یک فعال حقوق معلولان گفت: فکر می‌کنم ما با یک آپارتاید نانوشته درخصوص معلولان مواجه هستیم و همان حق‌هایی را هم که داشتیم دارند از ما می‌گیرند و با یک بحران اسفباری مواجه می‌شویم. اما گویا مهم نیست که وضعیت محرومان چگونه است. درخصوص حذف مستمری معلولان صدایی از مجلس شنیده نشد درخصوص‌عدم اجرای مصوبه هیات وزیران هم خبری از مجلس نشده است. ما گویا برای حاکمیت و دولت بی‌اهمیت هستیم.

به گزارش گروه شهرنوشت «توسعه ایرانی»، با گذشته حدود یک ماه از انتخاب وزیران، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در اقدامی بی سابقه فراخوانی را منتشر و اعلام کرده است افرادی که می‌توانند در سمت ریاست سازمان بهزیستی کشور قرار بگیرند رزومه خود را به این وزارتخانه ارسال کنند. اگرچه این اقدام در نوع خود بی‌سابقه است و می‌تواند محاسنی را در پی داشته باشد اما با توجه به مشکلات عدیده افراد دچار معلولیت که یکی از پرمخاطب‌ترین گروه‌ از جامعه هدف بهزیستی است، این نوع روش تعیین رئیس سازمان گلایه‌هایی را در بین فعالان معلولان که بزرگترین اقلیت کشور هستند ایجاد کرده است. 

مصوبه کمک معیشت معلولان  با گذشت نزدیک به 6  ماه هنوز اجرا نشده است و هنوز صحبتی از اجرای آن نیست. هزینه‌ای که برای لوازم بهداشتی پرداخت می‌شد نیز هنوز هیچ افزایشی نسبت به سال گذشته نداشته است

در همین رابطه بهروز مروتی؛ فعال حقوق افراد دچار معلولیت در گفت‌وگو با «توسعه‌ایرانی» گفت: ما امیدوار بودیم که دولت چهاردهم و پزشکیان طبق مانیفستی که درباره حقوق شهروندی، فرصت‌های برابر و عدالت اجتماعی و رعایت حقوق افراد دچار معلولیت ارائه کرده بودند؛ عمل کنند؛ اما واقعیت این است که بعد از انتصاب وزیر و گرفتن رای اعتماد گویا مشکلی وجود دارد که ما از آن سر در نمی‌آوریم. 

رئیس سازمان بهزیستی را می‌توان از طریق رزومه و طی فراخوان انتخاب کرد؟

وی ادامه داد: شورایی را به اسم شورای انتخاب رئیس سازمان بهزیستی تشکیل دادند و از آن طرف فراخوان دادند که افرادی که تمایل دارند برای ریاست بهزیستی رزومه ارسال کنند. نکته تاسف بار این قضیه این است که این شورا از تشکل‌های زیرمجموعه بهزیستی تشکیل شده است واقعا نمی‌دانم این موضوع را چطور می‌توان هضم کرد و چه کسی باید در این خصوص پاسخگو باشد که آیا می‌شود زیرمجموعه یک سازمان رئیس سازمان را انتخاب کنند یعنی این کار تعارض منافع ایجاد نمی‌کند و رئیس بهزیستی آینده وامدار این تشکل‌ها و افراد نخواهد بود؟ این یک موضوع بدیهی است اما متاسفانه با رویکردی که وجود دارد اگرچه ما صدایمان را به وزیر رساندیم دیدیم که هیچ تفاوتی خاصی صورت نگرفته است. 

الان سازمان برنامه و بودجه رسما اعلام کرده است که برای ۴۰ درصد افزایش حق پرستاری بودجه ندارد و حدود ۲۷ درصد می‌تواند افزایش بدهد. یعنی اعتراض ما از عدم اجرای قانون حمایت از افراد معلول رسیده است به اعتراض درباره‌عدم اجرای مصوبات هیات وزیران. این‌عدم افزایش علاوه بر اینکه به افراد دچار معلولیت آسیب وارد می‌کند؛ هیات وزیران را هم زیر سوال می‌برد که چطور یک سازمانی می‌تواند آنقدر قلدر باشد که مصوبه هیات وزیر را به رسمیت نشناسد و اجرا نکند؟

این فعال حقوق معلولان گفت: آیا رئیس سازمان بهزیستی را می‌توان از طریق رزومه و طی فراخوان انتخاب کرد یا باید به سراغ افرادی برویم که مدیران کارآمد هستند و سیستم باعث شده است که این مدیران طرد شده و منزوی شوند و این مدیران را پیدا کرده و با اصرار از آن‌ها بخواهیم در این سمت قرار بگیرند و انتظار بهبود از عملکرد یک سازمان را داشته باشیم. اما الان کسانی روزمه داده‌اند که خودشان قبلا پست‌هایی داشتند و در سازمان به عنوان معاون یا مدیرکل فعالیت کرده‌اند، این افراد در پست‌هایی هم که حضور داشته‌اند منشأ اثر خیر نبوده‌اند و انتقاداتی به آن‌ها وارد است. متاسفانه وزارت تعاون هم گوش شنوایی ندارد تا لااقل از افراد یا فعالان مستقل که هیچ گونه تشکل و انجمنی ندارند استفاده کند.

بهروز مروتی در گفت‌وگو با «توسعه‌ایرانی»: تشکیل شورا و ارسال رزومه برای انتخاب رئیس سازمان بهزیستی را چطور می‌توان هضم کرد و چه کسی باید در این خصوص پاسخگو باشد که آیا می‌شود زیرمجموعه یک سازمان رئیس سازمان را انتخاب کنند یعنی این کار تعارض منافع ایجاد نمی‌کند و رئیس بهزیستی آینده وامدار این تشکل‌ها و افراد نخواهد بود؟ 

سازمان بهزیستی  کاملا روی هواست

مروتی با بیان اینکه سراسر ساختار شورا معویب است، تصریح کرد: من فکر می‌کنم این کار چیزی جز عوامفریبی نیست و به نظر می‌رسد فردی را می‌خواهند از طریق این شورا انتخاب کنند و بعد بگویند با مشارکت انتخاب شده است، در این صورت بعدا چه کسی پاسخگوی مشکلات این سازمان در آینده خواهد بود‌؟ در حال حاضر سازمان کاملا روی هواست و باید یک سرپرست حداقل برای این سازمان مشخص می‌شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: بعد از روی کار آمدن دولت چهاردهم شاهد بودیم که اتفاقات ناگواری برای جامعه هدف در حال رخ دادن است و مستمری ۱۳ هزار نفر در مردادماه قطع شد و سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها زیر بار این موضوع نمی‌رفتند تا در نهایت سازمان بهزیستی این موضوع را تایید کرد. گفتند که مشکل را رفع می‌کنند و وزیر گفت قول داده‌اند که مستمری این افراد نیز پرداخت شود اما دیدیم که در بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد و همان ۱۳ هزار نفر در شهریور هم قطع شده است. 

با گذشت 6 ماه از سال مصوبه کمک معیشت معلولان اجرایی نشده است

این فعال حقوق معلولان گفت: ما تاقبل از دولت چهاردهم اعتراض‌مان به‌عدم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان بود و به مصوبات اعتراضی نداشتیم یعنی اعتراض به بودجه‌ای که باید اختصاص داده می‌شد و به‌عدم افزایش متناسب بودجه با تورم اعتراض داشتیم چراکه پاسخگوی هزینه‌ها نبود معلولا هم ۵ تا ۶ ماهه ابتدایی دیرکرد داشتند اما بعد از آن بودجه‌ای که مصوب شده بود را می‌پرداختند اما الان سازمان برنامه و بودجه رسما اعلام کرده است که برای ۴۰ درصد افزایش حق پرستاری بودجه ندارد و حدود ۲۷ درصد می‌تواند افزایش بدهد. یعنی اعتراض ما از عدم اجرای قانون حمایت از افراد معلول رسیده است به اعتراض درباره‌عدم اجرای مصوبات هیات وزیران. این‌عدم افزایش علاوه بر اینکه به افراد دچار معلولیت آسیب وارد می‌کند؛ هیات وزیران را هم زیر سوال می‌برد که چطور یک سازمانی می‌تواند آنقدر قلدر باشد که مصوبه هیات وزیر را به رسمیت نشناسد و اجرا نکند؟

درخصوص حذف مستمری معلولان صدایی از مجلس شنیده نشد درخصوص‌عدم اجرای مصوبه هیات وزیران هم خبری از مجلس نشده است. ما گویا برای حاکمیت و دولت بی‌اهمیت هستیم

مروتی تصریح کرد: الان ۶ ماه از سال می‌گذرد و ما هنوز به تعرفه سال گذشته داریم حق پرستاری دریافت می‌کنیم و اگرچه همان افزایش ۴۰ درصد هیات وزیران هم پاسخگوی نیاز ما نیست اما این ۴۰ درصد را که دولت قبل مصوبه کرده است دولت جدید قبول ندارد. من فکر می‌کنم ما متاسفانه با یک آپارتاید نانوشته درخصوص معلولان مواجه هستیم و همان حق‌هایی را هم که داشتیم دارند از ما می‌گیرند و با یک بحران اسفباری داریم مواجه می‌شویم. اما گویا مهم نیست که وضعیت محرومان چگونه است. درخصوص حذف مستمری معلولان صدایی از مجلس شنیده نشد درخصوص‌عدم اجرای مصوبه هیات وزیران هم خبری از مجلس نشده است. ما گویا برای حاکمیت و دولت بی‌اهمیت هستیم. وی ادامه داد: ما یک مصوبه دیگر هم داریم که مربوط به کمک معیشت معلولان است اما با گذشت نزدیک به 6  ماه هنوز اجرا نشده است و هنوز صحبتی از اجرای آن نیست. هزینه‌ای که برای لوازم بهداشتی پرداخت می‌شد نیز هنوز هیچ افزایشی نسبت به سال گذشته نداشته است.