سهراب کاشف، رهبر مهمان ارکستر ملی ایران:

همه مسئولیم

سهراب کاشف که قرار است به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران را هدایت کند، معتقد است در زمانه‌ای که گوش مردم به سمت موسیقی نامناسب سوق پیدا کرده، همه برای سلیقه مخاطب مسئولیم. کاشف ۳۱ خرداد ماه با ارکستر ملی ایران روی صحنه خواهد رفت. کاشف درباره اجرای پیش رو نکاتی را یادآور شده است که در ادامه می‌خوانید:  

فرآیند همکاری

دعوت بنیاد رودکی برای رهبری میهمان ارکستر ملی سر آغاز این همکاری بود که با کمال میل آن را پذیرفتم. آنگونه که مطلع شدم برنامه‌ریزی اجرای پیش روی ارکستر ملی به رهبری آقای منوچهر صهبایی و خوانندگی آقای سراج از قبل انجام و تمرینات اولیه آن نیز آغاز شده بود که در ادامه به دلیل تغییراتی که در برنامه ها بوجود آمد مسئولیت رهبری ارکستر در این اجرا به من سپرده شد. امیدوارم بتوانم به طور موثر در خدمت ارکستر ملی باشم.

رپرتوار اجرایی

رپرتوار اجرایی این برنامه در دو بخش با کلام و بی‌کلام خواهد بود که در بخش بی‌کلام آثاری از زنده‌یادان حشمت سنجری و مرتضی حنانه و در بخش با کلام قطعاتی از آثار آقای علی رحیمیان با صدای آقای حسام الدین سراج اجرا خواهد شد. برایم این اولین همکاری با آقای سراج خواهد بود که امیدوارم نتیجه آن مورد پسند مخاطبین عزیز واقع شود.

وضعیت نوازندگان ارکستر 

نوازندگان خوبی در ارکستر ملی و سمفونیک حضور دارند و به همین دلیل ارکسترها از ظرفیت های خوبی برخوردار هستند. در مقایسه با همکاری قبلی که با ارکستر ملی داشته ام نوازندگان جوان و مستعدی به ارکستر ملحق شده اند که برخی از آنان را می‌شناسم و از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان توانمند دانشگاه‌های معتبر کشور هستند. این موضوع بسیار برایم موجب خوشحالی است و به طور قطع حضور جوانان توانمند باعث رشد کیفی ارکستر است. طبعاً برنامه‌ریزی با نگاه تخصصی باعث شکوفایی بیش از پیش ارکسترها خواهد شد.

وضعیت موسیقی و یک آرزو 

چهار سال پیش که به ایران عزیزمان بازگشتم در همان روزهای اول متوجه نیاز مهمی شدم «آموزش با کیفیت و قابل رقابت با استانداردهای روز دنیا» پس از چند اجرا که در نوع خود موفق و شاخص بودند به ناگاه تصمیم گرفتم مدتی به روی صحنه نروم و تمام تمرکز و وقت خود را بدون هیچ توقعی صرف نسل آینده کنم. به همین دلیل در هنرستان‌های موسیقی و دانشگاه‌های هنر و تهران مشغول به پرورش نسل نوجوان و جوان شدم که معتقدم به طور قطع آینده‌ی روشن موسیقی کشور به دست همین جوانان و نوجوانان رقم خواهد خورد. امروز هم افتخار می‌کنم که همین جوانان با حضور خود در ارکسترهای مختلف باعث ارتقاء سطح کیفی مجموعه اطراف خود هستند. آرزویم این است که این جوانان قدر خود را بدانند و این روند رو به رشد که چهار سال پیش آغاز شده همچنان ادامه‌دار باشد و بتوانم کاری هرچند کوچک برای این نسل کرده باشم.

نزول سلیقه مخاطب

فکر می‌کنم برای سلیقه مخاطب همه مسئولیم؛ تولیدکنندگان آثار موسیقایی، اجراکنندگان، آهنگسازان و البته خود مخاطب. آرزویم این است که هر روز نگاهی حساس‌تر و تلاشی بیش از پیش داشته باشیم و انتخاب‌های بهتری را در دسترس مخاطبان قرار دهیم. مخاطب هم این حق را دارد که مشکل پسندتر باشد.