به علت نقص فنی GPS از حساب رانندگان میلیونی کسر میشود
اتوبوسرانی: به شکایتها رسیدگی میکنیم
مدتی است که دستگاههای GPS بر اتوبوسهای شرکت واحد نصب شده است تا بر توقف اتوبوسها در تمامی ایستگاههای اتوبوسرانی نظارت وجود داشته باشد. این طرح اگرچه با هدف خدمترسانی به شهروندان تهرانی برنامهریزی شده است؛ نقصهای آن رانندگان شرکت واحد را دچار خسارت و زیاندهی کرده است. جمعی از رانندگان شرکت واحد در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در اشاره به نقصهای این طرح گفتند: سیستم GPS نصب شده بر روی اتوبوسهای شرکت واحد با خطوط اینترنتی فعال میشوند. خطوط اینترنت در تهران از نظر آنتندهی با مشکلات بسیاری روبهرو است. اینترنت در بعضی از نقاط شهر به علت امنیتی بودن و یا نبودن آنتن قطع میشود و این امر باعث میشود که دستگاه در تمامی نقاط، توقف اتوبوس را به مرکز گزارش ندهد. این در صورتی است که رانندگان در تمامی ایستگاهها توقف دارند. یکی از رانندگان ادامه داد: این مشکل به همین جا ختم نمیشود. جریمههای عدم توقف رانندگان بسیار بالا است. یکبار ناظر شرکت واحد با من به صورت آزمایشی آمد و شاهد بود با اینکه من در تمامی ایستگاهها توقف داشتم؛ در مرکز، عدم توقف در ایستگاهها گزارش شده بود.
به گفته این راننده، رانندگان ماهانه جریمههای سنگینی بابت این نقص فنی پرداخت میکنند؛ در صورتی که این مشکل مربوط به کمکاری رانندگان شرکت واحد نیست که لایق جریمه باشند. وی افزود: مسئولان اتوبوسرانی میگویند به شکایات ما رسیدگی میکنند، اما همچنان در تمامی این مدت بیش از نیمی از حقوق ما در پرداخت جرایم پیمایشی کسر میشود. این راننده یادآور شد: در فیش حقوقی تیرماه سال گذشته از یک میلیون و 900 هزارتومان حقوق، یک میلیون و 200 هزار تومان آن بابت جرایم پیمایشی کسر شد و شرکت واحد با آگاهی از اینکه این عدم توقف اتوبوسها به دلیل نقص فنی سیستم GPS نصب شده است؛ حاضر به بازپرداخت مبلغ کسر شده نیست. این اتفاق به تیرماه سال گذشته خلاصه نمیشود. من این را بهعنوان نمونه بیان کردم. هر ماه این مبلغ از ما کسر میشد و به جیب شرکتواحد میرفت. یکی دیگر از رانندگان در ادامه افزود: پولهای کسر شده از رانندگان به کجا میرود؟ کسر ماهانه یک میلیون تومان از رانندگان شرکت واحد مبلغ هنگفتی میشود. نام این کار اگر اختلاس نیست، پس چیست؟ با سود پولهای رانندگان شرکت واحد چه میکنند؟
ضرورت آگاهیبخشی سیستم
به رانندگان
کارشناسان در این رابطه معتقدند سیستمهای مربوط به تشخیص مکان با ماهواره عمل میکند. این دستگاهها به صورت خودکار گزارش میدهد که راننده در اتوبوس ایستاده است یا خیر. یکی از دلایلی که باعث میشود این دستگاه توقف اتوبوسها را گزارش ندهد، خراب بودن الگوریتم تعریف شده برای سیستم GPS است. به این معنا که به طور مثال برای دستگاه تعریف شده است که اتوبوس 5 ثانیه در ایستگاه باشد اما راننده 4 ثانیه توقف دارد. همین امر باعث میشود که توقف اتوبوس در ایستگاه گزارش نشود. علت دیگر میتواند این باشد که برای دستگاه فقط محوطه خود ایستگاه تعریف شده است. اما بعضا به علت شلوغی ایستگاه و تعدد اتوبوسها، رانندگان ممکن است در خارج از ایستگاه توقف کنند. همین باعث میشود که توقف آنها گزارش نشود. در هر حال الگوریتم دستگاه باید برای رانندگان توضیح داده شود تا رانندگان براساس آن عمل کنند و خارج از الگوریتم سیستم GPS توقف نکنند. عدم گزارش الگوریتم دستگاه به رانندگان عملی است که باعث میشود رانندگان با ناآگاهی به چگونگی سیستم GPS با اینکه وظیفه خود را انجام میدهند هر ماه مبلغ قابلتوجهی از ایشان کم شود.
در صورت دریافت اعتراض
بررسی میکنیم
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در پاسخ به گلایه اتوبوسرانان گفت: به منظور ارتقای کیفیت و خدماترسانی، نظارت بر توقف اتوبوسها در ایستگاه و عدم توقف در خارج از ایستگاه اتوبوس بر روی اتوبوسها به صورت سیستمی دستگاهGPS نصب شده است. پیمان سنندجی با اشاره به اینکه اخیراً برای سومین بار و به صورت میدانی، رانندگان راستیآزمایی شدهاند؛ تصریح کرد: در صورت دریافت اعتراض، قابلیت بررسی سیستمها وجود دارد و به شکایتها رسیدگی خواهیم کرد.
دیدگاه تان را بنویسید