معیار انتخاب نقاشیهای جشنواره فجر چیست؟
آثار رشته نقاشی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای حضور در نمایشگاه این رویداد هنری، در چهار مرحله انتخاب میشود که دو مرحله آن به پایان رسیده است.
به گزارش ستاد اطلاعرسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، دو مرحله از انتخاب آثار رشته نقاشی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در تاریخ های ۶ و ۱۴دی ماه با حضور احمد وکیلی دبیر این رشته و فرح اصولی، کاظم چلیپا، مهرداد خطایی، علیرضا آدم بکان و خسرو خسروی از داوران این رشته برگزار شد. در مرحله اول ۲۰۹ اثر و در مرحله دوم ۱۳۸ اثر از ۹۸ هنرمند انتخاب شدند تا در ۲۴ دی ماه مرحله سوم انتخاب آثار برای حضور در نمایشگاه رشته نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار شود.
احمد وکیلی دبیر رشته نقاشی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان اینکه در این رشته ۱۳۲۴ نفر با ارسال ۳۰۷۰ اثر شرکت کردهاند و اشاره به اینکه رشته نقاشی تنها رشتهای است که داوری آثار آن در ۴ مرحله انجام میشود، گفت: در مرحله اول و دوم داوری، تصاویر ارسالی آثار را بررسی کردیم و از میان بیش از ۳ هزار اثر دریافتی، تعدادی اثر را انتخاب کردیم.
وکیلی افزود: کیفیت آثار ارسالی به جشنواره بسیار خوب بود اما به دلیل کمبود فضای نمایش، مجبور هستیم تعداد کمی از آثار را انتخاب کنیم. با وجود این تلاش ما بر این است که بیشترین تعداد آثار با کیفیت را در جشنواره نمایش دهیم. در مرحله بعدی آثار نهایی انتخاب می شوند و بعد از این مرحله از هنرمندان می خواهیم آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند تا آنها را از روی اصل اثر داوری کنیم.
وی درباره کیفیت آثار رسیده به این دوره از جشنواره بیان کرد: در این دوره شاهد این بودیم که گرایش هنرمندان به آثار فیگوراتیو بیشتر از آثار انتزاعی بود. با توجه به اینکه هیچ موضوع و رویکرد خاصی برای آثار در نظر گرفته نشده بود، و این که آثار از سراسر ایران ارسال شدهاند، به نظر میرسد گرایش به فضای فیگوراتیو در میان هنرمندان نقاش رایجتر است.
او گفت: من در این دو مرحله درخواست کردم تمام مشخصات هنرمندان حذف شود تا بدون شناخت و پیش داوری درباره آنها، به داوری و انتخاب اثر بپردازیم. بنابراین نمیدانیم از کدام استانها آثار بیشتری به جشنواره راه خواهد یافت. من از این جلسه داوری و نوع آن دفاع میکنم زیرا همه داوران با دقت زیاد به بررسی آثار پرداختند تا آثار برتر را انتخاب کنند. کاظم چلیپا یکی از داوران این بخش نیز درباره ملاکهای انتخاب آثار بیان کرد: آنچه برای داوران اهمیت دارد این است که آثار با کیفیت بالا را انتخاب کنیم. حال این آثار ممکن است معناگرا باشند یا گرایش واقعگرا داشته باشند، روایتگر باشند یا انتزاعی باشند. سعی می کنیم آثاری را انتخاب کنیم که نشان دهند هنرمند بهخوبی تعلیم دیده و شناخت خوبی از هنر نقاشی دارد. مهرداد خطایی دیگر داور رشته نقاشی نیز درباره ملاک های انتخاب آثار این رشته گفت: سیاست کلی بخش نقاشی این بود که معاصر بودن آثار را مد نظر قرار دهیم اما در مجموع آثاری را انتخاب می کنیم که ساختار درستی داشته باشند، نسخهبرداری از جایی نباشند، مستقل باشند، ترکیببندی درست و زیباییشناسی درست داشته باشند و مهمتر از همه ایده خلاقانه و نگاه متفاوت داشته باشند. زیرا این آثار روی دیوار میروند و به ملاکی برای هزاران جوان دیگر تبدیل میشوند.
علیرضا آدمبکان نیز در تکمیل صحبت های خطایی درباره پیشرو و معاصر بودن آثار هنری گفت: شاید در بخش نقاشی نتوان پیشرو بودن یک اثر را تشخیص داد زیرا در جهانی زندگی میکنیم که سبکهای مختلف و انواع ایسمها در آن وجود دارد. در مدیومهای دیگر مانند مجسمهسازی بهتر میتوان پیشرو بودن اثر هنری را شناسایی کرد.
دیدگاه تان را بنویسید