دبیر ستاد تنظیم بازار خبر داد:
طرح وزارت صنعت برای اعطای تسهیلات خرید ارزان قیمت کالاهای بادوام
دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت طرحی پیشنهاد کرده که تسهیلات ارزان قیمت ۱۲ درصدی در اختیار مصرفکنندگان لوازم خانگی قرار گیرد.
به گزارش «توسعه ایرانی»، محمدرضا کلامی دیروز در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: در حوزه تامین منابع ریالی مورد نیاز تولید لوازم خانگی، وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی تغییر میکند، افزایش قیمتها اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل معاونت صنایع وزارت صنعت طرحی پیشنهاد کرده که تسهیلات ارزان قیمت ۱۲ درصدی در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد تا قدرت خریدشان افزایش یابد.
وی بیان داشت: در حوزه ساماندهی تولید، مقرر شد ارز مورد نیاز قطعات یدکی لوازم خانگی با اولویت ویژه از سوی بانک مرکزی تامین شود و بانک مرکزی نیز در این زمینه همکاری دارد.
کلامی ادامه داد: در خصوص افزایش عمق ساخت داخل، مقرر شد ضریب وابستگی با برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل کاهش یابد، همچنین تولید تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و در تلاشیم تا تولیدات جدید را به بازار تزریق کنیم.
وی تاکید کرد: مهمترین عامل تغییرات قیمت لوازم خانگی، افزایش نرخ ماده اولیه ورق است که برای ساماندهی آن مقرر شد معاونت امور صنایع وزارتخانه ظرف تقاضا را در حوزه فولاد ساماندهی کند.
دبیر ستاد تنظیم بازار توضیح داد: این بدان معناست که با مراجعه به واحدهای تولیدی، مقادیر تولیدشان را در گزارش های حسابرسی و غیره مشخص کند تا ورق تولیدی آنها را به نرخ کشف شده در بورس با قیمت مشخص تامین کنیم تا نیازها در این زمینه رفع شود.
وی در ادامه به تاکید سرپرست وزارت صنعت بر کاهش ضریب وابستگی ارزی خودروها و حتی توجه به تولید خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: در این زمینه تکالیف برای ایدرو برای برنامهریزی و سرمایهگذاری مشخص شده تا صنعت خودروسازی بتواند همپای فناوری روز جهان حرکت کند.
کلامی در ادامه درباره افزایش این روزهای قیمت تخم مرغ گفت: برای تخم مرغ قیمت مصوب وجود دارد، اما از آنجایی که نرخ هزینه انتقال ارز دچار تغییر شده، مقرر شد سازمان حمایت نرخ نهاده های مرتبط با تولید اقلامی همچون مرغ، تخم مرغ و شیر و همچنین اثر آن بر زنجیره بعدی را محاسبه کند.
وی بیان داشت: سازمان حمایت در حال برگزاری نشست های مربوط به تشکل ها و همچنین ۱۷ کمیته ذیل تنظیم بازار است و به محض نهایی شدن قیمت ها و انجام آنالیز قیمتی از سوی تشکل ها، قیمت ها را به ستاد تنظیم بازار ارائه خواهد کرد.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت اظهار داشت: در حوزه محصولات لبنی، تولیدات مختلف انواع برندها را داریم، اما در مجموع فقط ۱۱ قلم از این کالاها قیمتگذاری می شوند. وی افزود: در تفاهمی با کارخانجات لبنی مقرر شد ۱۱ قلم از کالاهای دهه های نخست تا ششم و کالاهای پرمصرف جامعه نرخ تثبیتی داشته باشند و اجازه داده شد تا اثر شیر خام را در محصولات لوکس شان اعمال کنند.
دیدگاه تان را بنویسید