دیپلمات سابق ایران و سفیر پیشین ایران در اتحاد جماهیر شوروی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور از اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش انتقاد کرد.

به گزارش اعتماد آنلاین، ناصر نوبری، نوشت: وزیر آموزش و پرورش دولت جنابعالی در ایام بزرگداشت شهید رجایی، آموزش و پرورش را به مانند یک بنگاه معاملاتی اتوموبیل، در نظر گرفته و گفتند هرکه ماشین لوکستر و مدل بالاتر می‌خواهد باید پول بیشتر بدهد! نمی‌توان گفت که این یک اشتباه لپی است و ایشان بعدا تصحیح می‌کنند. اینگونه اظهارات اساسا بیانگر وجود یک تفکر ریشه‌ایست که مبنای مادی‌گرایانه، سوداگرانه و سرمایه‌داری دارد و کاملا متضاد با تفکر شهید رجایی و انقلاب اسلامی است.

اینجانب بیش از چهل سال است که به‌عنوان دیپلمات به‌طورتخصصی بر دیپلماسی کشور معطوف هستم و همواره در موارد لزوم صرفا درخصوص مسائل سیاست خارجی اظهارنظر کرده‌ام و هیچگاه در رسانه‌ها بر مسائل داخلی ورود نکرده‌ام. اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش به‌ قدری مغایر با اصول اولیه اسلامی انقلابی بود که وجدان دینی و انقلابی‌ام اجازه سکوت نداد و لازم دیدم برایتان خاطراتی را از ابتدای انقلاب ذکر کنم تا ملاحظه بفرمایید ما از کجا شروع کرده‌ایم و امروز به کجا رسیده‌ایم. جنابعالی و هیات دولت به مناسبت گرامیداشت شهید رجایی هفته دولت برگزار کردید. چند ماه قبل از پیروزی انقلاب چندین شب به اتفاق شهید رجایی مخفیانه در مدرسه رفاه جمع شدیم. یک شب به نحوه کار با مدارس اسلامی و خصوصی رسیدیم. شهید رجایی گفتند: «پس از پیروزی انقلاب و استقرار دولت جمهوری اسلامی وجود هرگونه مدرسه اسلامی توهین به انقلاب و دولت اسلامی است زیرا آن زمان مدرسه اسلامی معنایش این خواهد بود که دولت، اسلامی نیست!»  همچنین هرگونه وجود مدارس خصوصی را نفی و تاکید کردند که در هر حال مدارس خصوصی با پول، امکانات بیشتر آموزشی را جذب می‌کنند و این خلاف توزیع عادلانه امکانات آموزشی در سراسر کشور خواهد شد. مردم و افراد خیر و ثروتمندان می‌توانند در تجهیز و اعتلای مدارس کمک کنند اما مدارس حاصل باید رایگان باشند، مانند مدارس دولتی شهریه بگیرند و جذب دانش‌آموز در اینگونه مدارس باید نه بر اساس میزان پول و تمول مالی خانواده‌ها بلکه صرفا بر اساس ضوابط علمی و استعداد دانش‌آموزان باشد. حتی در این جلسه تاکید شد که باید حتی‌الامکان سعی شود کمک‌های مردمی هم عادلانه در کل آموزش پرورش کشور توزیع شود. به‌طور کلی تاکید شد اساسا باید استراتژی وزارت آموزش و پروش این باشد که مدارس دولتی از مدارس خصوصی پیشی بگیرند آنچنانکه مدارس خصوصی درجه دو و عملا و نهایتا از رده خارج و ادغام شوند. وزیر آموزش و پرورش دولت جنابعالی در ایام بزرگداشت شهید رجایی، آموزش و پرورش را به مانند یک بنگاه معاملاتی اتوموبیل، در نظر گرفته و گفتند هرکه ماشین لوکستر و مدل بالاتر می‌خواهد باید پول بیشتر بدهد! نمی‌توان گفت که این یک اشتباه لپی است و ایشان بعدا تصحیح می‌کنند. اینگونه اظهارات اساسا بیانگر وجود یک تفکر ریشه‌ایست که مبنای مادیگرایانه و سوداگرانه و سرمایه‌داری دارد و کاملا متضاد با تفکر شهید رجایی و انقلاب اسلامی است.

این روزها چپاولگران برای غارت بیشتر مردم و کشور به نام دفاع از اسلام بسیار تبلیغ می‌کنند که بزرگان اولیه انقلاب اعم از امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید رجایی و.. همه متاثر از فضایی که چپ‌ها و کمونیست‌ها ایجاد کرده بودند قرار داشتند. اما توجه فرمایید این تفکر و سیاست فرهنگی آموزشی آقای وزیر حتی امروز در کشورهای سرمایه‌داری امپریالیستی نیز اعمال نمی‌شود. لطفا بفرمایید مشاورین‌تان به‌عنوان مثال سیاست فرهنگی آموزشی کشور سرمایه‌داری و غیرکمونیستی و غیرانقلابی و غیرمحروم‌گرای آلمان را بررسی و برای جنابعالی گزارش کنند. خواهید یافت که تفکر شهید رجایی اتوپیایی و دست نیافتنی و یا کمونیستی نیست و در آلمان مطابق و متناسب با شرایط و ویژگی‌های آلمان پیاده و اجرا شده، در حالی‌که آلمان یک کشور سرمایه‌داری و غیرکمونیستی است. 

در هیچ کشوری در جهان به امر آموزش به‌عنوان کالای تجاری لوکس و سوداگرانه نگاه نمی‌کنند. امر آموزش مانند امر قضا و امنیت یک امر عمومی و از وظایف اولیه دولت است. انگار بگوییم هر شهروندی امنیت بیشتر می‌خواهد باید مثل خرید ماشین لوکس پول بیشتری بدهد که بدین ترتیب ضعیفترها امنیت کمتری خواهند داشت! بر این اساس و بدین خاطر است که در ماده 30 قانون اساسی بر اجبار دولت و بر ضرورت آموزش رایگان در سرتاسر کشور تاکید و تصریح شده است. این قانون صد در صد مغایر با رواج خرید و فروش آموزش به‌عنوان کالای لوکس است.