کارگردان فیلم سینمایی «توچال»تصریح کرد: سینمای ما از جامعه عقب‌تر است و این وضعیت در سینمای مستقل به مراتب بدتر است چراکه در این سینما فیلمساز باید با هزینه شخصی و مبلغی بسیار اندک اثرش را تولید کند در حالی‌که فیلم‌هایی به مراتب ساده‌تر از «توچال» با هزینه‌های چند برابری ساخته می‌شوند و مشخص است که وقتی بودجه تولید بالاست و زمان کافی برای فیلمبرداری وجود دارد اثر قابل قبول‌تری در نهایت ساخته می‌شود.

محمد آهنگرانی با اشاره به اینکه قصه «توچال» در فضایی برفی و زمستانی روایت می‌شود، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره اکران این فیلم در فصل زمستان گفت: به نظر من برای ارتباط بیشتر و بهتر مخاطب با فیلم، زمستان بهترین زمان برای اکران «توچال» است.

وی افزود: ما برای ساخت فیلم «توچال» با وجود اینکه در شرایط سختی تولید شد تنها 30 روز فیلمبرداری داشتیم و 38 روز در منطقه برفی بودیم که 8 روز به دلیل شرایط جوی سخت امکان فیلمبرداری وجود نداشت. در این شرایط قطعاً مجبور بودیم از برخی ایده‌های خود منصرف شویم. به عنوان مثال قرار بود هلیکوپتری در سر صحنه داشته باشیم که به دلیل وضعیت بد آب و هوا این اجازه را ندادند و تغییراتی در فیلمنامه انجام دادیم. 

آهنگرانی ادامه داد: اگر برای این فیلم بودجه مناسبی وجود داشت و ما می‌توانستیم چهار ماه در منطقه برفی فیلمبرداری داشته باشیم مطمئناً نتیجه کار بسیار بهتر می‌شد و با این حال از محصول نهایی با وجود اینکه به ضعف‌های اثر نیز آگاه هستم، رضایت دارم.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: این فیلم با عشق و علاقه خودم و تیمی که با من همکاری داشتند، ساخته شد و با وجود همه سختی‌ها ضبط هیچ یک از تصاویر سرسری صورت نگرفت و تمام تلاشمان بر این بود که به لحاظ تصویری نیز اثری با کیفیت ارائه دهیم. مشکلات ما در منطقه برفی بسیار زیاد بود، برخی مواقع مِه به قدری شدید می‌شد که هیچکس اجازه حرکت نداشت چراکه ممکن بود با کمترین حرکت به دلیل اینکه کسی نمی‌توانست مقابل پایش را ببیند افراد به دره سقوط کنند یا به قدری در آن منطقه با کمبود اکسیژن مواجه بودیم که پس از یک ساعت فیلمبرداری مجبور بودیم زیر اکسیژن برویم و باز دوباره فیلمبرداری را ادامه دهیم.

 وی در پایان گفت: خوشبختانه همه این زحمات امروز به نتیجه رسیده و مخاطبانی که فیلم را دیده‌اند از نتیجه کار رضایت دارند و این برای من بسیار خوشایند است و امیدوارم که مخاطبان بیشتری به دیدن «توچال» بروند.