سرپرست معاونت برنامه‌ریزی سازمان پژوهش اعلام کرد که جلد کتاب ریاضی سوم دبستان اصلاح می‌شود. علی محبی در توجیه اقدام جنجال‌برانگیز محو دختران از جلد کتاب گفت: «به دلیل زمان کوتاه اصلاح جلد، این اقدام صورت گرفت، هر چند بهتر بود به جای حذف دخترها تصویر جدیدی طراحی می‌کردند.»

او افزود که طبق دستور وزیر آموزش و پرورش، طراحی جلد کتاب یاد شده تغییر می‌کند «تا افراط و تفریطی در دیدگاه جنسیتی نسبت به دانش‌آموزان وجود نداشته باشد».

یادآور می‌شود حذف و اضافه تصاویر و محتوای کتب درسی در چند سال اخیر بعضا انتقاداتی را به همراه داشته و این بار نیز حواشی تغییر در کتاب‌های درسی به موضوع حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی امسال سوم دبستان رسید و خبر ساز شد و واکنش‌برانگیز شد. تاجایی که وزیر آموزش و پرورش دستور بررسی موضوع را به مسوولان مربوطه داد. اما در این میان اطلاعیه سازمان پژوهش در دفاع از این اقدام و اعلام اینکه «علت حذف دختران از روی جلد کتاب ریاضی شلوغ بودن تصویر روی جلد» بوده خود واکنش‌های منفی دیگری در پی داشت.

حیدر تورانی، سرپرست اسبق و عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره موضوع جلد کتاب ریاضی سوم دبستان به ایسنا گفت: اقدامی که صورت گرفت کار یک تصویرساز نبود، بلکه کار کسانی است که در سازمان پژوهش مسئولیت داشته‌اند و این موضوع به نگرش آنها برمی گردد.

وی افزود: گروه‌هایی تشکیل می‌شوند که کتاب‌های درسی را ممیزی می‌کنند. آنها باید افرادی آگاه، عالم و دارای نگاهی جامع و باز باشند. این کتاب چندسال است به همان شکل وجود داشته است و اگر دست به چنین حذفی نمی‌زدند هم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد.

تورانی با اشاره به اطلاعیه‌ای که سازمان پژوهش منتشر کرد گفت: معتقدم اگر برای یک اشتباه هزار دلیل بیاوریم، می‌شود هزار و یک اشتباه؛ اگر برخی حرف‌ها را نزنیم این اتفاقات نمی‌افتد. بعضا مسئله ما کارهایی است که انجام می‌دهیم، نه کارهایی که انجام نمی‌دهیم. بهتر این است که اشتباه را بپذیریم و در صدد جبران بر بیاییم. پذیرش اشتباه یک مهارت و شجاعت است و حقارت نیست. بهترین کار این است که مسئولان سازمان اشتباه خود را بپذیرند و عذرخواهی و جبران کنند. تعلیم و تربیت چندساحتی با این نگاه درست نمی‌شود.

اگر سازمان پژوهش جوابیه نمی‌داد بهتر بود

ابراهیم اصلانی، کارشناس آموزش و پرورش نیز در گفت وگو با ایسنا، درباره جوابیه سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش، گفت: چنین اقدامی از فرد گرایی و اعمال سلایق مختلف در سازمان پژوهش نشات می‌گیرد و بیشتر یک امر سلیقه‌ای بود. چندین بار دیده ام که چاپ چیزی که عمدی نبوده خبرساز شده است. به عنوان مثال چند سال قبل ستاره‌ای در یکی از کتاب‌ها چاپ کرده بودند که گفته شد ستاره داوودِ یهودیان است و تا مدتها رئیس وقت سازمان وقتش را صرف آن کرد که بگوید چنین چیزی نیست. گاهی حتی نظر یک نفر می‌تواند در این قضایا موثر باشد. گاهی ایراداتی گرفته می‌شود که باورنکردنی است.

سازمان پژوهش از اشتباهش دفاع کرد

مجتبی مقصودی، معاون اسبق دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و کارشناس حوزه کتاب‌های درسی نیز با بیان اینکه مردم کتاب‌های دوره ابتدایی را بهتر می‌بینند و زودتر متوجه تغییرات آن می‌شوند به ایسنا گفت: این در حالی است که در کتاب‌های درسی دیگر چون مطالعات اجتماعی و به ویژه در محتوا و نه صرفا در تصاویر، تغییراتی صورت گرفته است.

او از صدور اطلاعیه سازمان پژوهش انتقاد کرد و گفت: توجیه روابط عمومی سازمان این بوده که تصویر شلوغ است؛ خب چرا پسرها را حذف نکردید؟ اگر سازمان پژوهش اعلام می‌کرد که این کار اشتباه بوده، همه انتظار داشتند طرح روی جلد سال بعد اصلاح شود، اما آنها توجیه کردند و گفتند که تصویر شلوغ بوده و در واقع از این کار دفاع کردند که شایسته نبود.