در روزهای اخیر انتشار تصاویری از تلف شدن گورخرهای آسیایی در منطقه حفاظت‌شده بهرام گور در استان فارس، موجب نگرانی دوستداران محیط‌زیست و فعالان حوزه حیات وحش شده است. در مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، این‌طور مطرح شده که تلفات گورخرها در منطقه حفاظت‌شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه بر اثر خشک شدن تعدادی از آبشخورها، تداوم خشکسالی و کمبود آب، به شکل نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است و نیازی جدی به ترمیم آبشخورهای آسیب‌دیده و آبرسانی به آنها وجود دارد، اما مسئولان محیط‌زیست استان فارس، اگرچه احتمال بروز آسیب در تعداد معدودی از آبشخورهای حیات وحش در این منطقه را تایید کرده‌اند، ولی وقوع تلفات در میان گورخرها بر اثر کم‌آبی را تکذیب می‌کنند.

به گزارش ایلنا، در این باره علی‌اکبر صفایی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان نی‌ریز و مسئول پارک ملی قطرویه ضمن تاکید بر این که «تصاویر منتشرشده در فضای مجازی، مربوط به فواصل زمانی مختلف است»، گفت که «پارک ملی قطرویه دارای ۱۶ منبع آبی اعم از چاه و چشمه و ۱۰ باب آبشخور حیات وحش است، در این پارک فواصل منابع آبی به گونه‌ای است که اگر یکی از این منابع از کار بیفتد یا خالی شود، بقیه منابع در دسترس حیات وحش قرار دارد. گورخرها برای پیدا کردن منابع آبی می‌توانند تا ۱۰ کیلومتر پیمایش کنند، در حالی که فواصل آبشخورها در این منطقه کمتر از سه یا چهار کیلومتر است، بنابراین خشک شدن یا کم‌آب شدن یک یا دو آبشخور نمی‌تواند تهدیدی برای حیات وحش باشد.»

او همچنین تاکید کرده است که «در خارج از محدوده پارک ملی قطرویه هم تعداد زیادی باغ و استخر و منابع آبی وجود دارد و اساسا در محدوده ۴۰۰ هزار هکتاری منطقه حفاظت‌شده بهرام گور، جایی نیست که فارغ از منابع آبی باشد. همچنین اداره‌کل محیط‌زیست استان فارس از دو طریق انتقال آب با لوله یا استفاده از تانکرهای آبرسان، کار انتقال آب از منابع موقت به منابع دائمی را انجام می‌دهد و همواره تلاش می‌کند که آبشخورهای منطقه خالی از آب نباشد. این اقدامات در سال‌های اخیر باعث افزایش جمعیت گورخر ایرانی در پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت‌شده بهرام گور شده است.»

منطقه حفاظت‌شده بهرام گور که در شرق استان فارس و غرب استان کرمان واقع شده، ۴۰۸ هزار هکتار وسعت دارد و از سال ۱۳۵۱ به این سو، تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار دارد. پارک ملی قطرویه با مساحت ۳۲ هزار هکتار نیز در بخش شمال غربی منطقه حفاظت‌شده بهرام گور قرار گرفته است که بخش حساس‌تر این منطقه از نظر تنوع زیستی محسوب می‌شود. البته سراسر منطقه حفاظت‌شده بهرام گور، به عنوان مهمترین زیستگاه گورخر آسیایی در سطح کشورمان شناخته می‌شود و با توجه به این که جمعیت گورخر آسیایی در سایر نقاط دنیا به جز ایران تقریبا منقرض شده است، می‌توان منطقه حفاظت‌شده بهرام گور را مهمترین زیستگاه گور آسیایی در جهان تلقی کرد. البته در این منطقه گونه‌های دیگری نظیر کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گراز، روباه، گرگ، کفتار، سیاه‌گوش وگربه جنگلی نیز زیست می‌کنند.

با توجه به این که گورخر آسیایی شاخص‌ترین گونه حیات وحش منطقه حفاظت‌شده بهرام گور است، فعالان حوزه حیات وحش تاکید دارند حتی اگر تصاویر منتشرشده از تلف شدن گورخرها در این منطقه غیرواقعی باشد، بازهم نگرانی‌هایی درباره تهدیدات موجود علیه جمعیت گور آسیایی در این منطقه وجود دارد که نباید آنها را از نظر دور نگه داشت؛ به طور مثال، با توجه به این که تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر باعث کم‌آبی و کاهش پوشش گیاهی منطقه حفاظت‌شده بهرام گور شده است، گورخرها بعضا برای یافتن آب و منابع غذایی به اراضی کشاورزی و باغات اطراف منطقه نزدیک می‌شوند و همین مساله تعارضاتی را بین جوامع محلی و این گونه جانوری ارزشمند ایجاد می‌کند که بعضا ممکن است به شکار یا کشتن آنها توسط متخلفان منجر شود.

وقتی این نگرانی‌ها را با عطا پورشیرزاد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در میان گذاشتیم، او در پاسخ به خبرنگار ایلنا توضیح داد: تصاویری که در فضای مجازی درباره تلف شدن گورخرهای منطقه حفاظت‌شده بهرام گور منتشر شده، کاملا غیرواقعی و نوعی تصویرسازی است، به نحوی که مشخص است این تصاویر مربوط به مقاطع زمانی مختلف و عمدتا متعلق به سال‌های گذشته است که در کنار یکدیگر چیده شده و با متن‌هایی که در پیوست این تصاویر منتشر شده است، این‌طور جلوه داده‌اند که گورخرهای آسیایی این منطقه بر اثر تشنگی تلف شده‌اند، در حالی که به هیچ وجه این‌گونه نیست.

وی افزود: در پارک ملی قطرویه ۱۰ باب آبشخور فعال وجود دارد که آبرسانی به آنها کاملا در جریان است و محیط‌بانان منطقه به صورت روزانه لوله‌کشی‌هایی را که از چشمه‌های اطراف به این آبشخورها انجام شده است، پایش می‌کنند و در صورت نیاز، لوله‌ها را هواگیری و مرمت می‌کنند و تلاش دارند که همواره آب به شکل پایدار به آبشخورها برسد. ضمن این که علاوه بر این آبشخورها، چشمه‌های طبیعی نیز در اطراف پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت‌شده بهرام گور وجود دارد و حیات وحش در سراسر این منطقه به آب دسترسی دارد.