رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت:
کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران طبق دستورالعمل اقدام نمیکند
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به شرایط آلودگی هوا در کشور و بویژه تهران، با استناد به قانون هوای پاک گفت: اگر غلظت آلایندههای هوا از یک حدی بیشتر شود باید تعطیلیهایی انجام شود و کاهش ساعات کار ادارات را داشته باشیم و گلایه ما از کمیته کاهش آلودگی هوا و کمیته اضطرار شهر تهران این است که طبق دستورالعمل اقدام نمیکنند.
به گزارش ایسنا، عباس شاهسونی گفت: از ابتدای هفته شرایط وارونگی و پایداری هوا را داشتیم که پیشبینی هم شده بود و غلظت آلایندهها هم بالا بود. دستورالعمل اعلام میکند وقتی چنین پیشبینی وجود دارد باید اگر شرایط ناسالم برای گروههای حساس است یک پله بالاتر یعنی ناسالم برای همه گروهها را درنظر بگیریم و تصمیماتی نظیر کاهش ساعات کار ادارات و طرح زوج و فرد از در منزل را درنظر بگیریم؛ درحالیکه اقدامات و تصمیمات کلی بوده و تاثیری در کاهش آلایندهها ندارد.به گفته او در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بودهاند.او درباره پیشنهادات وزارت بهداشت به دستگاههای مسئول نظیر شهرداری و سازمان محیطزیست، بیان کرد: معضل آلودگی هوا هر سال تکرار میشود. پیشنهاد مشخص ما اجرای قانون پاک و قوانین مرتبط با آن است. تا زمانی که قانون هوای پاک اجرا نشود عملا هیچ اتفاق مثبتی رخ نمیدهد. قانون هوای پاک برای این ابلاغ شد که به ما برای کاهش غلظت آلایندههای هوا کمک کند زیرا ما بحران آلودگی هوا را داشتیم و خواستیم با بروزرسانی آن در جهت بهبود شرایط گام برداریم. این قانون سال ۱۳۷۴ ابلاغ شده بود که مجددا در سال ۱۳۹۶ مورد بازنگری قرار گرفت و مجددا ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه هدف قانون هوای پاک کاهش غلظت آلایندههای هوا بود، ادامه داد: با اجرای این قانون قرار بود تعداد مرگ و بیماریهای منتسب به آلودگی هوا کاهش یابد اما از سال ۱۳۹۶ تا امسال واقعا اتفاق مثبت و تغییر مشخصی در کاهش غلظت آلایندههای هوا رخ نداده است. حتی در بعضی سالها افزایش غلظت آلایندهها هم رخ داد. در واقع عملا این قانون اثرگذاری چندانی نداشته است. قانون هوای پاک باید به درستی اجرا شود و مسئولیت همه سازمانها اعم از وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت کشور، سازمان محیطزیست و... که در قانون مشخص است، اجرایی شود.
شاهسونی تاکید کرد: باید اولویتها مشخص باشد و طبق این اولویتها اقدامات لازم صورت گیرد. اولویت ما اکنون بحث خودروهای دیزلی، موتورسیکلتها و منابع متحرک هستند که نیازمند اقدام عاجل است. سازمان محیطزیست باید نظارت دقیقتری داشته باشد و دستگاهها را برای اجرای وظایف به خط کند.او درباره بیشترین عامل آلودگی کلانشهرها، تصریح کرد: منابع متحرک، خودروهای دیزلی و موتورسیکلتها بیشترین نقش را در افزایش غلظت آلایندههای هوا دارند.وی افزود: در آییننامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک وظایف نهادها کاملا مشخص است و اجرایی شدن آن یک همت جهادی از سوی مسئولین را میخواهد. از طرفی مردم هم میتوانند کمک کنند. بر اساس برآوردهای جهانی یک خانواده ۴ نفره در طی یک سال ۷۲ کلیوگرم ذرات معلق طی فعالیتهای مختلفی که دارند تولید میکنند. تعداد زیادی موتورسیکلت در کشور داریم که تعداد اندکی از آنها معاینه فنی دارند و این کاری است که مردم باید انجام دهند و آن را جدی بگیرند تا به کاهش غلظت آلایندههای هوا کمک کنند. با توجه به وضعیت کرونا نمیتوان خیلی مردم را تشویق به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کرد؛ چون در این بخش هم وضعیت خوبی نداریم.او گفت: میانگین غلظت ذرات معلق PM۲.۵ در شهرهای کشور در سال قبل ۲۹ میکروگرم بر متر مکعب بوده است که تقریبا ۶ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت است. در سال ۱۳۹۹ شهرهای زابل، تهران، اهواز، اصفهان و مشهد بالاترین غلظت ذرات معلق را داشتند.
دیدگاه تان را بنویسید