معاون آموزش ابتدایی:
تمرکز خواندن در دانشآموزانِ ما حداکثر تا ۴ دقیقه است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در آزمون پرلز، دانش آموز باید تا ۲۵ دقیقه تمرکز خواندن داشته باشد. دانشآموزان ما این تمرکز را در خواندن ندارند چرا که با آنها کار نکرده ایم. زمانی که ناظر آزمون پرلز بودم، میدیدم که دانش آموزان ما نهایتا ۳ یا ۴ دقیقه متمرکز هستند و بعد از این زمان، کم کم شروع به جنب و جوش میکنند.
«معصومه نجفی پازوکی» در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص شیوههای یاددهی- یادگیری و تاثیر آن در کیفیت تدریس معلمان و ارتباطش با نتایج آزمونهای بین المللی دانش آموزان ایرانی مانند پرلز، بیان کرد: در رابطه با آزمونهای بین المللی به ویژه آزمون پرلز (سواد خواندن) که اخیرا نتایج سال ۲۰۲۱ را اعلام کرده اند، عوامل متغیر متعددی در این نتیجه دخیل هستند، اما امسال ۳ متغیری که میتوانست در این نتایج موثر باشد را مورد توجه قرار دادیم و میخواهیم روند توجه به این عوامل را ادامه دهیم.
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش؛ در یک کلاس درس تنها میتوان چند دانش آموز معدود را پیدا کرد که تا ۲۵ دقیقه تحمل میکنند و با تمرکز، متن یا داستانی که در اختیارشان قرار دادهاند را میخوانند.
او گفت: اگر به معلم آموزش بدهیم که به عنوان تکالیف منزل برای دانش آموزانش کاربرگهایی با هدف افزایش تمرکز خواندن تهیه کند؛ شاهد نتایج خوبی خواهیم بود. به این ترتیب که معلم متنهایی حاوی نهایتا ۱۰۰ کلمه را آماده میکند و در آخر متن نیز فقط دو سوال برای سنجش درک دانش آموز از متن طراحی میشود. با این روش دانش آموز راحتتر این میزان کلمات را با حفظ تمرکز میخواند.
معاون وزیر با بیان اینکه در کنار آموزش و مهارت افزایی معلمان باید روی کتابخوانی و کتابخانههای کلاسی کار شود، توضیح داد: آزمون پرلز یک کار تحقیقی است و پرسشنامههایی را به مدارس و والدین دانش آموزان شرکت کننده میدهند و از آنها میپرسند که در خانه یا مدرسه کتابخانه دارید؟ این کتابخانه چند کتاب دارد؟ خودتان چقدر کتاب میخوانید؟ بعد رابطه خانوادهها و مدارسی که کتاب بیشتری دارند و کتاب هم میخوانند را با آزمون پرلز بررسی کردهاند و دیدهاند که این آمار با نتیجه آزمون سواد خواندن رابطه مستقیمی دارد.
نجفی پازوکی عنوان کرد: کتابخانه کلاسی باید به طراحی آموزشی معلم ما وارد شود، اما ما کتابخانه کلاسی نداریم. این کتابخانه گوشه کلاس به افزایش سواد خواندن دانش آموزان کمک میکند. پایه اول ابتدایی را هم باید موضوع دیگری دانست که نیاز به اندیشیدن متفاوتی دارد. او ادامه داد: امسال برای پایه اول ابتدایی بستههایی را تولید کردیم که کتاب داستان زیاد داشت و به نوعی مکمل کتاب درسی بود و اساس خواندن در دانش آموزان را شکل میدهد. چنین اقداماتی نتایج آزمون سواد خواندن را در آینده بهبود میبخشد. سال گذشته حرکت به این سمت را آغاز کردیم و امسال آن را تکمیل میکنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در آخر بیان کرد: اگر سال قبل در پایه اول ابتدایی ۸ هزار کلاس درس را پوشش دادیم، امسال آن را بیشتر خواهیم کرد، اگر فقط در هفته کتاب در ۳۲ استان، از ۳۲ مدرسه رونمایی کردیم، تلاش میکنیم در سال جاری اعتبار جذب کنیم تا کتابخانههای بیشتری فعال شوند.
سال قبل آموزش به معلمان ۱۲۰ هزار نفر را شامل شد، امسال هم ۱۲۰ هزار نفر دیگر را در برمیگیرد و با چنین روندی، حلقههایی از معلمان آموزش دیده تشکیل میشود که تجارب خود را به اشتراک میگذارند. امیدواریم در آزمون پرلز ۲۰۲۶ نتیجه اقداماتمان را در افزایش سطح سواد خواندن دانش آموزان ایرانی و نمره آنها در این آزمون، ببینیم.
دیدگاه تان را بنویسید