یک جمعیت‌شناس معتقد است: «براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، در سال ۱۴۲۰ تعداد سالمندان به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید. بنابراین همه مشکلاتی که الان با آن مواجه هستیم در آینده نیز وجود خواهد داشت و ۴ برابر خواهد شد. با این حال به‌رغم وجود سند جامع سالمندی و افزایش جمعیت و مشکلات سالمندان اتفاق خاصی نمی‌افتد و درواقع الی ماشاءالله سند و قانون داریم، اما دریغ از اجرا.»

به گزارش گروه شهرنوشت «توسعه ایرانی»؛ جمعیت سالمندان ایران رو به افزایش است و باتوجه به اینکه هنوز آمادگی برای پاسخ‌گویی به نیازهای این میزان سالمند در کشور به وجود نیامده است برخی از آن به عنوان بحران آینده کشور یاد می‌کنند و به گفته کارشناسان، ایران در حال حاضر در فاز اول سالمندی قرار گرفته و زنگ خطر ورود کشور به فاز کهنسالی به صدا درآمده است. بنابراین با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، در سال ۱۴۲۰ تعداد سالمندان شاید ۴ برابر تعداد سالمندان حال حاضر شود و به ۲۰ میلیون نفر برسد از همین‌رو بنابرگفته کارشناسان ضروری است از هم‌اکنون درخصوص این موضوع برنامه‌ریزی شود تا در سال‌های آتی مشکلاتی که در حال حاضر در این زمینه وجود دارد همانند جمعیت سالمندی کشور چندین برابر نشود. 

نمایی غم انگیز

 از وضعیت موجود سالمندی

در همین رابطه شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» درباره وضعیت سالمندی در کشور گفت: براساس آخرین سرشماری که در سال ۹۵ صورت گرفت بیش از ۵ میلیون نفر بیش از ۶۵ سال داشتند. براساس برآوردهای ما جمعیت بیش از ۶۵ سال در حال حاضر شاید نزدیک به ۷ میلیون نفر رسیده باشد.

شهلا کاظمی‌پور در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: نمایی از وضعیت موجود ما این است که بسیاری از سالمندان زنان سرپرست خانوار یا بازنشستگانی هستند که با مشکلات مالی مواجه‌اند. برخی از آن‌ها نیز دچار معلولیت و از کارافتادگی بوده و تعداد زیادی از سالمندان هم به انواع بیماری‌ مبتلا هستند که سیستم بهداشت و درمان پاسخگوی این افراد نیست و با یک بیماری صعب‌العلاج به زیر خط فقر می‌روند

وی ادامه داد: پژوهش‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد که بسیاری از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد بوده و تعداد زیادی از این افراد یا زنان سرپرست خانوار هستند یا بازنشستگانی هستند که با مشکلات زیاد مالی مواجه‌اند. برخی از آن‌ها نیز دچار معلولیت و از کارافتادگی بوده و تعداد زیادی از این سالمندان هم به انواع بیماری‌ مبتلا هستند که سیستم پزشکی و بهداشت و درمان پاسخگوی این افراد نیست و اگر هم باشد هزینه‌های گزافی دارد که با یک بیماری صعب‌العلاج این افراد به زیر خط فقر می‌روند و در واقع این نمایی از وضعیت موجود 

ما   است. 

این جمعیت‌شناس تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، برآورد می‌شود که در سال ۱۴۲۰ تعداد سالمندان ما شاید ۴ برابر این تعداد شود و به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید. بنابراین همه مشکلاتی که الان با آن مواجه هستیم در آینده هم وجود خواهد داشت و ۴ برابر خواهد شد و اگر برای این مشکلات از الان برنامه‌ای نداشته باشیم قطعا با مشکلات بیشتری در آینده مواجه خواهیم شد.

کاظمی‌پور خاطرنشان کرد: در واقع اگر در حال حاضر سیستم تامین اجتماعی و پوشش بیمه‌ای جامع نداشته باشیم انواع مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم مانند عدم پاسخگویی سیستم بازنشستگی و... ۴ برابر خواهد شد و این می‌طلبد که از حالا به فکر این موضوع باشیم.

فقط با افزایش باروری نمی‌شود پاسخگوی جمعیت سالمندی شد

وی ادامه داد: مسئولانی که می‌خواهند طرح جوانی جمعیت را اشاعه دهند مدام می‌گویند جمعیت قرار است سالمند شود اگر جمعیت قرار است سالمند شود چه برنامه‌ای برای این موضوع وجود دارد چراکه فقط با افزایش باروری نمی‌شود پاسخگوی جمعیت سالمندی شد. چنانچه باروری بالا رود نسبت سالمندی ممکن است کاهش پیدا کند اما تعداد سالمندان که تغییری نمی‌کند.

کلمه سالمندی خود تنهایی را 

به همراه می‌آورد

این جمعیت‌شناس درباره پدیده «سالمند تنها» گفت: کلمه سالمندی خودش تنهایی را به همراه می‌آورد، همین الان هم می‌بینیم که خانواده‌هایی که چندین فرزند هم دارند باز هم تنها هستند. در حال حاضر بسیاری از زنان سالمند ما به‌رغم اینکه فرزندان متعدد دارند، باز هم تنها هستند. 

یک جمعیت‌شناس: برآورد می‌شود که در سال ۱۴۲۰ تعداد سالمندان به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید. بنابراین همه مشکلاتی که الان با آن مواجه هستیم در آینده ۴ برابر خواهد شد و اگر برای این مشکلات از الان برنامه‌ای نداشته باشیم قطعا با مشکلات بیشتری در آینده مواجه خواهیم شد

حل مشکل «تنهایی سالمندان»

 با افزایش مشارکت‌های اجتماعی 

کاظمی‌پور درباره اصطلاح زنانه شدن سالمندی گفت: ما اصطلاحی داریم به نام زنانه شدن سالمندی و از سوی دیگر تجرد هم بیشتر شامل زنان است. تمام آمارهای ما نشان می‌دهد که مردان در ۵۰ سالگی ۲ درصد مجرد هستند. اما تجرد بیشتر برای زنان است که شامل زنان دهه ۶۰ می‌شود و تجرد زنان بعد از دهه ۶۰ منتفی خواهد شد و دیگر تجرد به آن صورت  نخواهیم داشت. 

اگر سیستم تامین اجتماعی جامع باشد و کار غیررسمی زنان تحت پوشش بیمه قرار گیرد و همچنین سیستم  بهداشت و درمان طوری برنامه‌ریزی شود که سالمند سالم داشته باشیم و مشارکت‌های اجتماعی را افزایش دهیم؛ این بحث تنهایی سالمندان حل خواهد شد.

حل مشکلات سالمندی با پوشش بیمه‌‌های اجتماعی و اشاعه بهداشت و درمان رایگان

وی درباره سند جامع سالمندی گفت: مشکل ما در این مملکت این است که الی ماشاءالله سند و قانون داریم اما دریغ از اجرا. مهمترین بحث قانون اجرای آن است. من شخصا معتقدم باید برای آحاد جامعه در ساختار کلان برنامه‌ریزی شود و قدرت خرید مردم یک شبه و یک روزه به نصف و یک چهارم تقلیل پیدا نکند؛ در این صورت قطعا مشکل جامعه سالمندی هم کمتر خواهد شد. 

این جمعیت‌شناس تصریح کرد: دو بحث اساسی برای سالمندان وجود دارد که عرض کردم بحث پوشش بیمه‌‌های اجتماعی است چرا که بسیاری از سالمندانی که الان نیازمند هستند ممر درآمدی ندارند و باید از حالا به فکر آن باشیم و باید سیاست‌های بیمه‌ای حتما اجباری شود. سیستم بهداشت نیز باید تقویت شود اگر به جای درمان بهداشت را اشاعه دهیم و درمان هم رایگان باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و این باید برای آحاد جامعه باشد چراکه همه این افراد مسن خواهند شد. در واقع چالش زمانی است که فردی که قرار است سالمند شود بی‌سواد یا کم‌سواد باشد و محل درآمدی نداشته باشد از هم اکنون تغذیه سالم نداشته باشد و یک آدم ناتوان به سمت سالمندی برود قطعا چه این فرد مرد باشد و چه زن؛ با مشکل مواجه خواهد شد.