با حضور نادر مشایخی؛
سمفونی هشت شوستاکوویچ در «گام سوم» بررسی میشود
گام سوم رویدادهای موسیقایی «مکتب تهران» این بار به بررسی آثار دیمیتری شوستاکوویچ با حضور نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر برگزار میشود.
رویدادهای موسیقایی مکتب تهران که پیشتر در آنها آثاری از «موتزارت»، «واگنر» و «الوین لوسیر» موردبررسی قرارگرفته بودند، ساعت ۱۷ روز یکشنبه چهاردهم مهرماه با حضور نادر مشایخی به تحلیل آثار دمیتری شوستاکوویچ میپردازد. این مجموعه رویدادها، با تمرکز بر هشت سمفونی دوم «شوستاکوویچ» ادامه خواهد یافت که دو هفته یکبار، یکشنبهها با حضور نادر مشایخی در مکتب تهران برگزار خواهد شد. در توضیح نشست جدید رویدادهای موسیقایی مکتب تهران آمده است: «در جلسهای که گذشت، بحثهای مقدماتی درباره هفت سمفونی اول «شوستاکوویچ» مطرح شد. سمفونی هفتم، فضایی برای گستردهتر شدن دایره مخاطبان این آهنگساز فراهم آورد. سمفونی هفتم، در ابتدا معیاری برای جهانیشدن او بود و بهزودی به فصل جداکننده آثار او تبدیل شد. شوستاکوویچِ در سمفونی هشت به بعد، آهنگسازی احیاشده و تازه است. بررسی سیر کاری که او انجام داده و دریافتی که از مسیر خلاقه او داریم، برای علاقهمندان موسیقی و هنر، جذاب و پر نکته است، ضمن اینکه نوع نگاه ما به آثار او و هر هنرمند دیگر، بخشهایی از درونیات ما را برایمان آشکار میکند. در جلسه دوم این رویداد با عنوان «گام سوم»، سمفونی هشت، بهعنوان یک مبدأ انتخابشده است. چراکه شوستاکوویچ بعد از سمفونی هفت که معروفترین اثر اوست، در سمفونی هشت، با دیدی تازه جهان را مشاهده میکند. شوستاکوویچ در سمفونی هفت نیز جنگ جهانی دوم و مقاومت روسیه و شهر لنینگراد در مقابل آلمان را نشان میدهد. البته بین سمفونی هفت و هشت، اختلاف جالبی است اما ما در سمفونی هشت با شوستاکوویچ دیگری روبهرو هستیم.» نادر مشایخی نیز با اشاره به اینکه کارِ «شوستاکوویچ» به ریشههای فرهنگی ما در شرق نزدیک است بیان کرد: موسیقی او، آتُنال نیست. شنونده موسیقی ایرانی، این فضا را در ریشههای شنوایی موسیقیاش دارد. تحلیل این گزاره آسان نیست اما روح شنونده شرقی موسیقی، با فضای کار شوستاکوویچ همراهی دارد. در سطح جهانی نیز فضای کار او، برای مخاطبان تازگی و شادابی داشته است؛ ازاینجهت، شوستاکوویچ را میشود در مقابل کسانی همچون «شوئنبرگ» قرارداد.
دیدگاه تان را بنویسید