در باب انتخاب نام بر یک اثر هنری
مهدیسا دباغیان
به زعم من بار معناییای که عنوان اثر بر آن تحمیل میکند، بخش زیادی از ذهن را مشغول میدارد و زمینهساز معنیشناسی نشانهشناسانه است.
درحالیکه چنانچه این عنوان را از اثر حذف کنیم، آنچه باقی میماند نشانههایی انتزاعی و کلی است که بیشتر از جنس گفت و گوست. کنتراست رنگ سیاه و سفید و فرم ایجاد شده توسط
این دو رنگ.
گویی آنچه این فرم را ایجاد کرده «رنگ» است و شکل بیمنت هیچ خطی... تمرکز تصویر بر نقطهای است که رنگ سفید به منتهاالیه حضورش میرسد و دیگر فاصلهای تا فقدانش نمیماند.
اما آنچه جالب مینماید، اینکه علیرغم اضطرابی که ناشی از نقطه تمرکز تصویر است و همینطور غلبه رنگ سیاه، اما شوق ناگهانی عجیبی در اثر قابل درک است که به نوعی میتواند یادآور شوق بوسه در آن و لحظهای هرچند کوتاه باشد. از این رو میتوان گفت انتخاب عنوان «بوسه» بر این اثر بسیار هوشمندانه بوده است.
دیدگاه تان را بنویسید