود که این باعث فشار بر مردم میشود. مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ادامه تصریح کرد: پیشنهادی که در بسته جهش تولید مطرح شده این است که خودروهایی که مورد نیاز و پسند عامه مردم است طبق روال سابق قیمتگذاری شوند ولی برای خودروهایی که قیمت بالاتر و مشتریان خاصی دارند و در تیراژ پایینتری تولید میشوند اجازه داده شود که هیئت مدیره خودروسازان بر اساس هیات تعیین و تثبیت قیمتها قیمتگذاری کرده و این خودروها را بر اساس آن بفروشند. وی اضافه کرد: این روش باعث میشود که زیان خودروسازان از محل فروش این خودروهای محدود و با مشتری خاص تامین شود، دیگر خودروساز زیان نکند و بتواند امکان جهش تولید را پیدا کند. از طرفی هم فشار به عامه مردم وارد نشود. موضوع مطرح شده در بسته جهش تولید این است و بحث آزادسازی قیمتها و اینکه قیمتگذاری بر اساس حاشیه بازار باشد اصلا مطرح نیست. معمارباشی ادامه داد: در واقع در این بسته آمده است که طبق ضوابط هیئت تعیین و تثبیت قیمتها که سازمان حمایت نیز عضو آن است قیمتگذاری انجام شود و طبق بررسیها 30 تا 40 درصد نوع خودروها مشمول این روشها میشود.
دیدگاه تان را بنویسید