روایت بوربور از نمایشگاه «سرخوشی تا سرحد مرگ»
از طبیعت بیجان تا مسائل اجتماعی
نمایشگاه آثار جواد بوربور با عنوان «سرخوشی تا سرحد مرگ» در گالری عصر برپاست. بوربور در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه این مجموعه از سال ۹۵ تا ۹۸ شکل گرفته و از تکنیک رنگروغن روی بوم استفاده کرده است، گفت: ابتدا قصد داشتم این مجموعه پیرامون طبیعت بیجان باشد و دو کار اولی هم که انجام دادم در تبعیت از این ایده بود. اما هرچه پیش رفتم با توجه به اتفاقاتی که برایم رخ داد و بهای بیشتری که به ناخودآگاه خود دادم باعث شد عناصر دیگری استفاده کنم و کارها از نظر فرمی دچار تغییر شوند. در روندی که طی شد کارها تغییرات محسوسی کردند. بوربور ادامه داد: من به چند روش مختلف کار میکنم. گاه ایده را روی کاغذ طراحی میکنم و بعد آن را روی بوم اجرا میکنم. شیوه دوم آن است که تصویری که به صورت شهودی در ذهنم ثبت شده و مانند یک رویا است را روی بوم میآورم و در جریان کار تغییراتی در آن ایجاد میکنم.
موقع اجرا روی بوم ذهن خود را آزاد میگذارم تا هر فرآیندی که با موضوع و فرم کار همخوانی دارد به آن اضافه شود. او درباره موضوع آثار این مجموعه گفت: از نظر محتوایی ۵ اثر نخست این مجموعه کاملا شخصی هستند و بیشتر جنبه عاطفی دارند. تابلوهای بعدی اجتماعیتر هستند و بعضی از آنها آرزو محور هستند، یعنی بر اساس خواستهها، احساس نیازها و کمبودها کشیده شدهاند. مثلاً در تابلوی «مراقب باش چه آرزویی میکنی» یک چراغ جادو کشیدهام که قرار است همه آرزوها را برآورده کند، اما خودش دچار محدودیتهای فراوان است و امکان این کار را ندارد. در تابلوی «پادشاه همهچیز» یک کلید در قامت شاهکلید قرار گرفته است اما این کلید که میتواند رهاییبخش باشد و قفلها را باز کند خودش در بند است و نمیتواند کاری انجام دهد. بوربور درباره اینکه همه آثار این مجموعه دارای عنوان هستند گفت: من در خلق آثارم بسیار به ادبیات وابسته هستم و علاقه زیادی هم به شعر دارم. همینطور موسیقی که در حین شکلگیری کارها گوش میکردم و ترانههای آنها در کارهایم تأثیر زیادی داشته است. فکر میکنم نام تابلوها کامل کننده کارهایم بود و اگر عنوان آثار را در کنار آنها نمیگذاشتم باید کنار کارها میایستادم و درباره آنها به مخاطبان توضیح میدادم.
دیدگاه تان را بنویسید