مسئول ذیربط در انجمن حمایت از حقوق کودکان:
۲۰ درصد تماسگیرندگان با «صدای یارا» کودکند
روانشناس و مسئول واحد صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: بیشترین مشکلات مطرحشده برای یاری، مربوط به غفلت والدین، عدم آگاهی از شیوههای فرزندپروری، عدم آشنایی با مسائل مربوط به بلوغ، مشکلات مربوط به مدرسه، بیانگیزگی تحصیلی، مسائل ارتباطی با دوستان و همسالان، احساس تنهایی و بیمسئولیتی و همچنین ترس و اضطراب، بیهویتی و بیهدفی در زندگی بوده است.
به گزارش ایسنا، سمیه امیدی، ضمن ارائه آمار تعداد تماسگیرندگان با صدای یارا اظهار کرد: طی پاییز امسال ۵۴۵ تماس با صدای یارا برقرار شده که ۷۴ درصد این تماسها متعلق به مادران، ۲۰ درصد کودکان و ۶ درصد پدران، خواهر، مادربزرگ، معلم و مربی یا بستگان کودک بوده است.
وی در ادامه درخصوص وضعیت تماسگیرندگان به تفکیک منطقه جغرافیایی گفت: حدود ۵۵ درصد تعداد تماسگیرندگان از تهران با صدای یارا تماس گرفتهاند و ۴۴ درصد تماسها از استانهای البرز، پردیس، پرند، اصفهان، مشهد، تبریز و روستاهای دورافتاده شهرکرد، دلیجان بوده است. همچنین حدود ۸۷ درصد خانوادهها از خانوادههای هستهای، ۲۳ درصد تماسگیرندگان از نوع خانواده متارکهکرده، گسترده، تکوالد و طلاق عاطفی بودهاند. به گفته امیدی، بیشترین گروه سنی مادران مربوط به رده سنی ۳۵ تا ۵۵ سال بوده و ۱۴ درصد در رده سنی ۲۰ تا ۳۵ سال قرار داشتهاند.
روانشناس و مسئول واحد صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره میزان تحصیلات تماسگیرندگان نیز توضیح داد: ۳۲ درصد مادران دارای تحصیلات کارشناسی، ۱۴ درصد دارای دیپلم، ۱.۴ درصد بیسواد، ۲.۷ درصد تحصیلات ابتدایی، ۵.۵ درصد متوسطه اول، ۲.۷ درصد متوسطه دوم و چهار درصد دارای دکتری بودهاند. همچنین از نظر شغلی ۶۸ درصد مادران خانهدار و کارمند، دندانپزشک، پرستار، فروشنده، آرایشگر، حسابدار، شغل آزاد، پرستار کودک، تولیدی، مسئول فروش، شغل آنلاین، مدیر فروش، نماینده بیمه، دبیر و تولید کننده کیف و کفش بودهاند. امیدی در ادامه درخصوص میانگین سنی و اشتغال پدران تماسگیرنده با صدای یارا نیز بیان کرد: ۴۵ درصد پدرانی که با صدای یارا تماسگرفتهاند، در رده سنی ۳۵ تا۴۰ سال و ۳۵ درصد دیگر نیز در رده سنی ۴۰ تا ۴۵ قرار داشتهاند. همچنین ۶۵ درصد پدران دارای شغل آزاد، کارمند، راننده، فروشنده، حسابدار، مدیر شرکت، پزشک، استاد دانشگاه، تولیدکننده و کشاورز بودهاند.
وی درخصوص آمار گرفته شده از مشکلات مطرح شده از سوی تماسگیرندگان نیز یادآور شد: پرتکرارترین مسائلی که طی تماسهای مادران به آن اشاره شده درخصوص عدم مسئولیتپذیری در کودکان، نگرانی از مشکلات مربوط به اینترنت و فضای مجازی، مشکلات مربوط به مدرسه، مسائل ارتباطی با دوستان و همسالان، پرخاشگری و ناسازگاری، بینظمی و عدم اعتماد به نفس است.
دیدگاه تان را بنویسید