مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزشوپرورش:
حدود ۷ درصد دانشآموزان دچار لاغری شدید هستند
مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزشوپرورش گفت: حدود ۶ تا ۷ درصد از دانشآموزان دچار لاغری شدید هستند، که میزان این لاغری در بین دانشآموزان دختر بیشتر از پسران است.
در همین مورد، محمد محسن بیگی در واکنش به حذف کمکهزینه تغذیه کودکان و هزینه نگهداری دانشآموزان در خوابگاهها به خبرنگار ایلنا گفت: ازنظر علمی بحث سوءتغذیه در دانشآموزان بهخصوص در مناطق محروم یک مسئله جدی است. در حقیقت کودکانی که در مناطق محروم ازنظر اقتصادی و اجتماعی هستند، مشکلات تغذیهای دارند. او ادامه داد: سوءتغذیه در سنین نوجوانی و کودکی عواقب و عوارض جدی روی سلامت شخص دارد که این عوارض تا پایان عمر باقی خواهد ماند. این موضوع بهخصوص در دختران بیشتر نمود خواهد داشت. پیشتر آموزشوپرورش یک سری طرحها را با کمک وزارت بهداشت در بحثهای مکمل مانند ویتامین D اجرایی میکرد تاکمی از این مشکل را بپوشاند.
سوءتغذیه دانشآموزان با حذف شیرِ مدارس جدیتر میشود
محسن بیگی افزود: اگر قرار باشد همین حداقلها ازجمله «شیر» به مدارس شبانهروزی در مناطق محروم که قبلاً تخصیص پیدا میکرده، حذف شود، ما قطعاً در آینده مشکلات سوءتغذیه را بهصورت خیلی جدیتری خواهیم داشت. چون وضعیت اقتصادی این گروه روزبهروز بدتر شده و بهتر نشده است، از طرفی عواقب کاهش بودجه در حوزه سلامت نیز قابلمشاهده است.
تعداد دانشآموزان مبتلابه لاغری شدید قابلتوجه است
و ادامه داد: تعداد دانشآموزانی که مبتلابه لاغری شدید هستند، قابلتوجه است و اغلب آنها در مناطق محروم و استانهایی مثل سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و تعداد کمی در خوزستان هستند. همچنین میزان لاغری شدید در دانشآموزان دختر بیشتر از پسران بوده است.
محسن بیگی گفت: ما فعلاً آمار لاغری شدید دانش آموزان را گرفتهایم، اما قطعاً کسی که در سن رشد، دچار لاغری شدید شده، سوءتغذیه هم دارد، زیرا عامل اصلی و اساسی آن همین باید باشد و عوامل خاص دیگری را نداریم. ضمن اینکه وقتی پراکندگی این موضوع در مناطق محروم بیشتر است خودبهخود نشان میدهد که در این مناطق بحثهای تغذیهای جدیتر است.
تأثیر منفی سوءتغذیه در میزان یادگیری دانش آموزان
مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزشوپرورش در واکنش به تأثیر سوءتغذیه در میزان یادگیری دانش آموزان گفت: سوءتغذیه در تمام شاخصهای سلامتی ازجمله سلامت جسمی، روحی و روانی تأثیرگذار است. این موضوع حتی در تمرکز دانش آموزان، فعالیتهای حرکتی، سوختوساز بدن، فعالیتهای ذهنی، حافظه و بههمریختگی فرمول و الگوی خواب و... مؤثر است. در ادامه این تأثیرات هرکدام از این موارد میتواند در پیشرفت یادگیری و تحصیلی اثر منفی بگذارند و باعث شوند این دانشآموزان در حوزه تحصیلی عقبماندگی بیشتری پیدا کنند.
محسن بیگی همچنین گفت: امسال بهطور کامل شیر از برنامه مدارس حذف شد و سال گذشته نیز حدود ۷۰ درصد آن را حذف کردند. به علت کمبود بودجه تعداد دفعات توزیع شیر در مدارس کاهش پیدا کرد.
او درباره علت کاهش توزیع شیر در مدارس خاطرنشان کرد: متولی این موضوع وزارت جهاد کشاورزی و سازمان هدفمندسازی یارانهها بود که پول این اقدام را تأمین نکرد، درنهایت توزیع شیر در مدارس حذف شد. بنابراین در این قسمت نهتنها کمکی نشده، بلکه اقدامات ضعیفتر هم شده است.
محسن بیگی همچنین اظهار کرد: تعداد زیادی از دانشآموزان در برخی از مناطق در مدرسه حضور پیدا نکردند، به تعبیر دیگر بعضی از مناطق ما بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد دانشآموزان در مدرسه حاضر نشدند که این موضوع بهخصوص در منطقههای شهری و پرجمعیت بیشتر دیدهشده است.
دیدگاه تان را بنویسید