هشدار عراقچی نسبت به خروج کرهایها از بازار ایران؛
جدایی زیانبار یا فرصت خوداتکایی؟
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به خروج شرکتهای سامسونگ و الجی از بازار ایران واکنش نشان داد و گفت: «شرکتهایی که ایران را ترک کردهاند بازاری را از دست دادهاند که به راحتی نخواهند توانست دوباره آن را به دست آورند».
عباس عراقچی، با بیان اینکه «ملت ایران این رفتارها را فراموش نمیکند» تاکید کرده که «اگر قرار باشد با شرکتهای خارجی نیز مراوداتی صورت بگیرد شرکتهایی که در این شرایط در ایران ماندهاند در اولویت خواهند بود».
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در انتقاد از شرکتهای سامسونگ و الجی تصریح کرد: «کمپانیها و شرکتهایی که در این شرایط ایران را ترک میکنند در آینده اقتصادی ایران در اولویت قرار نخواهند گرفت و همواره اولویت با کارآفرینان و تولیدکنندگان داخلی است».
حفظ بازار از ورود به آن سختتر است
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه نیز روز جمعه در توئیتر نوشت: «ایرانیان دوستان روزهای سخت را فراموش نمیکنند؛ اما برخی شرکتهای خارجی که در سالها و ماههای اخیر صرفا با پذیرش قلدری آمریکا، ایران را ترک کردهاند بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود. قانون تجارت میگوید حفظ بازار از ورود به آن سختتر است».
سامسونگ به تعهدات خود پایبند است
شرکت سامسونگ در واکنش با انتشار بیانیهای اعلام کرد: «سامسونگ با وجود همه مشکلات بهطوررسمی اعلام کرده تعهد خود برای پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ در بازار ایران را به صورت کامل ادامه میدهد. بنابراین کاربران محصولات این شرکت در آینده، هیچ نگرانی درباره پشتیبانی و تامین قطعات نخواهند داشت».
در این بیانیه آمده است: «با وجود تحولات اخیر و مشکلات پدید آمده در مسیر مبادلات مالی و کالایی، سامسونگ همچنان متعهد به حفظ دسترسی کاربران و هواداران خود به جدیدترین محصولات و فناوریهای خود است». سامسونگ توضیح نداده که با وجود تحریمهای مالی آمریکا این دسترسی چگونه ادامه خواهد یافت.
این روزها در حالی تغییر و جمعآوری تابلوهای تبلیغاتی این دو شرکت کرهای در کشور توجهها را به خود جلب کرده که از اردیبهشت ماه زمزمههای خروج دو شرکت کرهای الجی و سامسونگ به گوش رسیده است. آن زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که این شرکتها قصد ترک بازار ایران را ندارند؛ اما عاقبت پای تحریمها به بازار لوازم خانگی و صنعت لوازم خانگی ایران نیز رسید و کرهایها هر چند تلاش دارند حفظ ظاهر کنند و بگویند هستند، مدتی است که نه کالایی به ایران عرضه میکنند و نه خدمات پس از فروش را به مشتریان ایرانی خود ارائه میدهند. کمبود قطعه برای تعمیر اقلام مصرفی حالا در بازار بیش از پیش به چشم میآید. لازم به یادآوری نیست که در دو دهه گذشته سامسونگ و الجی در بازارهای تلفن همراه و لوازم خانگی ایران حضور فعالی داشتهاند.
فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان داخلی
به گزارش ایرنا علیرضا موسویمجد، رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری با اشاره به خروج شرکتهای کرهای از کشور، گفته است: «پایین آوردن تابلوهای شرکت کرهای سامسونگ از مغازهها چند وقتی است آغاز شده و در هفتههای آینده نخستین محصولات جایگزین سامسونگ با برند سام وارد بازار میشود».
رئیس اتحادیه صنف توزیعکنندگان لوازمخانگی ایران نیز گفته است: «پایین کشیده شدن تابلوهای سامسونگ و ال جی، پیشنهاد این اتحادیه بود که در پی حرکت ناجوانمردانه کرهایها و تحویل ندادن جنس و مواد اولیه به شرکتهای ایرانی اتفاق افتاد».
مرتضی میری، معتقد است اگر حمایت از تولید داخلی صورت بگیرد دو برند جایگزین الجی و سامسونگ میتوانند به راحتی جایگزین برندهای کرهای شوند. باور او این است رفتن این دو شرکت میتواند به کاهش قیمت تولیدات در ایران منجر شود.
به گزارش خبرآنلاین حالا شمارش معکوس برای رونمایی از دو برند ایرانی آغاز شده برندهایی که قرار است جایگزینهایی مناسب برای برندهای کوچ کرده از بازار ایران باشند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران: ما یک شریک بالقوه و مهم را از دست میدهیم، اما کرهایها هم مصرفکنندگان مهمی را از دست دادند. ایران هر سال به اندازه کل منطقه یخچال سایدبایساید کرهای میخرید. تصمیم خروج از ایران برای کرهایها هم سخت بود، ولی درنهایت نتیجه انتخابشان را خواهند دید
در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران نیز به خبرانلاین گفت: بازار ایران در بخش لوازم خانگی سالانه ۳.۳ میلیارد دلار گردش مالی دارد و این دو شرکت کرهای به تنهایی سهمی نزدیک به ۵۰ درصد از کل بازار ایران را داشتند. با این حال گرچه این ماجرا جدید نیست و از دو سال قبل به تدریج آغاز شده بود ولی درنهایت این کرهایها بودند که امریکا را به ایران ترجیح دادند.
مرتضی میری، ادامه داد: حدود دو سال قبل بود که همزمان با تشدید تحریمها علیه ایران دولت دستوری صادر کرد که دیگر کالاهایی که مشابه داخلی آن وجود دارد نباید وارد شوند. این سیاست که در راستای حمایت از تولید داخل بود عملا همه کشورهای خارجی را شامل میشد و به همین دلیل دو سالی است که محصولات ساخته شده همه شرکتها از جمله این دو شرکت کرهایها وارد نمیشود.
او افزود: با این حال کرهایها از حدود ۶ ماه قبل به دلیل تحریمها علیه ایران دیگر مواد اولیه وارد نکردند و همین امر سبب شده که به تدریج کالاهای این شرکتها در بازار کم شود. البته توجه داشته باشید که هم اکنون کارخانه تولیدکننده محصولات این شرکتها در ایران کار میکنند زیرا از مواد اولیهای که در انبارها وجود داشت استفاده میکنند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران توضیح داد: این موارد سبب شده تا درنهایت تصمیم گرفته شود تولیدات این دو کارخانه دیگر در ایران انجام نگیرد و دو برند ایرانی جایگزین کرهایها شود.
او در رابطه با شانس پیروزی این طرح خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه نیروی کار این کارخانهها تغییر نمیکند من فکر میکنم این طرح موفق خواهد بود چرا که اولا باید توجه داشت مادامیکه این برندها زیر نام کرهای تولید میشدند ما اجازه صادرات هم نداشتیم و اکنون میتوانیم چنین کنیم. همچنین گفته میشود ایرانیها جایی که مواد اولیه را کرهایها تهیه میکردند پیدا کردند و مواد اولیه هم ثابت خواهد بود.
میری گفت: این میان باید توجه داشت ما سالانه به کرهایها بابت استفاده از برند آنها مبالغی میپرداختیم و حتی مواد اولیه را گرانتر میخریدیم، ولی اکنون دیگر آقابالاسری نخواهیم داشت. من فکر میکنم تولید با برند ایرانی ظرف یکسال میتواند شرایط را برای صادرات ایران آماده کند. به گفته وی با خروج کره قیمت مواد اولیه منطقی شده و هزینه استفاده از برند کره نیز حذف شده و در نتیجه شرایط برای کاهش قیمت یا بهتر بگویم منطقی شدن قیمت لوازم خانگی مهیا میشود.
او تاکید کرد: البته توفیق این دو برند به تمایل مصرفکنندگان به کالای ایرانی هم گره میخورد و اگر همان طوری که وزیر صنعت تاکید کردند تولید با کیفیت ایرانی جایگزین تولیدات خارجی شود آن وقت سود بیشتری برای کشور خواهد داشت. این فعال بازار لوازم خانگی در رابطه با کالاهایی که تولیدات مشابه ایرانی باکیفیت ندارند، گفت: البته که این مشکل واقعی است. مثلا تولیدات ایرانی در زمینه ماشین ظرفشویی یا کولر گازی هنوز با کیفیت مطلوب مصرفکننده فاصله دارد و تصمیم بر این است که اتحادیه در کنار وزارت صنعت اجازه واردات هوشمند را بدهند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به خروج شرکتهای سامسونگ و الجی از بازار ایران واکنش نشان داد و گفت: «شرکتهایی که ایران را ترک کردهاند بازاری را از دست دادهاند که به راحتی نخواهند توانست دوباره آن را به دست آورند»
جدایی تلخ شریکی بالقوه و مصرفکنندگانی خوب
او در رابطه با زیان ایران و کره از این جدایی گفت: طبیعتا ما یک شریک بالقوه و مهم را از دست میدهیم، اما کرهایها هم مصرفکنندگان مهمی را از دست دادند. ایران به اندازه کل منطقه هر سال یخچال سایدبایساید کرهای میخرید. این مهم است و برای کرهایها هم سخت بود ولی درنهایت آنها نتیجه انتخابشان را خواهند دید.
میری خاطرنشان کرد: اگر تولید ما به خوبی و چون گذشته صورت گیرد از اواخر سال آینده امکان صادرات هم خواهیم داشت، ولی این نیازمند انجام کار اساسی و حمایت از تولید داخل است. از سوی دیگر ایران از این طریق میتواند قیمت نهایی تولیدات خود را کاهش دهد و من فکر میکنم سال آینده بهرغم تورم موجود در اقتصاد قیمت لوازم خانگی ارزانتر شود. به هر حال باید منتظر ماند و دید با وجود تحریمهای روزافزون آمریکا و مصائب فزاینده و نفسگیر تولیدکنندگان داخلی برای تولید و عرضه محصولات خود؛ این پیشبینیها تا چه حد محقق خواهد شد.
دیدگاه تان را بنویسید