آیین گشایش نمایشگاه پوسترهای موسیقی ایران
آیین گشایش نمایشگاه پوسترهای موسیقی ایران و نیز رونمایی از کتاب«دو دهه پوستر موسیقی در ایران» همزمان با آغاز هفته گرافیک در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران بر پا شد.
به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر همچون محمد احصائی، رامین صدیقی ، پیمان یزدانیان، سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران برگزار شد، جواد مجابی، شاعر، نویسنده، منتقد ادبی و هنری، ضمن اشاره به دوران جوانی هنر گرافیک ایرانی طی سالهای 1345 تا 1355 آن دهه را دههای نادر و طلائی برای هنر و ادبیات ایران دانست و افزود: در آغاز دهه 40 هنرمندانی همچون ممیز و بریرانی، گرافیک ایران را دچار بلوغی پیشرس کرده بودند. اما طی سالهای 45 تا 55 گرافیک ایران ویژگی جنبشهای نوظهور هنری را در خود داشت، شورمندانه و نیرومند از مراحل نوگرائی و تقلید آثار خارجی عبور کرده و به عرصه نوآوری و استقلال دید رسیده بود.
مجابی در ادامه گفت: آفرینشگری در حوزه گرافیک به ویژه در پوستر، خلاف نقاشی، فقط معطوف به کمال هنری و بیان خلاقانه دنیای خود نیست بلکه انجام هدفی جز تحقق خود است. در گرافیک هنرمند در آن واحد با دو حرکت ذهنی مخالف سر و کار دارد. خلق یک اثر کامل هنری که باید تجلی یابد و همان آن پنهان شود تا هدف دوم که موضوع پوستر باشد جلب توجه کند. این حالت متضاد در هم بافته روند آفرینشی هنرمند را دشوار و گاهی مغشوش میکند.
این نویسنده و منتقد هنری در پایان سخنانش ضمن بر شمردن ویژگیهای سبک هنری بهزاد حاتم در خلق پوسترهای موسیقی گفت: حاتم که در آغاز عوالم ابداعی نقاشانهاش ذهن و دست را به خدمت بیان نشانهها و پیامرسانی برنامههای موسیقی گمارده بود در پایان رندانه به موسیقی بیان خاص ذهن خود متعهد گردید و این بی نیازی از بازار شهرت و شغل آسان و ارزان به دست نمیآید.
قباد شیوا، طراح و گرافیست، و یکی از هنرمندانی که آثارش در نمایشگاه پوسترهای قدیمی موسیقی ایران به نمایش در آمده است، پس از جواد مجابی و سخنرانی محمود رضا بهمنپور ناشر و مدیر نشر نظر و جواد میرحسینی نویسنده کتاب «دو دهه پوستر موسیقی در ایران» با حضور در جایگاه با ذکر این مطلب که آنچه باعث شد که به هنر گرافیک روی بیاورم ارتباط با مردم بود گفت: من همواره به این میاندیشیدم همان گونه که دنیا از گرافیک ژاپن یا گرافیک لهستان نام میبرد چرا از گرافیک ایران نام نبرد. بنابراین در تمام سفارشاتی که به من میشد سعی می کردم از فرهنگ بیان غیر مستقیم، که شیوهای کاملا ایرانی در فرهنگ و هنر است، در خلق آثارم بهره گیرم. در بعضی جاها بیشتر و بعضی جاها کمتر موفق بودهام. امروز خوشنودم که دیدم فرهنگنامه بریتانیکا گرافیک ایرانی را توصیف کرده و چند اثر از آثار مرا به عنوان نماینده گرافیک ایرانی منتشر کرده است. این هنرمند در ادامه صحبتهایش گفت: من به سراغ پوستر رفتم چرا که دیگر هنرهای بصری از جلوی چشم ما میگذرند، سینما، تلویزیون، تئاتر و ... حرکت دارند اما پوستر رو به روی شما ایستاده است. پوستر میتواند در بیننده ایجاد حرکت کند. پوسترها در تمام دنیا درگیر مسائل تجاری و ... میشود اما من سعی کردم در تمام آثارم با توجه به مقولههای فرهنگی قلم بزنم و هنوز هم بر این اعتقاد خود راسخم.گفتنی است نمایشگاه پوسترهای قدیمی ایران، دربرگیرنده آثار بهزاد حاتم، قباد شیوا و صادق بریرانی، تا 16 اردیبهشت در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقمندان میتوانند جهت بازدید از آثار این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت 10 الی 21 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 الی 21 به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.
دیدگاه تان را بنویسید