وزیر علوم از بازگشت برخی اساتید اخراجی به دانشگاه خبر داد و گفت: دانشجویانی که در هفته‌های گذشته تعلیق شده‌اند، می‌توانند شکایت کنند و شکایات آن‌ها در کمال بی‌طرفی بررسی می‌شود.

نخستین اجلاس روسای دانشگاه‌های سراسر کشور در دولت چهاردهم دیروز شنبه 24 شهریور ماه با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، حسین سیمایی صراف وزیر علوم و مسئولان این وزارتخانه در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد.

 

عارف: احیای مصوبه تبدیل زندان اوین به دانشگاه

معاون اول رئیس جمهور، از احیای مصوبه تبدیل زندان اوین به دانشگاه و واگذاری آن به دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در این اجلاس خاطرنشان کرد: آیا امکان اظهار نظر و طرح بی حاشیه مسائل مختلف در دانشگاه‌ها را داریم یا خیر؟ چقدر به کرسی آزاد‌اندیشی که مورد اهتمام مقام معظم رهبری است، عمل کردیم؟روسای دانشگاه‌ها در دو دهه گذشته بسیار محافظه‌کار شده‌اند.

عارف ادامه داد: هنر ما تا کنون برخوردهای امنیتی بوده است. فضایی که در چند سال اخیر بر دانشگاه‌ها حاکم بود اینگونه بوده است که دانشگاه به جای اینکه مرکز تمدن و فرهنگ باشد در تلاش بوده است که با نیروهای غیردانشگاهی و فضای امنیتی دانشگاه را آرام کند که به درد نمی‌خورد. 

عارف درباره برخوردهایی که با برخی دانشجویان در سالهای اخیر شده است، توضیح داد: تعدادی از اساتید و دانشجویان در سال‌های اخیر مسائلی داشتند که احساس می‌کنند فرا قانونی یا سلیقه‌ای با آنها برخورد شده است. خواهش دارم سریع‌تر مساله روشن و بسته شود. نباید کش دار بماند. اگر احیانا برخورد سلیقه‌ای شده سریع مساله حل شود، ما به ایجاد فضای صمیمی و فرهنگی در دانشگاه نیاز داریم دانشگاه باید با نشاط و دانشجو باید فعال باشد، دانشجو فعال پرخاش هم می‌کند؛ چراکه عین 

دختر و پسر ماست.

معاون اول رییس‌جمهور درباره آسیب محافطه کاری روسای دانشگاه‌ها توضیح داد: چقدر ماندگاری در یک پست برایمان مهم شده است که وظایف ذاتی و اجتماعی خود را کنار بگذاریم؟ دانشگاه هنوز مرجعیت خود را بین مردم از دست نداده است و اعتماد به استاد و دانشگاه مایه افتخار همه ما دانشگاهیان است. چقدر از این امر ما استفاده کردیم؟ آیا اگر غفلت کرده و تعلل کنیم و محافظه کار شویم، این جایگاه حفظ می‌شود؟، قطعا خیر.

او با اشاره به درخواست رئیس دانشگاه شهید بهشتی برای احیا مصوبه واگذاری زندان اوین به این دانشگاه به دلیل مشکل کمبود فضای فیزیکی برای دانشگاه شهید بهشتی و عدم تحقق این مصوبه، یادآور شد: در دوره قبل این تصمیم گرفته شد که با توجه به فرهنگی بودن انقلاب ما، مخوف ترین زندان قبل از انقلاب را تبدیل به دانشگاه کنیم و جمع بندی خوبی داشتیم. در دولت هم تصویب شد که زندان اوین به داشگاه شهید بهشتی و دانشگاع علوم پزشکی شهید بهشتی واگذارشود.

 وزیر علوم: بازگشت برخی اساتید اخراجی

 به دانشگاه‌ها

در حاشیه این اجلاس وزیر علوم از بازگشت برخی اساتید اخراجی به دانشگاه خبر داد.

به گزارش مهر، حسین سیمایی صراف، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اساتیدی بوده‌اند که در دوره قبل تعلیق و یا اخراج شده‌اند، اما در دولت جدید به دانشگاه بازگشته باشند؟ گفت: بله، کم و بیش بازگشته‌اند، اما حضور ذهن ندارم که چه تعداد هستند.

وی درباره سازوکار بررسی پرونده‌های اساتید اخراجی، گفت: برحسب مطالباتی که صورت‌گرفته آقای رئیس‌جمهور و معاون اول یک فرصت برای تجدیدنظر در آرای صادره ایجاد کردند. 

وزیر علوم درباره اینکه برخی از دانشجویان به‌خاطر برخی از رفتار‌ها حکم قضایی دارند آیا پرونده آن‌ها نیز بررسی می‌شود، افزود: قاعدتاً ما نمی‌توانیم دخالتی در امور قضایی داشته باشیم، اما تفاهم خوبی با قوه قضاییه داریم که در پرونده‌های دانشجویی و اعضای هیأت علمی که احیاناً در قضایا و حوادث گرفتار شدند، نظرات ما را نیز در کارگروه بشنوند و با شنیدن نظرات و گزارش‌های کارشناسی ما تجدیدنظری در آرای آن‌ها نیز صورت گیرد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه عجله‌ای برای تغییر روسای دانشگاه‌ها نداریم، گفت: صرف اینکه یک رئیس دانشگاه در گذشته منصوب‌ شده است، دلیل کافی برای برکناری وی نیست، ما بنا را بر این می‌گذاریم که از تجارب گذشته و مدیران گذشته استفاده کنیم. ولیکن به‌هرحال دولت تغییر کرده‌ است؛ شعار اساسی دکتر پزشکیان نیز وفاق ملی است؛ بنابراین یکی از معیارهای ما برای تداوم همکاری با مدیران فعلی و برای انتخاب مدیران آینده مدیری است که بیشترین قدرت توافق‌سازی را  داشته باشد.

وزیر علوم تاکید کرد: ما بنا را بر همکاری گذاشته‌ایم اگر از یک جایی عملکردی گزارش و یا شکایت شود و به دستمان برسد آن‌وقت مجبوریم اقدام کنیم و البته اقدام ما اقدام روشمندی خواهد بود. وی ادامه داد: اقدام‌ما براساس یک یا دو اعتراض نخواهد بود هیأت‌هایی را اعزام می‌کنیم خیلی بی‌طرف و کارشناس از داخل دانشگاه تحقیق می‌کنیم و گزارش می‌دهند گزارش ارزیابی می‌شود با حوصله رسیدگی می‌شود ولی تکرار می‌کنم صرف انتصاب درگذشته دلیل بر تغییر نخواهد بود.

وزیر علوم اظهار کرد: ما در این دوره علاوه بر تحقق شعار وفاق ملی در حوزه ارتقای علمی هم تلاش خواهیم کرد. سیمایی صراف بیان کرد: روند و میل به مهاجرت نخبگان در کشور  افزایش و میل به بازگشت کاهش یافته است.

وی به راهکارهای کاهش خروج نخبگان اشاره کرد و گفت: ما برای کاهش مهاجرت نخبگان چند برنامه جدی داریم تامین مسکن، توسعه خوابگاه‌های متاهلی، مولدسازی، جذب نخبگان، به رسمیت شناختن کرامت انسانی اساتید و دانشجویان از جمله این راهکارهاست.

 درخواست از روسای دانشگاه‌ها برای بازگشت دانشجویان اخراجی و تعلیقی

همچنین، سعید حبیبا، رئیس سازمان امور دانشجویان خطاب به روسای دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: مدیران دانشگاه‌ها بررسی کنند تا اگر خطایی از سوی دانشجویان پیش آمده است، با آنها به عنوان فرزندان اغماض رفتار شود. اگر لازم بود از اهرم‌های قانونی که در این زمینه وجود دارد، به سازمان امور دانشجویان معرفی تا همراهی لازم صورت بگیرد.

 زندان اوین به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شود

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کمبود فضای دانشگاهی، درخواست کرد زندان اوین به این دانشگاه واگذار شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، این دانشگاه را یکی از برترین دانشگاه‌ها خواند و گفت: دانشگاه بهشتی به وضعیت فعلی خود راضی نبوده و در راستای کسب مرجعیت علمی در سطح ملی و جهانی گام برمی‌دارد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: امیدواریم با کمک جنابعالی واگذاری زندان اوین و انتقال این محل به دانشگاه که در گذشته مطرح شده بود، اجرایی شود تا بتوانیم مشکل کمبود فضای دانشگاه را 

حل کنیم.