رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به اینکه وضعیت رشد جمعیت و نرخ باروری در کشور ما نگران‌کننده است، خاطرنشان کرد: به عنوان فردی که در این حوزه فعالیت می‌کنم، واقعاً نگران آینده ایران هستم. اما کاهش یا افزایش سن ازدواج، یا کاهش یا افزایش سن باروری توسط دولت هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. وظیفه دولت فراهم کردن شرایط زندگی محترمانه و با عزت برای شهروندان است. هنگامی که این شرایط مهیا شود، خود به خود خانواده‌ها، دختران و پسران ما به تشکیل زندگی مشترک و فرزندآوری خواهند پرداخت و از مهاجرت خودداری خواهند کرد. 

رئیس انجمن علمی مامایی ایران: کودک همسری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. کودکی که به بلوغ فکری و جسمی نرسیده با ازدواج به سمت مشکلاتی سوق داده خواهد شد که در آینده خانواده ونظام سلامت را با آن درگیر خواهد کرد. بنابراین تمام تلاش ما باید این باشد که سواد سلامت خانواده‌ها ارتقا یابد و مهارت زندگی و سبک زندگی سالم داشته باشند

به گزارش گروه شهرنوشت «توسعه ایرانی» از همان آبان سال ۱۴۰۰ که «قانون جوانی جمعیت» به تایید شورای نگهبان رسیده و ابلاغ شد تا به امروز با موضوعات بحث برانگیز همراه بود، اگرچه این قانون شامل بخش‌های متعددی است اما هر از چندگاهی شاهد هستیم که اظهارات برخی از مسئولان درباره بخش‌هایی از این قانون باعث بروز واکنش‌هایی در جامعه می‌شود. در روزهای اخیر نیز علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرده است؛ «محدودیت سنی برای بارداری برداشته شده و سنین ۱۵ تا ۴۹ سال برای بارداری مناسب اعلام می‌شود»، در عین حال وی خواستار توجه ویژه به قشر تحصیل‌کرده متاهل جامعه در برنامه‌های جوانی جمعیت در جهت الگوسازی نیز 

شده است. 

اما کارشناسان معتقدند که در کشور ما هیچ گاه ممنوعیتی برای بارداری وجود نداشته است که اکنون بخواهد با اجرای این قانون برداشته شود بلکه همیشه توصیه بر این بوده است که باتوجه به اینکه بارداری کمتر از ۱۸ سال خطراتی را برای مادر و نوزاد به همراه دارد بهتر است که از بارداری در زیر سن ۱۸ سال پرهیز شود همچنین با توجه به پرخطر بودن بارداری در سنین بالا، هیچ گاه بارداری در سنین بالا از سوی کارشناسان توصیه نشده است. از همین رو با رییس انجمن علمی مامایی ایران درباره اینکه آیا محدودیتی برای بارداری وجود داشته که حالا برداشته شود و همچنین بارداری دربازه زمانی مطرح شده گفت و گو کردیم. 

ناهید خداکرمی در گفت و گو با «توسعه ایرانی»: به نظرم ما نباید وارد این موضوع شویم که سن خاصی را برای بارداری تعیین کنیم به هر حال از زمانی که یک دختر به بلوغ می‌رسد قابلیت باروری دارد اما از نظر جسمی باید شرایط آماده‌ای داشته باشد از سوی دیگر مادر شدن یک شرایطی را دارد که باید فرد به بلوغ فکری برسد و خانواده از نظر اقتصادی، اجتماعی و هوش هیجانی توانایی لازم را داشته باشد

ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفت و گو با «توسعه ایرانی» درباره صحبتهای اخیر معاون بهداشت وزارت بهداشت مبنی بر اینکه محدودیت سنی برای بارداری برداشته شده و سنین ۱۵ تا ۴۹ سال برای بارداری مناسب اعلام می‌شود، گفت: در مورد صحبت‌های معاون بهداشت وزارت بهداشت به نظر می‌رسد که صحبت‌های ایشان به طور کامل منتشر نشده باشد. ما هیچ ممنوعیتی برای باروری در سنین خاص نداشتیم که حالا بخواهیم آن را برداریم. البته از نظر علمی ممکن است توصیه شود که زنان زیر ۱۸ سال باردار نشوند، اما هیچ محدودیتی برای بارداری وجود ندارد. 

وی ادامه داد: بنابراین، در مورد ازدواج، بارداری و باروری، واقعاً محدودیت سنی وجود ندارد که دولت بتواند آن را لغو کند. البته برای ازدواج زیر سن قانونی ممکن است مجوزهایی از طرف والدین نیاز باشد، اما این به معنای وجود محدودیت برای بارداری نیست که وزارت بهداشت بخواهد آن را بردارد. بلکه وزارت بهداشت برای اجتناب از عوارض و گ و میرهای مرتبط با بارداری در نوجوانی توصیه‌هایی دارد. اما مسئله مهم این است که باید به خانواده آگاهی بدهیم، بجای اینکه دولت تعیین کند که سن ازدواج یا سن بارداری چه سنی باشد، باید سواد سلامت خانواده ارتقا داده شود و تصمبم‌گیری در مورد ازدواج یا بارداری را به خانواده‌ای که آگاه است بسپاریم.

تصمیم گیری درباره امور ازدواج  یا   بارداری را به خانواده‌ها بسپاریم

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه این یک آسیب در کشور ما است که در هر حوزه مرتبط با خانواده دولت یا نهادهای فرهنگی دخالت کنند، گفت: وظیفه وزارت بهداشت این است که سواد سلامت مردم را ارتقا دهد تا هر پدر و مادری بتواند بهترین تصمیم را برای فرزندانشان بگیرد و همچنین به جوانان و نوجوانان‌مان در مدارس مهارت‌ها وسبک زندگی سالم آموزش داده شود تا جوانان بتوانند در سنی که آماده هستند، انتخاب‌های درست‌داشته باشند و بموقع ازدواج کنند و بچه دار شوند. 

کودک‌همسری به هیچ عنوان توصیه نمی شود

خداکرمی تصریح کرد: البته این موضوع نیز باید مد نظر قرار بگیرد که کودک همسری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. کودکی که به بلوغ فکری و جسمی نرسیده با ازدواج بسمت مشکلاتی سوق داده خواهد شد که در آینده خانواده ونظام سلامت را با آن درگیر خواهد کرد. بنابراین تمام تلاش ما باید این باشد که سواد سلامت خانواده‌ها ارتقا یابد و مهارت زندگی و سبک زندگی سالم داشته باشند. البته سبک زندگی هم نباید به آنان تحمیل شود، بلکه تمام توصیه‌های بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر شواهد علمی می‌باید در کتب درسی و رسانه‌ها ارایه شود و با شیوه‌های مدرن آموزشی منطبق با فرهنگ غنی ایرانی مفاهیم مفید برای زندگی با کیفیت به جوان منتقل شود تا مهارت تصمیم گیری، انتخاب و استقلال فکری پیدا کنند. 

جوان باید حق انتخاب داشته باشد

وی ادامه داد: به نظرم ما نباید وارد این موضوع شویم که سن خاصی را برای بارداری تعیین کنیم به هر حال از زمانی که یک دختر به بلوغ می‌رسد قابلیت باروری دارد اما از نظر جسمی باید شرایط آماده‌ای داشته باشد از سوی دیگر مادر شدن یک شرایطی را دارد که باید فرد به بلوغ فکری برسد و خانواده از نظر اقتصادی، اجنتماعی و هوش هیجانی توانایی لازم را داشته باشد؛ ممکن است فردی در سن ۱۸ سالگی به این شرایط برسد و فردی در سن دیگر به این شرایط برسد و این موضوع باید به خانواده  

سپرده شود. 

تاکید بر آموزش مهارت‌های لازم و  سبک زندگی درست 

رئیس انجمن علمی مامایی ایران تصریح کرد: امیدوارم که در دولت چهاردهم و همه نهادهای فرهنگی که در تمام این سال‌ها تلاش کردند زندگی مورد پسند خود را بدون مستندات علمی به خانواده‌ها تحمیل کنند، کنار کشیده و نهادها و سازمان‌ها اعم از وزارت ورزش و جوانان، وزارت بهداشت، وزارت رفاه مهارت‌های لازم و سبک زندگی درست را به کودکان، نوجوانان و جوانان در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش دهند و ابزار سبک زندگی سالم مانند ورزش، خدمات بهداشتی، کتابخوانی و... را در اختیارشان قرار داده و امور شخصی خانواده و جوان را به خودشان واگذار کنند و از مداخله‌های غیرضروری بپرهیزند. 

خداکرمی تصریح کرد: وظیفه دولت این است که بهترین شرایط را از نظر اقتصادی و اجتماعی برای جوانان فراهم کند وقتی این شرایط مهیا باشد به خودی خود همه خانواده‌ها و جوانان به سمت تشکیل خانواده و بچه دار شدن خواهند رفت. همه جوانان دوست دارند که ازدواج کنند و پدر و مادر شوند، وقتی که شرایط فراهم باشد خود به خود این اتفاق خواهد افتاد. وی با اشاره به اینکه وضعیت رشد جمعیت و نرخ باروری در کشور ما نگران‌کننده است، خاطرنشان کرد: به عنوان فردی که در این حوزه فعالیت می‌کنم، واقعاً نگران آینده ایران هستم. اما کاهش یا افزایش سن ازدواج، یا کاهش یا افزایش سن باروری توسط دولت هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. وظیفه دولت فراهم کردن شرایط زندگی محترمانه و با عزت برای شهروندان است. هنگامی که این شرایط مهیا شود، خود به خود خانواده‌ها، دختران و پسران ما به تشکیل زندگی مشترک و فرزندآوری خواهند پرداخت و از مهاجرت خودداریخواهند کرد. 

با  اجرای بندهای ترویجی قانون رشد باروری بهبود خواهد یافت

رئیس انجمن علمی مامایی ایران تاکید کرد: مشکل اصلی ما مهاجرت نخبگان و فرار سرمایه از کشور است و همچنین مواردی نظیر فوت افراد به دلیل تصادفات جاده‌ای یا مشروبات الکلی تقلبی و یا سرزنش و تنبیه افراد به خاطر ابراز عقیده‌شان، از مشکلات اساسی ماست. اگر این مسائل را حل کنیم و از مداخلات بی‌مورد در امور خانواده‌ها پرهیز نماییم، بسیاری از مشکلات دیگر، از جمله رشد جمعیت، نیز بهبود خواهد یافت. 

خداکرمی تصریح کرد: کرچه کاهش رشد جمعیت و مسائل مربوط به آن نه تنها به وزارت بهداشت بلکه به سایر نهادها ارتباطی ندارد ولی این موضوع یک مسئله چندعاملی است. که متاسفانه اصل عامل رها شده و درگیر حاشیه هستیم. امروز ما قانونی داریم به نام «قانون جوانی جمعیت» که بر اساس آن، هر سازمانی از جمله وزارت بهداشت وظایفی دارد. این وظایف شامل ارتقای سبک زندگی صحیح و آموزش مهارت‌های زندگی ارتقا کیفی خدمات مامایی و بند‌های نرویجی بسیاری دارد. به نظر من اگر بتوانیم از مداخلات غیرضروری در امور خانواده‌ها پرهیز کنیم و به آن‌ها آزادی عمل بدهیم، و بندهای ترویجی این قانون اجرایی شود خود به خود نرخ باروری و رشد جمعیت ما بهبود خواهد یافت.