شیوع مجدد و بالا رفتن تعداد افراد مبتلا  به کرونا دوباره نگرانی را در دل مسئولان حوزه بهداشت و کارد پزشکی و درمانی کشور جای داده است.  بنا برگزارش‌های وزارت بهداشت اوج‌گیری جدید کرونا در ۱۹ استان ایران آغاز شده است و در این میان تنها در استان همدان روند نزولی ابتلا به کووید-۱۹ مشاهده شده است. محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، از افزایش شمار جان‌باختگان و بیماران مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت که تاکنون ۱۳۰۰ نفر در این استان بر اثر کرونا جان باخته‌اند و در چند روز اخیر نیز تعداد بیماران بستری‌ نسبت به روزهای پیش دو برابر شده است. همچنین فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز خبر داد از سوم شهریورماه روند صعودی بیماری با شیب کم در این استان آغاز شده است که این وضعیت بسیار نگران‌کننده است.

13 استان همچنان در وضعیت قرمز

با توجه به گفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز دوباره تعداد کشته‌شدگان و مبتلایان به کووید-19 افزایش یافته است. آمار روزانه سخنگوی وزارت بهداشت هم این موضوع را تایید می‌کند.

به گفته سیماسادات لاری از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه، براساس معیارهای قطعی ابتلا، دو هزار و ۳۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۲۶ نفر از آنها بستری شدند. همچنین مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۹۱ هزار و ۱۱۲ نفر رسید. طبق گزارش‌های وزارت بهداشت در این زمان ۱۳۲ بیمار کووید-19 جان خود را از دست دادند که مجموع جان باختگان این بیماری را به ۲۲ هزار و ۵۴۲ نفر رساندند. بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

دانش‌آموزان از حضور در مدارس خودداری کنند

آغاز سال تحصیلی آن هم دو هفته زودتر با حواشی زیادی مواجه شد. بسیاری از مردم و مسئولان از تصمیم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی و حضور دانش‌آموزان در مدارس حیرت زده شدند. از همان ابتدا بسیاری معتقد بودند باز شدن مدارس باعث می شود کودکان به ویروس مبتلا شوند و بیماری را به خانواده ها منتقل کنند. خبرهایی از جابه جایی ماسک دانش آموزان در مدارس ابتدایی هم به این ترس ها بیشتر دامن زد. بر همین اساس روز گذشته رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در رابطه با بازگشایی مدارس و حضور برخی دانش‌آموزان در سر کلاس گفت: همیشه شروع اپیدمی بیماری‌های ویروسی مثل آنفولانزا از مدارس آغاز می‌شود و در مورد کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی دیگر هم غیر از این نیست، از همین رو نباید تجمعی در مدارس شکل بگیرد تا بچه‌ها این ویروس را به سایر افراد انتقال دهند.

پیام طبرسی با تاکید بر خودداری دانش‌آموزان از حضور در مدارس به منظور جلوگیری از شکل‌گیری تجمع افزود: در واقع ما ترسی از بچه‌ها نداریم، چون اگر درگیر این بیماری شوند بخش عمده‌ی آنها به اندازه‌ یک سرماخوردگی و تب بعد از چند روز خوب می‌شوند، اما موضوع مهم این است که کودکان وقتی به خانه می‌روند، این ویروس را منتقل می‌کند و دقیقا این جزوه خطرهای بازگشایی مدارس است.

او افزود: اگر کرونا فراگیر شود و نیاز باشد تا تعداد زیادی کودک بستری شوند ما تختی برای آنها نداریم.

واکسن کرونا روسیه از هفته آینده توزیع می‌شود

خبرهایی از آغاز توزیع عمومی واکسن کرونای روسیه به گوش می رسد. حدود یک ماه پس از این که پوتین، رئیس جمهوری روسیه خبر ثبت موفقیت‌آمیز واکسن کرونا را در کشورش اعلام کرد، واکسن اسپوتنیک-وی احتمالاً از این هفته در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

واکسنی که در تاریخ ۱۱ اوت توسط ولادیمیر پوتین به عنوان واکسنی موثر در برابر کرونا معرفی شد، پس از اخذ مجوز از وزارت بهداشت روسیه برای استفاده گسترده‌تر توزیع خواهد شد.