انحصاری بودن شرکت‌های تولیدکننده، واردکننده و پخش کننده دارو مهم‌ترین معضلی است که گریبان گیر بیماران خاص کشور شده است. عموما تولیدات دارو برای هر بیماری خاصی از جمله دیالیز تنها در دست یک شرکت است. عملکرد ناموفق و نادرست این شرکت خاص سبب کمیاب یا نایاب شدن دارو‌های حیاتی بیماران می‌شود.  این شرکت‌های خاص به محض برخورد با هر گونه مشکل در هر زمینه ای، تولید یا واردات دارو‌ها را متوقف می‌کنند و با این کار سرگردانی بسیاری از بیماران خاص کشور در داروخانه‌ها را رقم می‌زنند. انجام خدمات تولیدی یا واردات دارو توسط چند شرکت می‌تواند فضای رقابتی سالم در راستای خدمت‌رسانی به بیماران محترم بین شرکت‌ها را ایجاد کند. 

اعظم پناهی مهر عیسی لو، مدیر عامل و عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران در گفت و گو با رکنا گفت: توزیع دارو در سال‌های اخیر در سطح کشور به خوبی صورت نگرفته و دارو‌ها اغلب کمیاب یا نایاب بوده اند. بیماران دیالیز به دلیل کمبود شدید دارو در زمان دریافت دارو‌ها با مشکل مواجه بودند. آن‌ها ناچار بودند به جای دریافت دارو‌ها در دوره‌های زمانی ۲ ماه یک بار، آن‌ها را ماهی یکبار یا گاهی ۱۰ روز یکبار دریافت کنند تا در آینده با مشکل‌عدم دسترسی به دارو رو به رو نشوند. بیماران پیوندی نیز مجبور بودند با وجود کرونا که در رفت و آمد‌ها محدودیت به وجود آورده بود، به منظور دریافت دارو از داروخانه‌ها از منزل خارج شوند. در حالی که این بیماران به دلیل حساسیت بالا و کاهش سطح ایمنی باید سعی کنند از هرگونه عفونت ویروسی دور باشند. متاسفانه این مشکل همچنان به طور کامل حل نشده است. 

پناهی اظهار کرد: «وزارت بهداشت باید نوعی سطح ارزیابی کیفیت یا استاندارد برای این دستگاه‌ها قرار دهد که مشخص شود کیفیت و مدت زمان استفاده از این دستگاه‌ها در طول روز چقدر بوده است. آیا روند کیفیت انجام دیالیز به حد استاندارد نزدیک است؟ این دستگاه‌ها چند ساعت در طول روز کار می‌کنند؟ آیا دو نوبت یا بیشتر از این دستگاه برای دیالیز خون بیماران استفاده می‌شود؟ این‌ها مواردی هستند که درمورد دستگاه‌های دیالیز باید مدنظر مسئولین وزارت بهداشت قرار بگیرند. وی همچنین درباره دستگاه‌های دیالیز ایرانی که مدت‌ها بعد از نمونه‌های خارجی آن ساخته شد صحبت کرد که عملکرد و کارآیی دستگاه‌های خارجی را نداشت. البته مسئولین اخیرا بهبود عملکرد این دستگاه‌ها را تایید کرده اند. 

وی تصریح کرد: «از خیرینی که در این مدت انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران را حمایت کردند تشکر می‌کنم. انجمن افتخار دارد که حدود ۴۰ سال خادم بیماران کلیوی ایران بوده به لطف پروردگار و خیرین عزیزی که ما را تنها نگذاشتند و با حمایت‌ها ی بی‌دریغشان ما توانستیم به بیماران خدمت‌گذاری کنیم و امیدواریم که خیرین مثل سنوات گذشته در کنار ما باشند تا با هم بتوانیم از بیماران حمایت کنیم.»