یک عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران مانند همه شهرداری‌های سراسر کشور ۶ وظیفه و ماموریت ذاتی دارد، گفت: عدم اهتمام به اجرای دقیق این ۶ ماموریت و میل به مداخله در حوزه‌های غیرمرتبط با ماموریت‌های اصلی سازمان از نظر من عمدتا با انگیزه‌های جاه‌طلبانه سیاسی محقق می‌شود. هزینه‌های هنگفتی به شهرداری تهران تحمیل می‌کند و محل تامین این هزینه‌ها نیز تک تک شهروندان تهرانی هستند.

حسن رسولی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: حمل و نقل درون شهری، نظافت و محیط زیست، فضای سبز، نظارت بر ساخت و ساز و کاهش آلودگی، ۶ ماموریت ذاتی شهرداری تهران است و ورود شهرداران به سایر حوزه‌ها از جمله حوزه مسکن‌سازی و یا برگزاری مراسمی تحت عنوان جاماندگان اربعین، از نظر من یک مداخله فضولانه است و محل تامین این هزینه‌های هنگفت نیز تک‌تک شهروندان تهرانی هستند

به گزارش گروه شهرنوشت «توسعه ایرانی»، اگرچه به گفته سوده نجفی قرار بود تا علیرضا زاکانی شهردار تهران پس از مهلت ۱۰روزه در صحن شورای شهر حاضر شود تا به سؤال او درباره آدرس ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهر تهران که در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۳ با حضور مخبر، سرپرست وقت ریاست‌جمهوری، چمران، رئیس شورای شهر تهران و زاکانی، شهردار تهران و سایر مدیران شهرداری در منطقه ۲۱ کلنگ آن به زمین زده شده بود، پاسخ دهد، اما سه شنبه هفته پیش و در دومین جلسه شورا در هفته گذشته، شهردار تهران به صحن شورا نیامد. رئیس شورای شهر تهران نیز در همین رابطه و درباره ‌عدم‌حضور شهردار تهران به صحن شورا گفته بود؛ روال قانونی در پرسش‌وپاسخ‌ها این است که ابتدا باید در صحن شورا تذکر داده شود، در صورت ‌عدم پاسخ‌گویی و پاسخ قانع‌کننده، تعدادی از اعضا به اتفاق اقدام به سؤال کتبی کرده و روال پاسخ‌گویی پیگیری می‌شود. در صورتی که این مقدمات طی نشود، نمی‌توان اقدامی کرد. این درحالی است که چمران در فاصله طرح سؤال از شهردار به رسانه‌ها گفته بود شهردار در مدت قانونی برای پاسخ به پرسش اعضای شورای شهر به صحن شورا خواهد آمد. همچنین موضوع ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از سوی مهدی اقراریان و ناصر امانی در صحن شورای شهر به عنوان تذکر به شهردار مطرح شده بود.

اما موضوع ساخت مسکن توسط شهرداری تهران از همان ابتدا و با راه‌اندازی قرارگاه مسکن توسط شهرداری تهران مورد انتقاد برخی از اعضای شورای شهر بود، ناصر امانی در همین رابطه به رسانه‌ها گفته بود؛ «قرارگاه مسکن شهرداری تهران تاکنون هیچ خروجی نداشته است و از همان روز اول که بحث قرارگاه مسکن در شهرداری مطرح شد تأکیدم به شهرداری تهران این بود که این موضوع جزء اولویت‌های شهرداری تهران نیست.» 

بعد از گذشته سه سال از راه‌اندازی قرارگاه مسکن شهردار تهران همانگونه که اشاره شد، در نهایت کلنگ ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در منطقه ۲۱ به زمین زده شد و درحالی‌که قرار بود ۲۶ شهرک الگو ساخته شود که ساخت ۶ شهرک به صورت همزمان در منطقه ۲۱ باشد؛ اما به گفته اعضای شورای شهر از جمله سوده نجفی و ناصر امانی؛ با گذشت بیش از سه ماه هنوز هیچ اقدامی در سطح شهر تهران برای ساخت ۲۶ شهرک که شهردار تهران وعده آن را داده بود، دیده نمی‌شود و اصلا محلی که قرار است این شهرک‌ها ساخته شوند، مشخص نیست.

البته ناگفته نماند که شهرداری تهران بعد از طرح سوال درباره مسکن از سوی اعضای شورای شهر در صحن شورا، دوشنبه ۱۹ شهریور اصحاب رسانه را دعوت کرد تا از دستاوردهای قرارگاه مسکن و طرح بازآفرینی صنایع جنگ‌افزاری ساصد واقع در شهرداری منطقه ۱۳ بازدید کنند. در پایان این بازدید نیز نشست خبری با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جمع خبرنگاران برگزار شد.

 درباره ساخت مسکن توسط شهرداری تهران با حسن رسولی، عضو سابق شورای شهر تهران گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 

ورود شهرداران به حوزه مسکن‌سازی 

یک مداخله فضولانه است

عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران در گفت و گو با «توسعه ایرانی» درباره وعده‌های شهردار تهران برای ساخت مسکن گفت: باتوجه به سابقه‌ای که در شورا و سطوح دیگر مدیریت داخلی داشته و دارم معتقدم که شهرداری تهران مانند همه شهرداری‌های سراسر کشور ۶ وظیفه و ماموریت ذاتی دارد و همه عوارضی که از شهروندان اخذ و بودجه‌هایی که از سایر منابع جذب می‌کند براساس ماده ۷۱ قانون شهرداری‌ها باید در حوزه شهر تهران و برای اجرای ۶ ماموریت هزینه شود. 

حسن رسولی با اشاره به این ۶ ماموریت گفت: این ۶ ماموریت شامل حمل و نقل درون شهری، نظافت و محیط زیست، فضای سبز، نظارت بر ساخت و ساز و کاهش آلودگی هستند، این ماموریت‌ها ماموریت‌های ذاتی شهرداری تهران است. ورود شهرداران در هر دوره‌ای به سایر حوزه‌ها از جمله حوزه مسکن‌سازی و یا برگزاری مراسمی تحت عنوان جاماندگان اربعین و این قبیل برنامه‌ها که در ساختار اداری کشور صاحب متولی هستند، از نظر من یک مداخله فضولانه است.

این عضو سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: عدم اهتمام به اجرای دقیق این ۶ ماموریت و میل به مداخله در حوزه‌های غیرمرتبط با ماموریت‌های اصلی سازمان از نظر من عمدتا با انگیزه‌های جاه‌طلبانه سیاسی محقق می‌شود. هزینه‌های هنگفتی به شهرداری تهران تحمیل می‌کند و محل تامین این هزینه‌ها نیز تک تک شهروندان تهرانی هستند. 

عضو سابق شورای شهر تهران: شهردار تهران منتخب اعضای شورای شهر است. مرجعی که شهردار را انتخاب می‌کند باید در مقام نظارت بر اعمال او باشد اگر مجموعه دستاوردها و عملکردها را مطابق با موضوعات مرتبط با شهرداری نداند قاعدتا می‌تواند طرح سوال، استیضاح و یا حتی شهردار را برکنار کند. این روال متعارف و مرسوم در پارلمان‌های شهری است طبعا یک عده از اعضای شورا طرفدار شهردار هستند؛ به همین دلیل باید بر عملکرد شورا نظارت صورت گیرد

رسولی خاطرنشان کرد: این موضع من چه در شورای پنجم و چه در سایر ادوار بوده و هست و به نظر من شرعا متولیان مدیریت شهری اجازه ورود به این حوزه‌ها را ندارند.

قرارگاه باشد یا بی‌قرارگاه، 

شهرداری نباید به حوزه مسکن ورود کند!

وی درباره اینکه شهردار تهران از روزهای اول آغاز به کار خود با راه‌اندازی قرارگاه مسکن وعده ساخت مسکن در تهران را داده اما اتفاق چندانی در این سه سال نیفتاده است، گفت: انتخاب لفظ قرارگاه نیز برای چنین موضوعاتی استفاده از ادبیات نظامی است. در گذشته اسم شهرداری بلدیه بوده است و با رویکردهای مدنی باید اداره می‌شد قرارگاه برای زمانی است که بخواهیم یک عملیات نظامی در جایی انجام دهیم ستاد، قرارگاه و... راه‌اندازی می‌کنیم اینها ادبیات نظامی است که مدیرانی که با سبقه نظامی در جایگاه‌های بروکراتیک می‌آیند چون کار بروکراتیک بلد نیستند و عادت دارند به استفاده از ادبیات نظامی از این قبیل عناوین استفاده می‌کنند.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: صرف نظر از اینکه قرارگاه است یا بی‌قرارگاه نفس ورود شهرداری به این حوزه از نظر من ورود فضولانه است.

شورا باید بر عملکرد شهرداری

 نظارت داشته باشد

وی در در پاسخ به این پرسش که «با وجود اینکه پیگیری ساخت مسکن در تهران از سوی سوده نجفی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران به عنوان یک سوال از شهردار در صحن علنی مطرح شد و به گفته او قرار بود که شهردار روز سه شنبه هفته گذشته در صحن شورا حاضر شود اما چمران اعلام کرد این موضوع سوال نبوده و نیازی به حضور شهردار برای پاسخگویی در شورا نیست، شما این نوع رفتار اعضایی که طرفدار شهردار هستند در مقابل اعضای منتقد چطور ارزیابی می‌کنید»، گفت: حسب آیین‌نامه اجرایی نحوه اداره جلسات شورای شهر، تشخیص اینکه موضوعی به عنوان سوال از شهردار قلمداد می‌شود یا خیر برعهده هیات رئیسه شورا است و من چون در این موضوع مطلع نیستم نمی‌توانم نظری بدهم.

این عضو سابق شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران منتخب اعضای شورای شهر است. مرجعی که شهردار را انتخاب می‌کند باید در مقام نظارت بر اعمال او باشد اگر مجموعه دستاوردها و عملکردها را مطابق با موضوعات مرتبط با شهرداری نداند قاعدتا می‌تواند طرح سوال، استیضاح یا حتی شهردار را برکنار کند. این روال متعارف و مرسوم در پارلمان‌های شهری است طبعا یک عده از اعضای شورا طرفدار شهردار هستند؛ به همین دلیل باید بر عملکرد شورا نظارت صورت گیرد.