مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز، دیروز در حاشیه هشتاد ویکمین جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران درباره خشکاندن 13 اصله درخت در خیابان ولی‌عصر(عج) توسط یک مالک، گفت: مالک عمدا درختان خیابان ولی‌عصر(عج) را در مقابل ساختمان خود خشکانده است.

علی‌محمد مختاری گفت: مالک مکلف شده است ۱۳ اصله درخت را در همان موقعیت و با همان محیط بن بالا بکارد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع حساسیت زیادی را ایجاد کرده و شهرداری هم پیگیر این موضوع است، ادامه داد: نامه‌ای به شهرداری منطقه یک ارسال کرده‌ایم تا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای جلوگیری از ساخت و ساز در این محل توسط مالک و هرگونه فعالیت ساختمانی در این محدوده ممنوع شود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه این پرونده به کمیسیون ماده ۷ ارسال شده است، گفت: روز گذشته جلسه‌ای در باب این مساله برگزار شد. بر اساس تصمیم اخذشده قرار شد اعمال ماده ۴ صورت بگیرد.

مختاری تصریح کرد: مالک عمداً درختان خیابان ولیعصر را در مقابل ساختمان خود خشکانده است و این مساله جرم به شمار می‌رود. البته دادستانی نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و حکم توقف هرگونه عملیات ساختمانی در این محدوده صادر و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه درختان این خیابان سرمایه ملی هستند، گفت: سازمان بازرسی کشور نیز به این موضوع واردشده خواستار برخورد با این موضوع شده است البته پرونده این اتفاق در دادستانی شعبه ۳۷ همچنان مفتوح است.

مختاری با بیان اینکه این درختان دارای محیط بن بالا بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ بوده‌اند، گفت: شهرداری تهران به هیچ عنوان در موضوع قطع درختان و خشکاندن آنها کوتاه نخواهد آمد و با عوامل چنین اقداماتی برخورد خواهد کرد.

درخواست مجازات متناسب با جرم

رئیس شورای شهر تهران نیز درخواست کرد مراجع قضایی و دادستانی مجازات لازم براساس قانون را برای مالک ساختمانی که درختان خیابان ولیعصر را خشک کرده است، اتخاذ کند.

مهدی چمران در حاشیه برگزاری هشتادویکمین جلسه شورای شهر تهران گفت: در خصوص موضوع نتایج بررسی مدیریت شهری برای خشکانده شدن چند اصله درخت در خیابان ولیعصر باید بگویم این پرونده از طریق شهرداری تهران و دادستانی در دست پیگیری است و متاسفانه مالک ساختمان چند اصله درخت را برای زیباتر شدن ساختمانش خشکانده است که این برداشت غلطی است چرا که قرار داشتن این درختان در مقابل ساختمان به ساختمان زیبایی می‌داد.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این‌که خشکاندن درختان برای ساخت بنا در برخی نقاط شهر نیز انجام می‌گیرد، افزود: امروز در باب قطع چند اصله درخت در خیابان ولیعصر از مدیرعامل سازمان بوستان‌ها سوال پرسیدم و وی نیز عنوان کرد که شهرداری تهران چند اخطار را به مالک ساختمان داده است اما مالک اعتنایی به آن نکرده و در نهایت درختان را خشکانده است.

وی با بیان این‌که این موضوع در کمیسیون ماده 7 بررسی شده و نتایج آن نیز اعلام شده است، ادامه داد: مشکل ما فقط پرداخت جریمه نقدی قطع درختان و از بین بردن آنها نیست چرا که این کار جرم است و ما از مراجع قضایی و دادستانی درخواست می‌کنیم مجازات لازم براساس قانون برای این مالک اتخاذ شود. به گزارش ایرنا، دوم مرداد مهدی پیرهادی،  رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر تهران در هشتادمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری نسبت به خشک شدن 13 اصله درخت در خیابان ولی‌عصر(عج)، نبش خیابان محمودی واکنش نشان داد و از شهرداری تهران خواست علت آن را بررسی کند.

همان روز، علی‌القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران خطاب به دادستان تهران تاکیدکرد: محیط زیست شهری از مصادیق حقوق عامه محسوب می‌شود و از آن‌جا حفظ حقوق عامه یکی از ماموریت‌های دستگاه قضایی است، در صورت احراز تعدی به حقوق عمومی جامعه با جدیت برخورد خواهد شد.