گروهی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی صبح دیروز (ششم بهمن ماه) مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده و نسبت به ناچیز بودن مستمری خود اعتراض کردند.

به گزارش ایلنا، این بازنشستگان معتقدند که مستمری بازنشستگی آنها نسبت به بازنشستگان کشوری و لشگری بسیار ناچیز است. آنها باور دارند که ۷۶درصد از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی جزو فقرای جامعه هستند. معترضان همچنین به نرخ تسعیر ارز در بودجه سال آینده انتقاداتی وارد کردند.

این عده در بیانیه خود اعلام کردند که بررسی نرخ تسعیر ارز ۱۷۵۰۰ تومانی که در دستور مجلس قرار گرفته، آثار منفی فراوانی برای آنها و خانواده‌های کارگری به همراه دارد.

بازنشستگان در این تجمع، شعار‌هایی از قبیل «حقوق ما ریالی، هزینه‌ها دلاری»، «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم» و «امنیت، معیشت حق مسلم ماست» سر دادند.

محجوب: امنیت و معیشت حق همه است

«علیرضا محجوب»، دبیرکل خانه‌ کارگر که در بین تجمع‌کنندگان حاضر شده بود، در سخنانی گفت: این اجتماع برای احقاق حقوق کارگران بازنشسته برگزار شده است. امنیت و معیشت حق همه است و نباید تفاوتی بین حقوق بازنشستگان کشوری و سازمان تامین اجتماعی باشد. در کمیسیون تلفیق بودجه باید به جمعیت بازنشسته کارگری کمک کنند تا منابعی برای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تامین شود.

«محمدباقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم که در جمع معترضان حاضر شده بود، گفت: شرمنده شما بازنشستگان هستم. از ابتدای سال جاری، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام و ۳۲هزار میلیارد برای بازنشستگان تامین اجتماعی تخصیص داده شد. اگر ۳۲هزار میلیارد تومان را بر ۳ میلیون و ۲۰۰هزار بازنشسته تقسیم کنیم، یعنی همسان‌سازی مستمری شما تا ۳۰درصد انجام شده است.

وی ادامه داد: ما در سال آینده ۹۲هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته‌ایم.

۷۰درصد از مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی زیر خط فقر هستند

«حسن صادقی»، رئیس اتحادیه جامعه پیشکسوتان کارگری هم در جمع بازنشستگان معترض گفت: شرایط سخت اقتصادی و دوقطبی شدن جامعه و مواردی از این قبیل، جامعه کارگری و بازنشستگان را به ستوه آورده است.

وی ادامه داد: نسبت به شکاف معنی‌دار دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان صندوق کشوری معترض هستیم. ما بازنشستگان تامین اجتماعی مالیات پرداخت می‌کنیم اما خانواده کارمندان دولت از این مالیات استفاده می‌کنند و ما محروم هستیم. سقف دریافت برای بازنشستگان کشوری از بین رفته اما ما بازنشستگان تامین اجتماعی سقف مستمری داریم.

وی با اشاره به بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری و لشگری گفت: برای پرسنل دولت، بیمه مکمل با تعهدات دولت در نظر گرفته‌اند. بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری مبلغ ناچیزی را به عنوان حق بیمه پرداخت می‌کنند و دولت منابع دیگر را از مالیات پرداخت شده بازنشستگان تامین اجتماعی تامین می‌کند. این مولفه نیز سبب اختلاف فاحش ما و بازنشستگان کشوری و لشگری شده است.

رئیس اتحادیه جامعه پیشکسوتان کارگری ادامه داد: شاهد نظام آپارتایدی در دستمزد هستیم. ما اعتراض خود را نسبت به شرایط معیشت، درمان و آثار بودجه ۱۴۰۰ بر زندگی مردم اعلام می‌کنیم.

وی افزود: بیش از سه دهه است که قربانی سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت‌ها هستیم. همه دولت‌ها در جهت کاهش ارزش پول ملی حرکت کرده‌اند که چیزی جز تورم، بیکاری و فقر برای کارگران به دنبال نداشته است. نرخ تسعیر ارز ۱۷۵۰۰ تومانی ارز برای ما مشکلاتی به وجود می‌آورد که کارگران از آثار آن محفوظ نخواهند بود.

صادقی ادامه داد: در طول ۴۰ سال انقلاب، معاونت برنامه و بودجه یکی از بدحساب‌ترین ارگان‌های دولتی در قبال تامین اجتماعی است. مطالبات سازمان باید به صورت سالانه پرداخت می‌شد و باید بودجه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته می‌شد که مورد توجه قرار نگرفت. این موضوع سبب شده که سازمان تامین اجتماعی دچار فقر شود و این موضوع نیز بر زندگی ذی‌نفعان تامین اجتماعی اثر گذاشته است.

صادقی گفت: حدود ۷۰درصد از مستمری‌بگیران تامین اجتماعی زیر خط فقر هستند. از مدیران برنامه و بودجه می‌خواهیم که سهم تامین اجتماعی را در بودجه جاری سال ۱۴۰۰ ببینید.