خبرها از خیز مجدد کرونا می‌گویند و کادر درمان خسته‌تر از آن‌اند که با پیک بعدی بیماری مواجه شوند. بی‌خیالی مردم، شرکت در مراسم عزاداری و سفر رفتن‌های غیرضروری در زمان تعطیلات و حضور در شهر و محل کار بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی حالا دارد خود را نشان می‌دهد.  بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه 2 هزار و ۷۰۵ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹- در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۴۰۷ هزار و ۳۵۳ نفر رسید. در این مدت‌زمانی ۱۴۰ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۳ هزار و ۴۵۳ نفر رسید.

خیز مجدد کرونا به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌ها

روز گذشته معاون بهداشت وزیر بهداشت از خیز مجدد کرونا در تهران و برخی استان‌های دیگر خبر داد و گفت: میزان بیماران ناشی از این بیماری در تهران، طی یک هفته گذشته و در مقایسه با هفته قبل از آن، دو برابر شد.

علیرضا رئیسی افزود: اسفندماه که این بیماری شروع شد و اوج گرفت؛ ابتدا موارد بیماری را در دو استان قم و گیلان داشتیم و سپس کل کشور و بعدازآن شاهد بودیم مردم بسیار خوب پروتکل‌ها را رعایت کردند و مسافرت‌ها نیز کم شد و به‌این‌ترتیب شاهد افت بیماری بودیم تا اردیبهشت‌ماه که تقریباً بیماری به سمت مهار شدن حرکت می‌کرد.

اما در حال حاضر و بعد از تعطیلات اخیر، عده قلیلی از مردم رعایت نکردند و مسافرت‌ها آغاز شد. این در حالی است که ثابت‌شده مسافرت رفتن باعث خیز مجدد بیماری می‌شود و این اتفاق متأسفانه دارد می‌افتد؛ به‌طوری‌که هفته پیش نسبت به هفته قبل از آن، شروع خیز مجدد بیماری را شاهد هستیم و به‌عنوان‌مثال در تهران در مقایسه دو هفته اخیر با یکدیگر، میزان بیماران از روزانه ۹۰۰ بیمار به ۱۸۰۰ بیمار افزایش یافت؛ یعنی طی یک هفته میزان بیماران و بستری‌ها دو برابر شد.

افزایش مأموریت اورژانس در دوران کرونا

با شیوع کرونا کار عوامل اورژانس نیز افزایش چشمگیری داشت. دیروز رئیس اورژانس تهران گفت: از اسفند ۹۸به دلیل شیوع کرونا شرایط متفاوت شده است. همین امر در انتقال بیماران ،فعالیت افراد و ....تأثیر داشت اما کارکنان اورژانس به فکر خدمت‌رسانی به مردم بودند حتی در زمان شیوع کرونا تماس روزانه با اورژانس ۲۵هزار تماس افزایش یافت.

پیمان صابریان، همچنین افزود: ۵ هزار مأموریت روزانه در ایام کرونایی ثبت شد. برخی افراد در قرنطینه نیز از خدمات دارودرمانی،اکسیژن درمانی و... از سوی اورژانس بهره‌مند شدند.

به گفته صابریان 10درصد کارکنان اورژانس یعنی تعداد ۲۵۶ نفر به کرونا مبتلا شدند و دو نفر از کارکنان نیز شهید شدند.

واکسن کرونای چینی از آبان ماه عرضه می‌شود

بعد از خبرهایی که در رابطه با واکسن روسی کرونا و موفقیت‌هایش شنیده شد حالا نوبت واکسن کرونا چینی است تا سروصدا به پا کند. کارشناس ارشد ایمنی زیستی چین اعلام کرد واکسن کرونای این کشور تا ماه نوامبر (آبان) امسال برای استفاده عموم آماده خواهد شد.

بنا بر گفته‌های گویژن وو آزمایش‌های بالینی مرحله سوم این واکسن‌ها به‌آرامی پیش‌ رفت و واکسن‌ها می‌توانند در ماه نوامبر یا دسامبر سال جاری برای استفاده عموم آماده شوند.