کمبود معلم در آموزش و پرورش بحران تازه‌ای نیست و امسال بیش از سال‌های گذشته نمود پیدا کرده است؛ آمارها می‌گوید هم اکنون حدود ۳۰۰ هزار کمبود معلم در کشور وجود دارد و آزمون استخدامی برگزار شده هم هنوز نتوانسته این کمبود را جبران کند. البته این آزمون حواشی زیادی داشت؛ از اعلام نتیجه نهایی آزمون آموزگاری در دقیقه ۹۰ یعنی در تاریخ ۳۰ شهریورماه تا بلاتکلیف نگه داشتن بخش قابل توجهی از داوطلبان آزمون استخدامی آموزگاری ابتدایی و استثنایی که حدنصاب علمی آورده‌اند، در واقع قبول شده‌اند، ولی از منظر گزینش اصلح نیستند و صلاحیت معلمی ندارند! این افراد باید مجددا گزینش شوند در حالی که با توجه به داشتن نمره قبولی و کسب حدنصاب علمی می‌توانستند در این شرایط کمبود معلم به یاری آموزش و پرورش بیایند. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، اینکه اخبار کمبود معلم را تنها از این نظر که موجب عقب ماندن دانش آموزان از بودجه‌بندی درسی می‌شود نگران کننده بدانیم، لایه سطحی ماجراست، در حالی که کمبود معلم یعنی مواجه دانش آموزان با کلاسی که آموزش دهنده‌ای ندارد، در نتیجه بی‌انگیزگی عده‌ای از دانش آموزان از ادامه تحصیل، جدایی مجدد بازماندگان از تحصیل از مدرسه و بازگشت به فضای کار و ترک تحصیل دوباره و... طبیعتا ثمره چنین روندی، تنها دور شدن دستگاه تعلیم و تربیت کشور از همین عدالت آموزشی نصفه و نیمه‌ای است که در تلاش برای تحقق آن هستیم.

«معصومه نجفی» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش پیش‌تر گفته بود: اکنون همه کلاس‌های درس پر شده‌اند و با اعلام تکمیل ظرفیت از سوی سازمان سنجش هم اگر کلاسی با نیروهای کیفیت بخشی مانند معاونان پر شده‌است، جا به جا شده و معلم مربوطه سر کلاس درس می‌رود. این در حالی است که صحبت با والدین شرایط دیگری را روایت می‌کند. البته معاون آموزش ابتدایی درباره برخی ادعاها در فضای مجازی مبنی بر تدریس اولیا دانش‌آموزان در کلاس‌های خالی از معلم، اذعان کرده بود: اصلا اینطور نیست که کلاس‌های درس با والدین پر شود. اما والدین به ما می‌گویند اصلا مدارس با این وضعیت کمبود نیرو، بدون نمایندگان کلاس‌ها و انجمن اولیا و مربیان اداره نمی‌شود!

خانم کاظمی؛ یکی از والدین که با این مشکل مواجه است به ایلنا گفت: من خودم الفبا و ریاضی را با فرزندم کار می‌کنم به این دلیل که می‌دانم اگر این کار را نکنم فرزندم از تحصیل عقب می‌ماند و در سالهای تحصیلی بعدی ضعیف می‌شود. در برخی از مدرسه‌ها اولیا از ترس اینکه دانش آموزان بی‌معلم هستند هر کدام نوبتی تا جایی که می‌توانند کتاب‌ها را تدریس می‌کنند. 

کاظمی با بیان اینکه آموزش و پرورش حتی با آزمون استخدامی که برگزار کرد هم نتوانست مشکل را حل کند، گفت: وقتی امکان تدریس خیلی از نیروهای خرید خدماتی و حق التدریس را از بین بردند، امسال معضل کمبود معلم که معضلی مربوط به سالهای قبل است، بیشتر نمود پیدا کرد. 

معلمان بازنشسته حوصله دانش آموزان ابتدایی را ندارند

این مادر در ادامه اظهار کرد: خیلی از معلمان بازنشسته‌ای که برای جبران کمبود معلم بکارگیری شده‌اند نیز واقعا سال‌ها زحمت کشیده‌اند و دیگر حوصله ندارند و انگیزه‌ای برای آن‌ها باقی نمانده که بعد از ۳۵ سال تدریس دوباره به دلیل نیاز مالی به کلاس درس برگردند. این معلمان ترجیح می‌دهند واقعا بازنشسته شوند، ولی هم نگران بچه‌های بی‌معلم هستند هم خودشان نیاز مالی دارند برای همین پیشنهاد تدریس مجدد را می‌پذیرد و این درحالی است که کیفیت کار آن‌ها در کلاس درس در مقایسه با معلم جوان پایین‌تر است. 

هاشمی؛ پدر یکی دیگر از دانش آموزان که در شهر تهران سکونت دارند، در این گزارش با اشاره به اینکه کمبودها فقط مربوط به کمبود معلم نیست و در آموزش و پرورش و مدارس کمبود نیروی انسانی وجود دارد، توضیح داد: ۶۰۰ دانش آموز کلاس اول، دوم و سوم در یک مدرسه حضور دارند. هر کلاس تا ۴۲ نفر دانش آموز دارد، ولی این مدرسه فقط یک مدیر دارد. دفتردار مدرسه که روی دانش آموزان و رفت و آمد آن‌ها در حیاط و راهروها و پله نظارت ندارد، تا بتواند امنیت دانش آموزان را تامین کند. در واقع مدیر تنها نیروی انسانی رسمی مدرسه است. 

هاشمی بیان کرد: بقیه امور مدرسه را به صورت تمام و کمال انجمن اولیا و مربیان انجام می‌دهد و نصف بیشتر کارهای معلمان را نیز نمایندگانی که برای هر کلاس انتخاب شده‌اند پیش می‌برند. به عنوان نمونه به دلیل اینکه کلاس اولی‌ها کار سنگینی دارند، نمایندگان به معلم کمک زیادی می‌کنند و سرمشق دانش آموزان را می‌دهند، مشق‌ها و تکالیف دانش‌آموزان را بررسی می‌کنند. 

این پدر گفت: معلم در این کلاس‌های پرتراکم فقط می‌تواند بودجه‌بندی که آموزش و پرورش به او داده است را تمام کند. معلمان دلسوز هستند، ولی باید پاسخگو باشند. همین حالا مدرسه پسر من نه ناظم دارد نه معاون پرورشی و تمام کارهای مدرسه با کمک اولیا و نمایندگان کلاس‌ها پیش می‌رود.