مناظره «پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب» با حضور پروانه سلحشوری (نماینده مجلس شورای اسلامی) و فرشته روح‌افزا (معاونت زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی) دیروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

پروانه سلحشوری در ابتدای این مناظره با بیان این‌که نحوه پوشش نباید به جسم فرد آسیب وارد کند ومعتقدم این خیلی مهم است که بتوانیم نوع حجابی را انتخاب کنیم که به انسان آسیب نرساند و باید به ادراک مشترک نسبت به نوع پوشش برسیم؛ پوششی که کاملا اسلامی است.

وی با بیان این‌که سرعت گرایش به دین اسلام در جوامع دیگر بسیار بالا است، گفت: با پوشش ولنگاری کاملاً مخالفم اما معتقدم اگر بر محتوای دین کار شود و سیاستگذاری‌ها براساس آن صورت گیرد، اصلاً نیازی به اجبار نیست.

فرشته روح‌افزا نیز گفت: با سیاسی کردن موضوع حجاب کاملا مخالفم، وقتی کار فرهنگی تحت‌الشعاع سیاست قرار می‌گیرد کار فرهنگی به طور کامل از بین می‌رود. اگر کار فرهنگی مانند حجاب را به سیاست بکشانیم بی‌شک استفاده ابزاری از ذهن، فکر و اندیشه افراد شده و در حقیقت سوءاستفاده و تجاوز به حقوق بشر است و متاسفانه صداوسیما در برخی موارد از این آب گل‌آلود ماهی گرفته است و معتقدم که در هر دو جناح چپ و راست از این سوءاستفاده‌ها از حجاب کم نشده است و تحت عنوان حقوق زنان جلو آمدند و به مقاصد سیاسی خود رسیده‌اند.

سلحشوری تصریح کرد: آیا برای کسی که نماز نمی‌خواند و روزه نمی‌گیرد گشت ارشاد می‌گذاریم؟ حجاب از ابتدا به ‌نوان یک امر سیاسی مطرح شده است نه فرهنگی، همین امر باعث شده است که کنترل بر انسان صورت گیرد. در حالی‌که وظیفه کنترل در دست خدا است و هیچ‌کس غیر از خدا نمی‌تواند انسان را کنترل کند.