مدتی است که چالش « مومو» به کابوسی برای دانش‌آموزان تبدیل‌شده است اما چند روز قبل خبری در رسانه‌ها منتشر شد که به نگرانی بیشتر خانواده‌ها دامن زد. پسر ۱۱ ساله‌ خوزستانی به دلیل این چالش جانش را از دست داد. برخی خبرگزاری‌ها گفته بودند این دانش‌آموز تحت‌تأثیر این بازی اقدام به خودکشی کرده و برخی دیگر حمله قلبی از شدت اضطراب را دلیل فوت این کودک عنوان کرده بودند. بااین‌حال دلیل هرچه که بوده خانواده‌ها و دانش آموزان را نگران و بازار شایعه را داغ‌ کرده است.

مرگ دانش‌آموز اهوازی با چالش مومو تأیید نشده

در همین رابطه روز گذشته سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی و ارتباطات پلیس فتا نیز دراین‌باره گفت: «خبر فوت دانش‌آموز ۱۱ ساله اهوازی به دلیل چالش مومو به‌هیچ‌عنوان تأیید نشده است.»

معاون اجتماعی و ارتباطات پلیس فتا بیشتر این افراد را ساکن جنوب و جنوب غربی کشور معرفی می‌کند و تأکید می‌کند: با پیگیری‌های انجام‌شده، در حال حاضر چند نفر در استان هرمزگان دستگیر شده‌اند و هدفشان از این رفتارها را بازی و سرگرمی و تشویش اذهان عمومی اعلام کردند.

او در ادامه با اشاره به اینکه جای نگرانی درخصوص هک شدن برای خانواده‌ها وجود ندارد و اگر با مشکلی مواجه شدند، می‌توانند مراتب را از طریق سایت رسمی پلیس فتا اعلام کنند، اضافه می‌کند: امن‌ترین بستر آموزش، استفاده از اپلیکیشن شاد است و اگر عده‌ای از واتس‌اپ استفاده می‌کنند حتماً تنظیمات امنیتی‌شان را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که هرکسی نتواند با آن‌ها تماس بگیرد و تنها مخاطبین اجازه تماس داشته باشند و اگر دسترسی افراد غریبه را به ‌حساب کاربری ببندند، جای هیچ نگرانی نیست.

از سوی دیگر، سرهنگ پاشایی بیان کرده است که موضوع این چالش صرفاً به خوزستان محدود نبوده و در اغلب استان‌ها حتی تهران نیز این موضوع را داشتیم.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با بیان اینکه به‌هیچ‌عنوان در حال حاضر بازی مومو انجام نمی‌شود، تصریح کرد: برخی افراد که دارای نبوغ خاص در شبکه‌های اجتماعی هستند، برای ارسال لینک‌هایی با این عنوان برای کاربران ایجاد مزاحمت می‌کنند یا این لینک‌ها از طریق ربات ارسال می‌شود و یا اینکه برخی اوقات شهروندان برای هم ارسال می‌کنند و این موضوع باعث شده که خبر بزرگ‌تر از موضوع شود.

لزوم استفاده از اینترنت پاک برای دانش‌آموزان

در این میان آموزش‌وپرورش هم بعد از مدتی به شایعاتی که در رابطه با این چالش به وجود آمده بود واکنش نشان داد.

دیروز معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش «مومو» را یکی از چالش‌های جزئی فضای مجازی دانست و از ایجاد اینترنت پاک برای دانش‌آموزان در آینده خبر داد. علیرضا کاظمی گفته است با توجه به اینکه دانش‌آموزان اکنون در فضای مجازی حضور دارند، ما باید بخشی از تمرکزمان را متوجه آسیب‌های فضای مجازی کنیم، در همین راستا نیز آموزش‌وپرورش برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی اقدامات خاص خود را دارد.

به گفته او چالش «مومو» یکی از موضوعات بسیار کوچک فضای مجازی است. فضاهای شبهه‌افکنی، مسائل اخلاقی، شایعه‌پراکنی، دروغ‌پردازی ورود دانش‌آموزان به فضاهای مختلف، اعتیاد دانش‌آموزان به اینترنت و.... همه این‌ها ازجمله آسیب‌های فضای مجازی است.

او در ادامه به این نکته اشاره‌کرده است که در حال انجام اقدامات سلبی هستیم که این اقدامات تاحدودی زمان‌بر است. به‌عنوان‌مثال یکی از این اقدامات سلبی ایجاد اینترنت پاک است یعنی فضایی درست شود تا زمانی که دانش‌آموز وارد اینترنت می‌شود و در آن فضا سیر می‌کند در فضای مطمئنی قرار بگیرد. شاید در آینده به سمت‌وسوی یک سیم‌کارت اختصاصی برای دانش آموزان هم برویم تا خانواده‌ها مطمئن باشند دانش‌آموزان با این سیم‌کارت‌ها در فضای پاک و امنی هستند.

دستگیری اعضای چالش مومو در هرمزگان

به گفته سرگرد احسان بهمنی، سرپرست پلیس فتا در استان هرمزگان پس از طرح یک شکایت، پلیس اقدام به شناسایی برخی از حساب‌های واتس‌اپ کرد که درنهایت پس از اقدامات پلیسی و ردیابی‌های فنی، یک متهم شناسایی و به مقرر پلیس احضار شد.

متهم دستگیر شده گفت: در گروه دورهمی با حضور دوستان در واتس‌آپ، مطالبی پیرامون مومو از سوی مدیر گروه و دیگران ارائه ‌شد. من هم به بهانه شوخی با پسرعمه به همراه چند تن از دوستانم با شماره سیم‌کارت ناشناس یا شماره‌های موقت خارجی، اکانت‌های واتس‌آپی ایجاد کردیم و تصاویر پروفایل آن را «مومو» و ارواح ترسناک گذاشتیم و به او پیام چالش وحشت دادیم و قصد ما از این کار فقط شوخی بوده است.

سرپرست پلیس فتا در استان هرمزگان گفت: پس از اعترافات متهم دستگیرشده، سرگروه و ۶ نفر از دوستان او نیز شناسایی شدند و اقدامات قضایی برای رسیدگی به این پرونده ویژه در حال انجام است.