در اختتامیه دومین جشنواره کتاب سال معلم مطرح شد؛
حذف کتابخانهها و پست کتابدار از مدارس بسیار ناراحتکننده است
دبیر کل نهاد کتابخانههای عمومی کشور در اختتامیه دومین جشنواره کتاب سال معلم ویژه معلمان مولف کشور گفت: حذف کتابخانهها و پست کتابدار از مدارس بسیار ناراحتکننده است و پیشنهاد اولیه ما ایجاد ساعت کتابخوانی به صورت هفتگی در مدارس است.
به گزارش ایبنا، آیین اختتامیه دومین جشنواره کتاب سال معلم ویژه معلمان مولف، ۱۴ تیرماه در سالن همایش معلم اردوگاه شهید منتظری شهریار برگزار شد.
دبیر کل نهاد کتابخانههای عمومی کشور در این مراسم ضمن تبریک روز قلم و ابراز خرسندی از حضور در میان معلمان، اظهار داشت: یاد شهید باهنر، اولین وزیر آموزش و پرورش که پس از انقلاب اسلامی پایهگذار این موضوع بودند را گرامی میدارم؛ شخصی که تا به امروز تمامی فرهنگیان از او به نیکی یاد میکنند و اساسا آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی با نام وی شناخته میشود.
مهدی رمضانی به معلمان حاضر در این مراسم گفت: از شما عزیزان که در عین پرداختن به موضوع تعلیم و تربیت، از قلم غافل نشدید و قدر قلم را با آثار خود گرامی داشتید، قدردانی میکنم. از شما عزیزان تقاضا دارم به همان نسبت، شاگردان و دانشآموزان خود را نیز به کتاب و کتابخوانی دعوت و تشویق کنید تا آینده درخشانی را در این حوزه رقم بزنیم.
رمضانی با اشاره به حذف کتابخانهها و پست کتابدار از مدارس گفت: این موضوع بسیار ناراحت کننده است؛ درست است که همه ما با کتاب مانوس هستیم، اما متاسفانه امروز این موضوع به صورت مستقل، منسجم و منظم در مدارس مورد توجه نیست.
وی افزود: در جلسات متعدد با مسئولان در شورای فرهنگ عمومی و آموزش و پرورش برای همراهی در بحث کتاب و کتابخوانی، اعلام آمادگی کردهام. پیشنهاد اولیه ما ایجاد ساعت کتابخوانی به صورت هفتگی در مدارس بود تا طی آن کتابداران ما علاوه بر کتابخوانی، تکنیکها، روشها و مهارتهای خواندن را نیز به بچهها آموزش دهند.
دبیر کل نهاد کتابخانههای عمومی کشور با تاکید بر لزوم ایجاد زمینه گفتوگو با نسل جدید گفت: شما معلمان بهتر از ما میدانید که نسل جدید، نسل متفاوتی است. دامنه لغات و واژگان این نسل در حوزه های مختلف بسیار متفاوت شده و برای برقراری ارتباط با این فضای جدید، همه ما نیاز به گفتوگو، مطالعه و درک متقابل داریم تا بتوانیم آیندهای روشن رقم بزنیم.
رمضانی افزود: از شما تقاضا دارم همانگونه که خود به کتابخوانی اهتمام داشتهاید، دانش آموزان خود را نیز به مطالعه و نوشتن، فراتر از موضوعات درسی مرسوم دعوت کنید. ما نیز همه تلاش خود را به کار میبندیم تا بتوانیم در نهاد میزبان خوبی برای شما عزیزان و شاگردان و دانش آموزانتان باشیم.
وی در خصوص لزوم تعامل و همافزایی نهاد و آموزش و پرورش، گفت: نهاد دارای حدود ۳۹۰۰ کتابخانه در سراسر کشور است؛ بنابراین امکان تجهیز کتابخانههای مدارس از توان ما خارج بوده و وظیفه ما نیست؛ اما میتوانیم نزدیکترین کتابخانه عمومی به هر مدرسه را به عنوان منشا خدمات کتابخوانی در آن مدرسه معرفی کنیم.
رمضانی با اشاره به موانع ورود کتاب و کتابخوانی به آموزش و پرورش، گفت: اساساً ساختار آموزش و پرورش پذیرای ورود همافزایی در این حوزه نیست که امیدواریم در این دوره زمینههای همکاری ایجاد شود.
دومین جشنواره کتاب سال معلم در ۲۲ موضوع با اهدافی چون شناسایی و معرفی فرهنگیان مؤلف؛ کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه فرهنگیان؛ حفظ استقلال و هویت فرهنگی و ... ویژه تمامی فرهنگیان شاغل در مدارس، مراکز پرورشی و ادارات داخل و خارج از کشور (رسمی، پیمانی، قراردادی، حق التدریس و ...) برگزار شد و نفرات برگزیده خود را شناخت.
دیدگاه تان را بنویسید