بهرغم فیلترینگ اینستاگرام در سال گذشته رقم خورد
درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی بلاگرهای ایرانی
در سال ۱۴۰۲درآمد تقریبی صفحات پرمخاطب و بلاگرهای ایرانی در شبکههای اجتماعی از طریق تبلیغات بیش از ۶هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ این درآمد کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بود.
این آمار و ارقام نشان میدهد که علیرغم محدودیتهای بسیاری که بر اینترنت کاربران ایرانی حاکم است، شبکههای اجتماعی فیلتر شده به بخش جداییناپذیر زندگی ایرانیان تبدیلشده است.
به گزارش خبرآنلاین، گویا تلگرام با ۵۰ میلیون کاربر ایرانی، همچنان یکی از محبوبترین پیامرسانها برای ایرانیان است؛ علاوه بر این گفتهشده است که بیش از نیمی از ایرانیان، در اینستاگرام فعال هستند و باوجود محدودیتها، یوتیوب نیز همچنان پرکاربردترین پلتفرم برای مشاهده ویدئو است.
به نظر میرسد نقطه مشترک همه این پلتفرمها در محبوبیت، فرصتهای ارزشمندی است که در اختیار کسبوکارها و کاربران قرار دادهاند. این پلتفرمها فضایی برای کاربران فراهم کردهاند که با راهاندازی فروشگاههای آنلاین و بهرهگیری از روشهای خلاقانه بتوانند کالا و خدمات خود را برای سایر کاربران به نمایش بگذارند. این روند باعث شده است که اکنون تعداد فروشگاههایی که در شبکههای اجتماعی، فعال هستند به بیش از 1.2 میلیون فروشگاه برسد و در این بین، اینستاگرام با بیش از ۹۶۰ هزار فروشگاه، بالاترین رتبه را از آن خود کرده است.
با توجه به این گزارش، تعداد کاربران ایرانی فعال در اینستاگرام در سال ۱۴۰۱، ۴۱میلیون کاربر بوده و در سال ۱۴۰۲ به ۴۵میلیون کاربر رسیده است. متوسط تعداد صفحات عمومی که کاربران اینستاگرام دنبال میکنند نیز، ۳۲۷ صفحه است که در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۱۹درصدی داشته است.
علیرغم محدودیتهایی که برای ایرانیان در استفاده از پلتفرمهای خارجی و بهطور مشخص، اینستاگرام وجود دارد، در سال ۱۴۰۲بیش از ۵۷۰ میلیون پست با رشد 29.5 درصدی، بیش از 7.2 میلیون صفحه عمومی با رشد 14 درصدی، بیش از ۵۴۱ میلیارد لایک با رشد ۸۶ درصدی و درنهایت بیش از ۴۵ میلیون صفحه خصوصی با رشد 9.8 درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ در کارنامه اینستاگرام فارسی ایرانیان به چشم
میخورد.
در گزارش یکتانت از سال گذشته، بهوضوح مشخص است که میزان تعامل کاربران در سال ۱۴۰۲ رو به افزایش بوده و روند متفاوتی نسبت به سال ۱۴۰۱ که پاییز و زمستانی پر اختلال داشت، در پیشگرفته است. اکنون هر ایرانی بهطور متوسط در سال ۱۲ هزار پست لایک میکند که این آمار۷۱درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ است. پنج حوزه اول فعالیت صفحات عمومی در اینستاگرام فارسی به مد و پوشاک، سبک زندگی، اشخاص و افراد تأثیرگذار، اخبار، زیبایی و مراقبت از پوست تعلق دارد و برندها و کسبوکارها نیز در رتبه دهم قرارگرفتهاند. این دادهها که با بررسی بیش از ۱۱هزار کسبوکار فعال در اصناف و اتحادیههای مختلف بهدستآمده، نشان میدهد که متوسط دنبال کنندگان هر صفحه از کسبوکارها حدود ۱۴۶۰۰
کاربر است.
این آمار همچنین نشان میدهد که کمتر از یکسوم کسبوکارهای فعال در اینستاگرام، فروشگاه فیزیکی هم دارند و 71.1 صفحات کسبوکارها، تنها از طریق اینستاگرام کسب درآمد دارند.
۶ هزار میلیارد تومان، درآمد بلاگرها از راه تبلیغات
در سال ۱۴۰۲درآمد تقریبی صفحات پرمخاطب و اینفلوئنسرهای ایرانی در شبکههای اجتماعی از طریق تبلیغات بیش از ۶هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ این درآمد کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بود. پردرآمدترین اینفلوئنسرها، آنهایی بودند که در مورد موضوعات خانواده و سبک زندگی، اخبار و سرگرمی و اوقات فراقت تولید محتوا میکردند. جالب است بدانید، تعرفه تبلیغات هم نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است و این افزایش قیمت در اینستاگرام، بیشتر از تلگرام بوده است.
همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد، اینستاگرام با ۹۶۰هزار فروشگاه، با اختلاف بیشترین سهم فروشگاههای آنلاین ایرانی را از آن خودکرده است، این در حالی است که این پلتفرم همچون بسیاری از پلتفرمهای بینالمللی با اختلالات شدید و فیلترینگ روبهرو بوده است. تلگرام نیز با بیش از ۱۱۰هزار فروشگاه در رتبه دوم قرار دارد و پسازآن روبیکا با حدود ۱۰۰ هزار فروشگاه، روبینو با ۸۰ هزار فروشگاه، سروش پلاس با ۲۰ هزار فروشگاه و بله با ۱۵ هزار فروشگاه، به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.
با توجه به این گزارش، آنچه بهوضوح مشخص است، این است که اختلالات اینترنت و فیلترینگ، با اینکه آسیب بسیار زیادی به کسبوکارها وارد کردند، نتوانستند مانع رشد آنها شوند. بسیاری از کاربران با استفاده از محیطی که در فضای مجازی فراهم شد، برای خود ایجاد درآمد کردند. درآمدی که اگر درگرو محدودیتها نبود، روند رشد چشمگیرتری طی میکرد. حتی شاید این امکان به وجود میآمد که آمار و ارقام دقیق این درآمدهای مجازی بهعنوان بخشی از اقتصاد دیجیتال به شمار رود.
تعرفه تبلیغات بلاگرها
بلاگرها در بخشهای مختلف هزینههای متفاوتی را ارائه میکنند. معمولا تعرفه تبلیغات بلاگرها در پست بیشتر از تبلیغات استوری اینستاگرام است. بلاگرها تبلیغات مربوط به حوزههای مختلف و موضوعات متفاوتی را در پیجهای خود ارائه میدهند که معمولا هر بخش تعرفه و قیمتهای گوناگونی دارد.
بلاگرهای لایف استایل و مد معمولا بیشترین هزینهها را دریافت میکنند چرا که مخاطبان آنان بیشتر به دنبال این معرفیها هستند. بلاگرهای سفر، غذا و آموزشی هزینههای کمتری به نسبت حوزههای قبلی دارند. البته این مقایسه بین پیجهایی با فالوور و آمار بازدید یکسان است و مشخصا تنها موضوع تعیینکننده تعرفه تبلیغ بلاگرها
نخواهد بود.
فیلترینگ اینستاگرام شکست خورد
نتایج جدیدترین نظرسنجی ایسپا نشان میدهد که فیلترینگ اینستاگرام نتوانسته مانع از استفاده گسترده کاربران ایرانی از این پلتفرم شود.
آخرین گزارش ایسپا باردیگر شکست سیاست فیلترینگ را نشان میدهد؛ چون کاربران ایرانی هنوز پلتفرمهای خارجی فیلترشده را به نمونههای ایرانی ترجیح میدهند.
نتایج جدیدترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان میدهد ۸۲/۲ درصد ایرانیان حداقل از یکی از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. در این نظرسنجی که در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ به شیوه مصاحبه حضوری با ۳,۹۹۰ نفر از ایرانیها انجام شده، میزان استفاده از اینستاگرام بیشتر از سایر پیامرسانها و شبکههای اجتماعی بوده است.
براساس نموداری که در گزارش ایسپا منتشر شده، روند میزان استفاده از این شبکه اجتماعی در خرداد ۱۴۰۱ که اینستاگرام فیلتر نبوده، ۷۱ درصد بوده است. در دی ۱۴۰۲ این میزان ۴۶/۵ درصد بوده؛ اما در شهریور امسال به ۵۰/۶ درصد افزایش پیدا کرده است.
در این نظرسنجی، میزان استفاده کاربران از پلتفرمهای مختلف داخلی و خارجی بررسی شده و پس از ایسنتاگرام، پیامرسان تلگرام است که با ۳۹/۳ درصد بیشترین میزان استفاده را داشته است. واتساپ نیز با ۳۳/۳ درصد استفاده در رتبه سوم این فهرست قرار دارد.
دیدگاه تان را بنویسید