باگذشت ۹ ماه از آغاز واکسیناسیون، هنوز پوشش کامل در کشور به ۷۵ درصد نرسیده و زمانی ایمنی جمعی علیه کرونا حاصل می‌شود که واکسن نزده‌ها نیز سریع‌تر برای انجام این امر حیاتی اقدام کنند.

تاکنون ۵۴ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۷۲۸ نفر دُز اول، ۳۸ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۹۷ نفر دُز دوم و ۱۴۹ هزار و ۵۹۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۹۳ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۶۱۷ دُز رسیده است.

واکسن از کووید سخت جلوگیری می‌کند

مردم در دو سال اخیر خسارت‌های فراوان جسمی، روانی و اقتصادی زیادی را متحمل شده‌اند و باید هرچه سریع‌تر با پوشش واکسیناسیون تا آخر بهمن، قطع زنجیره انتقال و برگشت به زندگی عادی البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی رقم بخورد.

بر اساس تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا،  اکنون شواهد بیشتری وجود دارد که اهمیت تزریق واکسن‌های کووید۱۹ را حتی اگر قبلاً به این عفونت آلوده‌شده باشید، تائید می‌کند.این مطالعه به مجموعه اطلاعاتی می‌افزاید که محافظت واکسن‌ها را در برابر ابتلا به بیماری شدید ناشی از کووید۱۹ نشان می‌دهد. این داده‌ها نشان داد که در میان ۶ هزار و ۳۲۸ بزرگ‌سال کاملاً واکسینه‌شده که در این تجزیه و تحلیل موردبررسی قرار گرفتند، ۳۲۴ مورد یعنی پنج درصد افراد یادشده طی ۶ ماه اول پس از دریافت دُز دوم واکسن کرونا، به این ویروس آلوده شدند.این در حالی است که در میان هزار و ۲۰ نفر از افراد واکسینه نشده‌ای که در این مطالعه موردبررسی قرار گرفتند، ۸۹ مورد یعنی ۹ درصد به عفونت ناشی از ویروس کرونا آلوده شدند.  

 اطلاعات ضدونقیض فضای مجازی عامل اصلی مقاومت در برابر واکسیناسیون

جعفر جندقی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه گفت: با رسیدن واکسیناسیون به بالای ۷۰ درصد ایمنی نسبی جمعی ایجاد می‌شود اما چون اثربخشی واکسن در افراد مختلف متفاوت و ممکن است برخی دز سوم نیاز داشته باشند، لازم است ۱۰۰ درصد مردم را واکسینه کنیم.

جندقی ادامه داد: دلیل مقاومت برخی از مردم در مقابل واکسیناسیون باید علت‌یابی شود. ازنظر من مهم‌ترین دلیل آن اطلاعات ضدونقیضی است که در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. مردم آگاه باشند که اثرات تزریق واکسن موضوعی علمی است و هرکسی نمی‌تواند در مورد آن نظر دهد.

او تصریح کرد:  هم‌زمانی بسیاری از بیماری‌ها با تزریق واکسن به‌ویژه در افراد با سن بالا این شائبه را ایجاد کرد که این بیماری‌ها از عوارض واکسن است. درحالی‌که تاکنون حدود پنج میلیارد دز واکسن در جهان تزریق‌شده و این نوعی آزمایش برای اثبات بی‌عوارضی واکسن است.  

واکسن‌ها کم‌عارضه هستند

جندقی تأکید کرد: بر اساس شواهد، واکسن‌های کرونای موجود بسیار کم عارضه هستند و حتی عارضه آن نسبت به واکسن‌هایی که به‌صورت عادی برای کودکان تزریق می‌شود کمتر است.او گفت: همه واکسن‌های موجود از وخامت بیماری و مرگ‌ومیر تا درصد بالایی جلوگیری می‌کنند. نمی‌توان به‌صراحت گفت کدام واکسن بهتر است؛ درواقع بهترین واکسن اولین واکسنی است که در دسترس قرار دارد.

جندقی بیان کرد: دلیل افزایش مرگ‌ومیر در خیز پنجم کرونا، پایین بودن درصد واکسیناسیون و شیوع سویه دلتا بود. همان واکسیناسیون مختصر گروه‌های پرخطر تا حد زیادی میزان مرگ‌ومیر را کنترل کرد، در غیر این صورت آمار فوتی‌های روزانه در کشور حتی به دو هزار نفر می‌رسید.

آگاهی‌بخشی به مردم  از اهداف وزارت بهداشت

در همین پیوند وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آگاهی بخشی به مردم یکی از اهداف مهم این وزارتخانه دانست و از مسئولان حوزه سلامت خواست هر مطلبی که منتشر می‌شود در مورد آن صحبت کنند زیرا اگر به آن شایعات پاسخ داده نشود، ممکن است به حقیقت کاذب تبدیل شود.

بهرام عین‌اللهی گفت: متأسفانه تعداد بسیار قلیلی هم هستند که با دادن اطلاعات غلط به مردم در فضای مجازی، منجر می‌شوند که تعدادی اندکی از مردم واکسن نزنند و سلامت همه جامعه به خطر بیفتد.