سوءتغذیه و بیشترین کم‌وزنی در سه استان

در برخی استان‌ها مانند استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب خراسان جنوبی ما با سوءتغذیه از نوع کاهش وزن و کوتاه قدی بچه‌ها مواجه هستیم.

رییس اداره کودکان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان این مطلب گفت: به استان‌ها اعلام شده است، اطلاعات و برنامه‌های لازم برای مقابله با سوءتغذیه را آماده و برای ما ارسال کنند تا براساس این اطلاعات مداخلات لازم برای مقابله با سوءتغذیه در کشور انجام شود. غزال شریعت‌پناهی، درباره سوء تغذیه در کودکان  کل کشور گفت: سوءتغذیه شامل کوتاه قدی و کم‌وزنی است و در برخی از استان‌ها با هر دو مواجه هستیم، البته ممکن هم است در برخی استان‌ها، کوتاه قدی و در برخی دیگر کم‌وزنی شایع باشد، اما در کل در سال ۹۶ درصد کم‌وزنی در کشور ۳.۸ درصد و درصد کوتاه قدی در کل کشور ۴.۶ درصد بوده است. در استان‌هایی که تغذیه با شیر مادر به ویژه تا شش ماه ابتدایی تولد و تداوم تغذیه با شیر مادر تا ۲۴ ماهگی ادامه دارد، آمار سوءتغذیه بسیار پایین است. البته این سوء تغذیه ممکن است در این کودکان به صورت کاهش وزن یا چاقی باشد. البته در برخی مناطق که تغذیه با شیر مادر به صورت کامل انجام می‌شود، ما باز هم شاهد سوءتغذیه هستیم.

    


براتی سده:

«ایدز» متولی خاصی ندارد

رییس کمیته ایدز و معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: وزارت رفاه باید برای افزایش بودجه مبتلایان به ایدز کمک کند، زیرا نمی‌توان با ۶ میلیارد تومان خدمات جامعی به آن‌ها ارائه کرد. براتی سده، در همایش روزجهانی ایدز (۲۰۱۸) با عنوان حمایت‌های روانی اجتماعی از مبتلایان به ایدز عنوان کرد: در برنامه استراتژیک کشوری ایدز ۵۰ میلیارد تومان برای ارایه خدمات به مبتلایان ایدز به بهزیستی اختصاص پیدا کرده اما فقط ۳ میلیارد تومان آن پرداخت شده است. ایدز دستگاه متولی خاصی ندارد. وی ادامه داد: ۲۰ هزار نفر شناسایی شدند که ویروس اچ آی وی داشتند. از این تعداد حداکثر ۵ تا۶ هزار نفر به بهزیستی مراجعه کردند.برای امسال باید به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات دهیم، ما توانستیم با اعتبارات کم ۴ هزار و ۳۰۰ نفر را تحت پوشش بگیریم و سال آینده بر اساس برنامه باید به ۵ هزار نفر خدمات ارایه دهیم. او افزود: باید با توجه به شرایط جامعه، خدماتی که به مبتلایان ارائه می شود جامع تر از گذشته باشد. برنامه استراتژیک ایدز  ۱۵ بند دارد که مشکل آن این است که هیچ دستگاهی نیست که برنامه را پیگیری کند و متولی مشخصی برای آن اعلام نشده است.

    


فرمانده نیروی انتظامی خبر داد:

رشد ۷۱ درصدی جرایم در فضای مجازی

فرمانده نیروی انتظامی در همایش روسای پلیس فتا در سراسر کشور با اشاره به این‌که فضای مجازی امروز با زندگی مردم عجین شده است، گفت: مردم با فضای مجازی سروکار دارند و پلیس و همه دستگاه‌ها باید اقدامات خود را به درستی انجام دهند تا فضای مجازی موجب آسیب به مردم نشود.

سردار حسین اشتری ادامه داد: آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه فضای مجازی و پیش‌بینی وقوع جرائم باید در این زمینه صورت گیرد. بر اساس آمارها 71 درصد جرائم در فضای مجازی افزایش داشته و خوشبختانه بیش از 80 درصد جرائم در این حوزه کشف، رسیدگی و تشکیل پرونده شده و به نتیجه رسیده است. اشتری با بیان این‌که بسیاری از پلیس‌های دنیا هنوز توان کشف 80 درصد از جرائم را در فضای مجازی ندارند گفت: پلیس فتا در خدمت مردم است و یکی از موضوعاتی که ما را در حوزه سایبری نگران می‌کند کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی است که نمونه‌های آن در هفته‌های گذشته از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده است. توصیه ما به بانک‌ها این است که اقداماتی را انجام دهند که افراد امکان ورود به حساب کاربران را نداشته باشند و بانک‌ها از رمزها و کدهای یک بار مصرف استفاده کنند تا امکان وقوع جرائم در این حوزه کاهش یابد. مردم نیز باید آگاه باشند تا بتوانند نقشه‌های شوم افراد کلاهبردار را خنثی کنند.