دبیر کمیته اعتیاد انجمن علمی روان‌پزشکان ایران تاکید کرد  در مورد رفتارهای پرخطر جنسی، اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی‌بخشی‌ها نباید فقط به جوانان معطوف شود.

در پنل علمی « بررسی جنبه‌های روانشناختی HIV/AIDS » که با حضور سه تن از روانپزشکان «آذرخش مکری»، «علی فرهودیان» و «رضا دانشمند» در کنگره بین‌المللی ایدز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، درباره شیوع رفتارهای پرخطر جنسی از دیدگاه روانشناسی و روانپزشکی، بحث و بررسی شد.

 بر ا ساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رضا دانشمند روانپزشک و دبیر کمیته اعتیاد انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به این‌که ۴۵ درصد زوج‌ها مشکلات رابطه را تجربه کرده‌اند، رابطه نارکارآمد و اختلالات کارکرد جنسی را یکی از عواملی برشمرد که می‌تواند به افزایش رفتارهای پرخطر جنسی منجر شود.

این روانپزشک در ادامه با اشاره روش‌های درمان اختلالات این حوزه ادامه داد: در گذشته برای درمان این نوع اختلالات بر عوامل روانشناختی و ارتباطی تاکید می‌شد و سپس مدل‌های طبی و دارویی باب شد که کارآیی چندانی نداشت، با این حال امروزه استفاده از مدل درمانی رفتارهای جنسی به حد کفایت خوب در نظر گرفته می‌شود.

 آذرخش مکری، روانپزشک  با اشاره به افزایش شیوع بیماری ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی، تاکید کرد: با مداخلات صحیح و کاهش این رفتارها می‌توان مانع گسترش اچ آی وی شد؛ اما این موضوع به مداخلات جدی در ابعاد مختلف نیاز دارد.

وی ضمن تبیین دلایل عدم ثبات روابط جنسی به عوامل مرتبط با  دلزدگی، تنوع‌طلبی به شیوع این پدیده‌ها در سطح جهان نیز اشاره کرد و با تاکید بر روشهای مختلف مداخله‌ای گفت:  تقویت و تحکیم بنیان خانواده به راحتی اتفاق نمی‌افتد و زیرساخت‌های نسلی و مداخلات بسیاری را می‌طلبد.