فصل آلودگی هوا آغاز شده و با شروع فصل پاییز تعداد روزهای آلودگی هوا در حال افزایش است. براساس اعلام شرکت کنترل ترافیک شهر تهران در مهر ماه ۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده است. باتوجه به این‌که این تعداد روزهای آلوده در ماه‌های آینده روند صعودی خواهد داشت، اجرای قانون هوای پاک می‌تواند در اولویت قرار بگیرد، اما همچنان به دلیل‌ عدم همکاری دستگاه‌ها این قانون به صورت کامل اجرایی نشده است.

به گزارش ایلنا، به گفته مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران همکاری‌های لازم برای ارائه اطلاعات به دانشگاه صنعتی شریف برای تهیه لیست سیاهه انتشار نمی‌شود. وی در جلسه علنی شورای شهر تهران از رئیس جمهور که سال‌ها در حوزه سلامت فعال بوده درخواست کرد تا به کارشکنی دستگاه‌های مسئول ورود کند.

اگرچه قانون هوای پاک از سال ۹۶ در ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره تصویب شده است. در قانون هوای پاک حدود ۱۷۶ «تکلیف - دستگاه» احصا شده است، این قانون بر اساس ۳۴ ماده خود ۲۱ دستگاه اجرایی از جمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و... را مکلف کرده است که هر یک به تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند.

تا ۸ الی ۹ هزار اتوبوس در سطح شهر نیاوریم 

تاثیر جدی احساس نمی‌کنیم

سید محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات انجام شده براساس قانون هوای پاک و اقدامات شهرداری تهران در این زمینه گفت: با توجه به اینکه در ۶ ماهه دوم سال که تعداد وسایل حمل و نقل حمل و نقل عمومی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، حدود ۴۰۰ دستگاه جدید در همین مدت به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کرده‌ایم. در ۶ ماهه دوم باقی مانده از سال هم به همین تعداد یا بیشتر اضافه خواهیم کرد. فکر می‌کنم با این اقدامات تا چند درصدی نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته باشیم و همین تعداد هم تاثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: اما حقیقت این است که ما تا ۸ الی ۹ هزار اتوبوس در سطح شهر نیاوریم تاثیر جدی احساس نمی‌کنیم. مطلب دوم این است که مردم هم باید در استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی خودشان یک سری موضوعات را رعایت کنند ما خودروی تک سرنشین در سطح شهر بسیار زیاد داریم به طوری که پلیس راهور می‌گوید ۷۰ درصد اتومبیل‌های ما در ساعت ۶ الی ۷ صبح تک سرنشین هستند. این موضوع تاثیر بسیار مستقیم بر آلودگی هوا دارد و ما باید برای این رفتار ترافیکی یک فکر اساسی کنیم تا تعداد خودروهای شخصی در سطح شهر کم شود و باعث کاهش آلودگی هوا شود.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلف چقدر در زمینه قانون هوای پاک به وظایف خود عمل کرده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه ۸۰ الی ۹۰ درصد دستگاه‌ها به وظایف خود درخصوص قانون هوای پاک عمل نکرده‌اند و شهرداری تهران وسط میدان است. ما این موضوعات را پیگیری می‌کنیم اما ما کسی نیستیم که نظارت کنیم و دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند.

براساس اعلام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ۲۱ دستگاه در زمینه اجرای قانون هوای پاک مسئولیت دارند. در میان مهم‌ترین وظایف دستگاه‌های اجرایی شهرداری با سه وظیفه بیشترین مسئولیت را در اجرای قانون هوای پاک دارد. اما مهدی چمران رییس شورای شهر تهران معتقد است آلودگی هوا درد همیشگی و مشکل شهر تهران است. وی امیدوار است تا خدا کمک کند آلودگی هوا امسال به شدت سال‌های قبل تکرار نشود. به گفته وی باید بتوانیم حمل و نقل عمومی را تکثیر کنیم تا آلودگی کمتر شود.

با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود

سید جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران در خصوص اقدامات انجام شده درباره مشکلات آلودگی هوا در نیمه دوم سال به ایلنا گفت: برای فائق آمدن بر مشکل آلودگی هوای تهران یک مجموعه‌ای از اقدامات باید صورت بگیرد و فقط شهرداری تهران مسئول این کار نیست، بلکه نهادهای متعددی مسئول این کار هستند.

وی ادامه داد: قانون هوای پاک که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید وظایف هر سازمانی را در این رابطه مشخص کرده و آنچه مشخص است باید تکنولوژی خودروها، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه تکنولوژی‌های نوین برای کاهش سفرهای درون شهری، همچنین استفاده از سوخت‌های پاک و مناسب و بهینه‌سازی سوخت توسعه حمل و نقل عمومی و انجام معاینه فنی و بسیاری از مواردی که در قانون هوای پاک پیش بینی شده مبنای کار قرار بگیرد و باید وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت نفت، شهرداری‌ها و به طور ویژه شهرداری تهران در تهران و سایر نهادهایی مانند سازمان حفاظت محیط زیست و... به خوبی نقش خود را براساس این قانون

 ایفا کنند.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: واقعیت این است که خیلی از کارها بیشتر جنبه شکلی دارد و می‌نشنیم و با افراد صحبت می‌کنیم، اما جلسه گذاشتن و نشست گذاشتن کافی نیست و به قول قدیمی‌ها با حلوا حلوا دهان شیرین نمی‌شود و باید کار عملی، عینی و میدانی کرد. باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند که هنوز این امر محقق نشده است. باید خودروهای فرسوده جمع‌آوری شوند که نشده است باید سوخت، کیفیتش افزایش پیدا کند که هنوز محقق نشده است.

تشکری هاشمی تصریح کرد: باید خودروهایی با فناوری‌های نوین و پاک توسعه پیدا کنند که هنوز اتفاق نیفتاده است. اگر بخواهیم هوای تهران پاک شود، نمی‌توانیم فقط بنشینیم و آرزو کنیم و به انتظار بنشینیم که بادی بیاید و این دود را از سر مردم جدا کند. غیر از اینکه اراده الهی همیشه مشمول حال تمام بندگانش در تمام هستی بوده است ولی بندگان خدا هم وظیفه‌ای دارند و باید برای حفظ طبیعت و محیط زیست‌شان و برای حفظ سلامتی‌شان تلاش کنند و مادامی که این ملاحظات صورت نگیرد، شرایط همین آش و همین کاسه است.

وی ادامه داد: وضعیت ما در ماه‌های آینده و در فصل سرما مانند هر سال است. امسال هم مانند سال‌های گذشته وارونگی دما را خواهیم داشت. روزهای سخت و آلوده هوا را تجربه خواهیم کرد و ممکن است ادارات و مدارس تعطیل شوند و مانند هرسال بیماران ریوی و آسم و تنفسی افزایش پیدا می‌کنند و بعد در یکی از روزهای سخت دوباره همه درباره آلودگی هوا صحبت می‌کنیم این داستان تکراری و خسته کننده و متاسفانه بی‌توجهی مفرط همه کسانی است که مسئولیتی در مقابله با آلودگی هوا دارند.اگر تک تک ما مدیران در مقابل همه افرادی که جان خودشان را در آلودگی هوا از دست می‌هند، در این دنیا پاسخگو نباشیم، حتما در آخرت پاسخگوی آنها خواهیم بود.