در محدوده کمآلاینده انجام شد؛
صدور دو میلیون و ۷۰۰ فقره جریمه عدم معاینه فنی در پایتخت
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا گفت: از ابتدای امسال تاکنون دو میلیون و ٦٩٣ هزار و ٥٥٧ فقره جریمه عدم معاینه فنی خودروها در محدوده کمآلاینده تهران (LEZ) صادر شده است.
به گزارش ایرنا، سرهنگ محمد ترحمی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا افزود: تعداد جریمهها از ابتدای آبان تاکنون در محدوده کمآلاینده تهران (LEZ)، ٧٧ هزار و ٨١5 فقره و خارج از محدوده، ٩5٧ هزار و ٩6 فقره بوده است.
وی با یادآوری اینکه طبق ماده ١٠٨ قانون هوای پاک باید سرورها و دوربینهای جریمه معاینه فنی در اختیار مجموعه پلیس قرار گیرد، گفت: درباره این موضوع با شهرداریها اختلاف وجود دارد و اطلاعات جرایم این محدوده در شهرستانها در اختیار پلیس راهور نمیباشد.
ترحمی ضمن تاکید بر اجرای صحیح قانون گفت: اصرار پلیس راهور ناجا آن است تا کلانشهرهایی که تاکنون سرورها را انتقال ندادهاند، برای انتقال هر چه سریعتر سرورها ملزم شوند تا وضعیت بهتری در شرایط هوا حادث شود.
وی افزود: به عنوان مثال شهرهای بزرگ مانند اراک، شیراز و اصفهان که آلودگی آنها ناشی از منابع متحرک است باید ملزم شوند هر چه سریعتر ماده ۱۰۸ قانون هوای پاک را اجرایی کنند.
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا ادامه داد: در بند ۳ ماده ١٠٨ آمده است شهرداریهای کلانشهرها باید پلیس راهور را حمایت کنند؛ اما هنوز شهرداریهای 8 کلانشهر به اجرای این ماده متقاعد نشدهاند.
به گفته وی دوربینهای ثبت تخلف معاینه فنی در خارج از محدوده LEZ به طور ۲۴ ساعته فعال هستند و خودروهای متخلف را جریمه میکنند.
ترحمی در ادامه به آییننامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: موضوع این قانون، بیمه کردن وسایل نقلیه فرسوده از جمله موتورسیکلت است.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای قانون بیمه وسائل نقلیه چند مشکل وجود دارد، گفت: اکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت یعنی ۱۱ میلیون وسیله نقلیه شامل این قانون میشوند که در صورت اجرا نکردن قانون بایستی توقیف شوند.
ترحمی با تایید اینکه متوقف کردن ۱۱ میلیون وسیله نقلیه به طور حتم شهروندان را با مشکل مواجه خواهد کرد، گفت: از این رو ماده ۶ تصویب شد که بر اساس آن به وسایل نقلیه عمومی فرصت داده شد اما مسئله این است که تکلیف وسایل عمومی شخصی، مشخص نیست.
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا اظهار داشت: برای رفع این مشکل نامهای به رئیس جمهوری نوشته شد تا به ستاد اقتصاد مقاومتی ارجاع داده شود و در آن درخواست شد که با وجود بالا رفتن هزینه وسایل نقلیه، امکان بیمه یک میلیون و 500 هزار خودرو وجود ندارد.
ترحمی تأکید کرد: برای برونرفت از این وضعیت، پلیس راهور ناجا خواستار آن است که ستاد اقتصاد مقاومتی وارد عمل شده تا با برطرف شدن مشکلات اقتصادی، بتوان این ماده را اجرایی کرد.
کاهش عمر فرسودگی خودروها
گزارش تدوین دستورالعمل و سازوکار اجرایی ماده ۴ آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک از دیگر دستورات جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا بود که «رضا رجبی» کارشناس دفتر حمل و نقل عمومی وزارت کشور درخصوص اجرای این ماده اظهار کرد: بر اساس این ماده قانونی، خودروهای حمل و نقل عمومی که کاتالیست را پالایشگر فیلتر و ۲۱۰ نصب کنند دو سال به عمر فرسودگی آنها اضافه میشود.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال اگر عمر فرسودگی یک خودرو ۱۰ سال است با اجرای این ماده به ۱۲ سال افزایش مییابد؛ البته هنوز این ماده اجرایی نشده است.
دیدگاه تان را بنویسید