مجمع ملی تشکل‌های گردشگری ایران در نشستی به نقد آن‌چه در این یک سال بر صنعت گردشگری گذشت، پرداخت و با تأکید بر ضرورت واکسیناسیون سریع برای جذب گردشگر خارجی؛‌ بسته‌های حمایتی در دوران کرونا را ناکارآمد، ضعیف و حتی ضدحمایتی توصیف کرد.

در این جلسه نمایندگانی از انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، جامعه تورگردانان، جامعه بومگردی، جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، انجمن موسسات آموزش گردشگری، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری و جامعه هتلداران ایران حضور داشتند. رئیس جامعه هتلداران ایران از نبود حمایت در یک سال گذشته از بخش خصوصی گردشگری سخن گفت و افزود: حتی در کشورهای از نظر اقتصادی ضعیف هم دولت‌ها خود را موظف به حمایت از صنعت گردشگری می‌دانند و به روش‌های مختلف سعی در پشتیبانی از این صنعت دارند. در حالی‌که در یک سال گذشته که گردشگری به طرز بی‌سابقه‌ای تحت فشار قرار گرفت و بحران شدیدی را پشت سر گذاشت، هیچ‌گونه حمایتی شامل حال این صنعت نشد. جشمید حمزه‌زاده اظهار کرد: دو بسته حمایتی به بخش خصوصی گردشگری معرفی شد که این بسته‌ها نه تنها حمایتی در پی نداشتند، بلکه باید آن‌ها را بسته‌های ضدحمایتی دانست.

رئیس جامعه هتلداران ایران در مورد تاکیدهای وزارت بهداشت در ارتباط با منع سفرهای نوروزی، گفت: بارها گفته‌ایم و بر کسی پوشیده نیست که دولت موظف است رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفرها را اداره کند و سلامت مسافران را تضمین کند. باید سلامتی سفر را چه در بخش حمل و نقل، چه اقامت و چه بخش‌های دیگر به دست متخصصان امر بسپارد و در نهایت باید بگوید که از سفرهای غیرضروری پرهیز کنید، نه این‌که بگوید اصلاً سفر نکنید.

مغفول ماندن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های حوزه گردشگری

رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز از بدون استفاده ماندن ظرفیت‌های کارشناسی و تخصصی بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های حوزه گردشگری در کشور انتقاد کرد و گفت: در تمام سال‌های فعالیتم، هیچ وقت ندیدم از نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اساسی صنعت گردشگری استفاده شود. هر چه بود در حد برگزاری جلسات صوری با نمایندگان بخش خصوصی بود.

علی صدرنیا  افزود: من سال گذشته در جلسه‌ای گفتم که گردشگری ما تا دو سال آینده هم راه نمی‌افتد و این حرف را طبق محاسبات دقیق زدم. وزیر گفت ما طی سه ماه گردشگری را به وضعیت عادی برمی‌گردانیم‌. در حالی‌که چنین چیزی ممکن نیست و من این را به ایشان گفتم. گفتم بازار این‌طور نیست که تا دولت بگوید باید به حالت عادی برگردید، برگردد. هر عرصه‌ای مناسبات و اصول خودش را دارد و این‌طور نیست که ما سوت بزنیم و انتظار داشته باشیم در کوتاه‌ترین زمان همه به خط شوند.

صدرنیا همچنین گفت: یکی از موضوعات مهمی که باید از سوی مجمع تشکل‌های گردشگری مورد تاکید قرار بگیرد، وارد کردن واکسن است. واکسن هر چه زودتر باید وارد شود و ما باید با تاکیدهای‌مان به تسریع این امر کمک کنیم، چون وقتی واکسن وارد شود می‌توانیم روی جذب توریست خارجی هم حساب کنیم.