شهرزاد، راه ورود سرمایهدارهای گمنام را بست
ترانه علیدوستی و رفقا پولها را پس میدهند؟
آبان نامجو
حکم هادی رضوی صادر شد؛ 20 سال حبس. این خبر برای اهالی هنر طعم دیگری دارد. خیلیها به واسطه ارتباط هادی رضوی با پروژه شهرزاد منتظر بودند تا سرنوشتش مشخص شود و حالا برخی کاربران شبکههای اجتماعی و برخی از اهالی هنر مثل منتقدان متنظر پاسخگویی هنرمندانی هستند که با «شهرزاد» همکاری کرده بودند. فراتر از پاسخگویی آنها مطالبه بازپسگیری پولهای کثیف را هم مطرح کردهاند.
در همین ارتباط رسول کوهپایهزاده، حقوقدان در اظهارنظری تاکید کرد: «اموالی که از ایشان (رضوی و دلاویز) کشف و ضبط شده قطعا باید به بیتالمال برگردد. اما ممکن است اموال و وجوهی باشد که صرف کارهای دیگر و در بخشهای دیگری هزینه شده باشد. باز این وظیفه برعهده اجرای احکام است که میتواند با ردیابی انتقال وجوه حتی اگر این پولها در مواردی مصروف شده باشد که ظاهر به اصطلاح فرهنگی داشته باشد ولی منشا مجرمانه داشته باشد، قابل استرداد است.»
این حقوقدان ادامه داد: «هنرمندان یا کسانی که با مجموعه فرهنگی ایشان کار کردند میتوانند جداگانه دادخواست مطالبه حقالزحمه را در مرجع ذیصلاح بدهند. فرض کنید وامی را گرفته یا پولی را به دست آورده که منشأ پول مجرمانه بوده است این پول هر جا هزینه شده قابلاسترداد است، وجوه نامشروع در هر جایی که صرف شده قابل استرداد است. اگر مرجع ذیصلاح تشخیص بدهد منشأ پول مجرمانه است، قطعا قابل استرداد است»
البته جالب است بدانید در این آشفته بازار رسانههای منتسب به اصولگرایان تلاش بیشتری برای شفافسازی در این رابطه میکنند. به هر حال کسانی مثل رضا کیانیان و خصوصا ترانه علیدوستی در بزنگاههای مختلف موضعگیریهای سیاسی داشتهاند که خیلی به مذاق رسانههایی چون فرهیختگان خوش نیامده. حالا همان رسانهها پرچمدار مطالبه بازپسگیری پولهای کثیف شدهاند، البته که مبازه با فساد در هر صورت امر مبارکی است، اما خدا کند که آلوده به اغراض سیاسی نشده باشد. اما نکته کلیدی شاید همانی باشد که نهال موسوی در عصر ایران نوشته بود: واقعبینانه باید گفت مجموعه شهرزاد به لحاظ استانداردهای سریالسازی کیفیتی را ارائه داد که سطح توقع جامعه را بالا برد، ضربه مهلکی که این جریان سریال شهرزاد و دادگاه یکی از تهیهکنندگان آن بر سینما و صنعت سریالسازی نمایش خانگی زده این است که جامعه نسبت به هر سرمایهگذاری در این حوزه بیاعتماد شده است. بهویژه وقتی این اتفاق برای یکی از سریالهای محبوب یک دهه اخیر افتاده است.»
در حال حاضر هر شخص حقوقی یا حقیقی بخواهد در یک فیلم یا سریال سرمایهگذاری کند همه این سوال را مطرح میکنند که چرا چنین کاری میکند، دلیل ورودش به سینما چیست و از ساخت فیلم چه هدفی دارد؟
دیدگاه تان را بنویسید