ریحانه جولایی

کرونا در کشور بیداد می‌کند. حالا دیگر ابتلا تنها به یک نفر یا دو نفر در خانواده محدود نمی‌شود و بیشتر ابتلاها به‌صورت خانوادگی است. فیلم‌هایی در شبکه‌های مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد از یک خانواده پرجمعیت تنها چند نفر باقی ‌مانده‌اند و این تنها بخش کوچکی از واقعیتی است که این روزها برسرمان آوار شده است.

ظرفیت بیمارستان‌های کشور نه تنها تکمیل است، بلکه کار به کف‌خوابی در راهروها رسیده و وضعیت بخش مراقبت‌های ویژه نیز اسفناک است. هرچند که پیش از این وزیر بهداشت بارها از نحوه مدیریت کرونا در کشور سخن گفته و آن را الگویی برای کشورهای دیگر خوانده بود؛ اما بیشتر از یک ماه است که سویه «دلتا» با سرعت هر چه تمام در کشور در حال پیشتازی و جابه‌جایی رکوردهاست.  این در حالی است که چند روزی است شمار مبتلایان شناسایی شده نیز مدام رکورد میزند و به 39 هزار مبتلا در روز رسیده‌ایم و از طرف دیگر افزایش شمار بیماران بدحال در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها حکایت از وضعیتی هولناک‌تر از مرگ‌های کرونایی در روزهای آتی دارد؛ به طوری که طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر 6 هزار و 749 نفر از هم‌وطنانمان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در این میان فایل‌های صوتی و تصویری منتشر شده از سوی پزشکان و پرستاران و همچنین بیماران و همراهان آن‌ها از وضعیت بیمارستان‌ها و انبوه بیماران و حتی زمین خوابی بیماران در بیمارستان‌ها، بر شدت نگرانی‌ها افزوده است و نمی‌توان آینده خوبی را در چنین شرایطی متصور شد. در بسیاری از کشورها زندگی تقریباً به حالت عادی برگشته است، اما ایران همچنان روزانه صدها کشته کرونایی دارد و آمارهای غیررسمی از تعداد بیشتری مرگ‌ومیر بر اثر این ویروس خبر می‌دهند.

چه کسی پاسخگوی جان مردم است؟

واکسن کرونا، تقریباً در تمام دنیا تزریق شده است. کشورهای زیادی دو دز ابتدایی واکسن را به مردمانشان تزریق کرده‌اند و برخی کشورها حالا می‌خواهند سومین دز را هم که برای ایمنی بیشتر است به مردم تزریق کنند تا خیالشان بابت مرگ‌ومیرها آسوده شود. این در حالی است که مردم ایران با وجود داشتن چندین نوع واکسن ساخت داخل هنوز یک دز از واکسن را هم دریافت نکرده‌اند.

مسئولان اجازه ورود واکسن از سایر کشورها را نمی‌دهند و چشم امیدمان باید به کشورهای دیگر باشد که برایمان واکسن بفرستند و هزینه حملش را هم بپردازند! در حالی که مسئولین کشور کمترین احساس مسئولیتی در این مورد نمی‌کنند.

شبکه‌های مجازی پر شده‌اند از واکنش به این بی‌مسئولیتی و بی‌تفاوتی‌ها. هنرمندان، ورزشکاران، چهره‌های سیاسی و اجتماعی شناخته شده همه از کندی سرعت واکسیناسیون می‌گویند و از اینکه در حال شکستن رکوردهای قبلی خود هستیم.  در همین رابطه دکتر ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در توئیتی از تحدید کنندگان ورود واکسن به شدت انتقاد کرد. او در توییتی نوشت که رکورد ابتلا و مرگ کرونا شکست، در حالی که تعداد تست انجام شده کاهش و آمار واقعی بسیار بیشتر از موارد اعلام شده است. مورتالیتی در کشورهایی که بدون محدودیت و مرزبندی، ملت را واکسینه کردند بسیار کاهش یافته. آیا آن‌هایی که برای تحدید ورود واکسن بیانیه دادند امروز پاسخگو هستند؟ از سوی دیگر، روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: متأسفانه تا یک ماه آینده تعداد موارد ابتلای به کرونا در کشور افزایش خواهد یافت و تا یک ماه و نیم دیگر، موارد مرگ‌ومیر صعودی خواهد بود.

این گفته حریرچی به این معناست که این روزها با بیش از 500 کشته روزهای خوشمان است و قرار است تن‌های بسیار بیشتری زیر خاک بروند.

به گفته حریرچی اگر واکسیناسیون، دچار بدعهدی خارجی‌ها و مشکلات مالی و برخی مسائل داخلی نمی‌شد و زودتر انجام می‌شد چنین وضعی را نداشتیم. اگر اعمال قانون و حمایت مالی از اقشار آسیب‌پذیر، بیشتر می‌شد دچار این مشکل نمی‌شدیم. اما آقای حریرچی سؤال اینجاست که چه کسانی باعث این وضع شدند؟ دست مردم که از تصمیم‌گیری‌ها کوتاه است؛ این صحبت‌ها را باید در جمع همکارانتان یا مسئولانی که برای چند میلیون ایرانی تصمیم می‌گرفتند و همچنان سبک‌سرانه تصمیم می‌گیرند بگویید.

طرح عدم تعطیلی بدون هیچ مخالفی تصویب شد

آن زمان که کرونا در اروپا و آمریکا بیداد می‌کرد با چند سری تعطیلات سراسری اوضاع تا حدی تحت کنترل درآمد. در ایران اما مسئولان به قرنطینه کردن و تعطیلی اعتقادی ندارند. کافه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، آموزشگاه‌ها و تمام مکان‌هایی که دلیلی برای باز بودنشان وجود ندارد مشغول به کار هستند و کافه‌ها و رستوران‌ها میزهایشان از قبل رزرو می‌شود؛ عروسی‌ها بدون محدودیتی در حال برگزار است و این درحالی است که با این حجم از کشته و ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها، طرح عدم تعطیلی بدون هیچ مخالفی تصویب شد.  روز گذشته روح اله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: کما فی السابق؛ هرگونه تصمیمی در ستاد ملی کرونا به اتفاق آرا تصویب می‌شود و نظرات فردی و بخشی ملاک تصمیم جمعی نیست.

او در این توئیت افزوده است: پیشنهاد تعطیلی نیز ابتدا در قرارگاه مورد بحث قرار گرفت و سپس در ستاد ملی کرونا با حضور رئیس‌جمهور محترم، با توجه به شرایط فعلی بدون هیچ مخالفتی، عدم تعطیلی تصویب شد. دیروز در واکنش به تمام این موضوعات پروانه سلحشوری، نماینده سابق مجلس در توئیتی نوشت: نتیجه‌ی بی‌تفاوتی در قبال سرنوشت مردم و گره زدن سلامت به سیاست می‌شود مرگ٩۴ هزار انسان بی‌گناه و مرگ بیش از ۵۰۰ نفر ناشی از ‎کرونا در روز. البته که برایشان اهمیتی ندارد، چون خودشان جواب خدا را می‌دهند.

ایرج حریرچی هشدار داده است که پیش‌بینی چندین مرجع بین‌المللی این است که تا یک ماه آینده تعداد موارد ابتلا در ایران بالا خواهد رفت و تا یک ماه و نیم آینده موارد مرگ صعودی خواهد بود. این در حالی است که در کشور عامل تشدیدکننده تجمع نداشته باشیم

سقوط پروتکل‌های بهداشتی و افزایش شمار فوتی‌ها

آن‌طور که پیش‌تر هم گفته شد ایرج حریرچی هشدار داده است که پیش‌بینی چندین مرجع بین‌المللی این است که تا یک ماه آینده تعداد موارد ابتلا بالا خواهد رفت و تا یک ماه و نیم آینده موارد مرگ صعودی خواهد بود. این در حالی است که در کشور عامل تشدیدکننده تجمع نداشته باشیم.

او همچنین گفته است رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ۳۸ درصد سقوط کرده است ‌و ۶۲ درصد دستورالعمل‌ها رعایت نمی‌شود. در ۴ استان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۲۵ درصد رسیده است و در ۲۳ استان پوشش ماسک در اماکن عمومی کمتر از ۵۰ درصد است. با توجه به اندازه‌گیری میزان تحرک مردم در جامعه نسبت به شرایط عادی در تابستان ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اکنون ۱۷ درصد میزان رفت‌وآمدها افزایش‌یافته است.

فوق تخصص عفونی: میزان مراجعات به بیمارستان به حدی است که باید بیماران بر حسب متر مربع پذیرش شوند. با توجه به اینکه مهم‌ترین درمانی که برای بیماران مبتلابه کووید ۱۹ انجام می‌شود اکسیژن‌رسانی است، از نظر اکسیژن هم بسیار در تنگنا هستیم

در کنار بی‌مسئولیت‌های دولت اما سهمی از بالا رفتن آمار کرونا به مردم نیز برمی‌گردد. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شده تا آمار ابتلا کشته‌ها بالا رود. کادر درمان با گذشت یک سال و نیم از شیوع کرونا و گذراندن چندین پیک عظیم حالا از همیشه خسته‌تر هستند و طبق گفته‌های یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی کادر درمان بسیار ناامید هستند و آینده خوبی در انتظارمان نیست. بر اساس صحبت‌های ایلاد علوی، تخت‌ها و اورژانس تنفسی بیمارستان لقمان هم مانند تمام بیمارستان‌های تهران کاملاً پر است. او ادامه داد: میزان مراجعات به بیمارستان به حدی است که به این موضوع فکر می‌کنیم که بیماران بر حسب متر مربع پذیرش شود. با توجه به اینکه مهم‌ترین درمانی که برای بیماران مبتلابه کووید ۱۹ انجام می‌شود بحث اکسیژن‌رسانی است، از نظر اکسیژن بسیار در تنگنا هستیم، البته با کمک همکاران در این زمینه دچار بحران اساسی نشدیم اما همه اقدامات با تمهیدات غیرمعمولی مانند استفاده از اکسیژن‌هایی با لاین مشترک و مواردی از این دست انجام می‌شود که ما را دچار زحمت‌های طاقت‌فرسا می‌کند.

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد هنوز به قله پیک نرسیده‌ایم، اظهار کرد: باید امیدوار باشیم که این پیک خاموش شود اما وضعیت روشنی پیش رو نداریم و این موضوع بسیار آزار دهنده است. از طرفی در جامعه هیچ تلاشی برای بهبود این وضعیت انجام نمی‌شود و بیشتر صحبت است و برگزاری جلسات متعدد و تکراری بدون آنکه به صورت عملی کمکی به بهبود وضعیت شود. در هر حال با توجه به شرایط روزهای اخیر و رکوردهای پیاپی کرونا و هشدارهای سازمان‌های بین‌المللی، بی‌تردید مدیریت کرونا در کشور نیازمند اقدامی جدی و حاکمیتی است. اخیراً ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهور از طرح تحول جامع مقابله با کرونا خبر داده و تأکید کرده که طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا با استفاده از تجربیات یک سال و نیم اخیر کشور در کمیته ویژه‌ای تدوین و در دستور کار جلسه ستاد ملی قرار خواهد گرفت. این در حالی است که بی‌تردید شرایط فعلی کرونا در کشور نیازمند اقدامی فوری و ضرب‌الاجلی است و هرگونه تأخیری در این زمینه، قاعدتاً افزایش ارتفاع موج بیماری و سخت‌تر شدن شرایط و جان باختن شمار بیشتری از هم‌وطنان را به دنبال خواهد داشت.