پژوهشگر سیاست اجتماعی با تاکید بر اینکه این حق ملت ایران به ویژه مردم خوزستان است که چرایی مرگ هورالعظیم را بدانند، گفت: اخیرا برخی کنشگران و روزنامه‌نگاران خوزستانی روایت مهمی را بیان کرده‌اند که شایسته پاسخگویی صریح از سوی آقای سعید جلیلی است.

به گزارش ایلنا، «روزبه کردونی» مدعی شد: طبق آنچه در رسانه‌های محلی خوزستان مستند به مواضع اعلام شده توسط مقامات ارشد وزارت رفاه و سازمان محیط زیست در تیرماه ۱۴۰۰، اعلام شده است، یکی از علل نابودی تالاب هورالعظیم مجوزی است که از سوی شورای عالی امنیت ملی در سال ۸۹ به چینی‌ها داده شده و موجب شده این تالاب با بستن آب به سمت نابودی برود.

رئیس سابق موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی تصریح کرد: شایسته است که در این ایام دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در سال ۱۳۸۹ یعنی جناب دکتر جلیلی توضیحات مبسوط در این خصوص ارائه دهد. وی ادامه داد: مسائل زیست‌محیطی که هم باعث خسران و زیان به سرزمین ایران و هم موجب گسترش فقر و نابودی زیست بوم می‌شود، یکی از چالش‌های مهم ملی و منطقه‌ای امروز کشور است.

پژوهشگر سیاست اجتماعی موضوع هورالعظیم را یک روایت غمناک برشمرد و گفت: هورالعظیم که آخرین تالاب از تالاب‌های بین‌النهرین است، محل استقرار گونه‌های کمیاب پرندگان، تعدیل‌کننده دمای منطقه، اثرگذار در کاهش گرد و غبار و تامین‌کننده معیشت هزاران نفر از افراد بومی است که در سالیان گذشته وضعیت دردناکی داشته است.

کردونی تصریح کرد: فرآیند خشک شدن هورالعظیم یکی از رویدادهای تاسف‌آوری است که در زیست‌بوم خوزستان رخ داده است و ابعاد این فاجعه زیست محیطی باید برای همگان روشن شود.