برگزاری مراسم محرم در روزهای کرونایی هنوز یکی از چالش‌های بزرگ مردم و مسئولان است. برخی معتقدند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توان هم به عزاداری پرداخت و هم کرونا نگرفت. بر همین اساس روز گذشته دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ماه محرم و صفر را ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل آمده است: مسئولیت اجرای دستورالعمل مراسم عزاداری ماه محرم و صفر با سازمان تبلیغات اسلامی است که با تشکیل کارگروه برگزاری مراسم عزاداری و مشارکت نمایندگان هیئت‌ها، مداحان، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان بسیج، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت ورزش و جوانان، صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های مرتبط اجرا می‌شود.

بر اساس این دستورالعمل، مراسم عزاداری ماه محرم صرفاً در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل دو متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می‌شود، زمان برگزاری مراسم نیز حداکثر باید دو ساعت باشد، جابه‌جایی هیئت‌ها، دسته روی و نیز استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است اما برگزاری مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی (با زنجیرشخصی) در محل مراسم و بدون جابه‌جایی مجاز است.

همچنین استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ضروری است و فاصله‌گذاری حداقل دوم‌تری در همه مراحل این مراسم باید رعایت شود.

بر اساس این دستورالعمل برگزاری برخی مراسم خاص مانند یوم العباس در زنجان، نخل گردانی در یزد، تشت گذاری اردبیل، شیرخواران، قالیشوران اصفهان و ... به دلیل تجمع، تراکم و جابه‌جایی و ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری ممنوع است.

برگزاری مراسم نماز جماعت در مساجد حداکثر به مدت یک ساعت در اماکن سربسته دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک‌چهارم ظرفیت و رعایت فاصله‌گذاری حداقل دوم‌تری از هر طرف و استفاده از ماسک و همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع است.

هرگونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است و نذورات صرفاً باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و  چای در همه استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است.

قدرت سرایت ویروس 10 برابر شده

 بااین‌حال دیروز مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با ابزار مخالفت نسبت به برگزاری مراسم محرم گفت: با ماسک نمی‌شود جلوی انتشار کرونا را در مراسم ماه محرم گرفت. عزاداران در این مراسم اشک می‌ریزند و عرق می‌کنند و ماسک خیس می‌شود، ماسک که خیس شود دیگر به درد نمی‌خورد. مراسم عزاداری ماه محرم یک تجمع معمولی نیست و امکان ندارد بشود در این مراسم فاصله‌گذاری اجتماعی را برقرار کرد.

او همچنین به این نکته اشاره‌کرده است که ویروس کرونا جهش پیداکرده و قدرت سرایت آن حدود ۱۰ برابر شده است. به گفته محرز قرار است وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را برای برگزاری مراسم ماه محرم ابلاغ کند اما ابلاغ این پروتکل‌ها نمی‌تواند جلوی انتشار و گسترش کرونا را بگیرد.

این عضو ستاد مبارزه با کرونا در ادامه اعلام کرد: باید از طریق رسانه‌ها به مردم هشدار داد که خطر انتشار و گسترش کرونا در مراسم ماه محرم زیاد است و بهتر است تا جای ممکن در خانه بمانند و عزاداری کنند، باید برگزاری مراسم پرجمعیت در حسینیه‌ها و تکیه‌ها، دادن نذری و صف‌های مردم برای گرفتن نذری امسال تعطیل شود.

محرز در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه پروتکل‌های بهداشتی بعد از بازگشایی‌ها به‌صورت مناسب رعایت نشده و هنوز تعداد قابل‌توجهی از مردم ماسک نمی‌زنند بیان کرد: آی سی یو های بیمارستان‌ها اغلب تقریباً پر هستند و سرعت پیشرفت این بیماری در برخی افراد به‌قدری سریع است که تا بخواهیم اقدام درمانی کنیم، بیمار فوت می‌کند.

لازم به ذکر است، از روز شنبه تا ظهر یکشنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی دو هزار و ۲۰ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که با احتساب این افراد کل مبتلایان به کووید-19 در کشور به ۳۲۶ هزار و ۷۱۲ نفر رسید.

در همین زمان ۱۶۳ بیمار کووید-۱۹ نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۴۲۷ نفر رسید.