همتی خبر داد؛

درخواست تسهیلات ۵ میلیارد دلاری ایران برای مقابله با کرونا

رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی درباره درخواست تسهیلات سریع از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش ایلنا، عبدالناصر همتی  پست اینستاگرامی خود نوشت: رئیس صندوق بین‌المللی پول چند روز پیش در بیانیه رسمی و نیز مصاحبه‌ای که داشت، صریحا اعلام کرد که؛ جامعه بین‌الملل از صندوق بین‌المللی پول خواسته تا با ابزارهای مالی خود به کمک کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا بشتابد و پشتیبانی‌ها را در قالب کمک‌های مالی اضطرای به میزان ۵۰ میلیارد دلار اعطا کند. ایشان بیان کردکه؛ هیچ کس نباید به دلیل کمبود منابع مالی برای تجهیزات پزشکی و مانند آن جانش را از دست دهد.

وی ادامه داد: پیرو این اعلام و برای بهره مندی از این حق ایران، روز جمعه  ۱۶اسفند ماه، نامه‌ای به خانم کریستالیناگئورگیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، نوشته و اعلام کردم؛ براساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضا، از جمله ایران، و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پر قدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواستار بهره‌مندی از«تسهیلات تأمین مالی سریع»،RFI  درحدود ۵ میلیارد دلار می‌باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: واکنش جامعه جهانی و صندوق بین المللی پول می‌تواند معیار خوبی، برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب دیده، باشد. امیدوارم صندوق بین‌المللی پول به این مسئولیت خود در حوزه وظایفش بسرعت عمل کند. همزمان بانک مرکزی از همه ابزارهای ممکن خود، بمانند قبل،برای پشتیبانی از هموطنان عزیز و غلبه بر مشکلات استفاده خواهد کرد.

    

جهت جلوگیری از شیوع کرونا تأکید شد:

سوخت‌گیری در جایگاه‌های CNG فقط با کارت بانکی

مردم به‌هنگام سوخت‌گیری در جایگاه‌های سی.ان.جی، ضمن پیاده شدن از خودرو، اجازه دهند تا پرسنل جایگاه‌ها عملیات سوخت‌گیری را انجام دهند و از لمس نازل و سایر تجهیزات جایگاه‌ها خودداری کنند. محسن جوهری در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: ویروس کرونا از طریق اسکناس به راحتی می‌تواند مردم و پرسنل جایگاه‌های سوخت را به این بیماری مبتلا کند. در این خصوص علیرغم درخواست‌های مکرر از مردم برای پرداخت هزینه سوخت خودروی خود از طریق کارت بانکی، همچنان بسیاری از مشتریان اصرار به پرداخت نقدی دارند که با توجه به دستورالعمل جدید بانک مرکزی و عدم دریافت وجوه نقد توسط بانک‌ها، از مردم تقاضا داریم هزینه سوخت خودروی خود را از طریق کارت پرداخت کنند. افزود: جایگاه‌های سوخت برای تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی ‌کننده با مشکل مواجه هستند و در بسیاری از شهرها این مواد بسیار کمیاب است، بنابراین از مردم تقاضا داریم برای قطع زنجیره ابتلا به این ویروس، در جایگاه‌های سوخت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و با پرسنل همکاری داشته باشند.

    

اتاق بازرگانی بین‌المللی به نامه رئیس اتاق ایران واکنش نشان داد

ما صدای شما را می‌شنویم

اتاق بازرگانی بین‌المللی پس از انتشار خبر ارسال نامه رئیس اتاق ایران اعلام کرد: ما صدای شما را می‌شنویم و ملزم به کمک‌رسانی به هر سازمانی که نقشی در جلوگیری از شیوع دارد، هستیم.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، انتظار می‌رود طی روزهای آینده پاسخ رسمی رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی در زمینه کمک به ایران برای تهیه تجهیزات پزشکی ارسال شود.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیستم اسفندماه طی نامه‌ای به رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) از او خواست در زمینه دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا تلاش کند.