سخنگوی وزارت بهداشت از ابتلای ۲۵۶۶ مورد جدید به کرونا در کشور خبر داد. این در حالی است که از این تعداد ۱۴۸۳ مورد بستری شدند.

به گفته سیما‌سادات لاری در طی 24 ساعت ۱۵۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر رسید.

وی با بیان اینکه وضعیت استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام قرمز است، گفت: استان‌های تهران، فارس، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان و البرز در وضعیت هشدار قرار دارند.

در همین باره علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران ضمن ابراز نگرانی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا گفت: در ۲۴ ساعتی که گذشت حدود ۴۲۵ بیمار جدید در بخش های عادی و ۱۰۲ بیمار نیز در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های شهر تهران بستری شدند.

 او آمار روزهای اخیر را بازتاب تغییرات ۲۵ تا ۳۰ روز قبل دانست و گفت: به نظر می‌رسد سهم سفرهای خردادماه در افزایش بار مراجعان چشمگیر است و طبیعتا سفرهای تابستانی هم می‌تواند خطرآفرین باشد.

 زالی گفت: علی‌رغم شتابی که در بازگشایی ها وجود دارد، رعایت شیوه نامه‌ها و پروتکل‌ها کمرنگ‌تر شده است که می‌تواند منجر به افزایش آمار شود.

 هشدار نسبت به ابتلاهای خانوادگی

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط ابتلا به کرونا، طوری است که خانواده‌ها درگیر می‌شوند، گفت: اکنون خانواده‌ها تصور می‌کنند که کرونا تمام شده و رفت و آمدها و دید و بازدیدها را آغاز کرده‌اند و همه با هم مبتلا می‌شوند.

مینو محرز گفت: در حال حاضر در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از ماسک بهترین راه پیشگیری از کرونا است. وقتی این موضوع رعایت شود، بیماری مجددا کنترل می‌شود. مردم باید با قدرت و همراهی و دوش به دوش هم کمک کنند و برای پیشگیری از ابتلا به کرونا از ماسک استفاده کنند.

محرز گفت: متاسفانه شاهدیم که جوانان کمتر از ماسک استفاده می‌کنند و در برخی موارد اصلا نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. خاصیت این بیماری این است که در ۸۰ درصد موارد بدون علامت یا خفیف است، ۲۰ درصد از افراد مبتلا باید به بیمارستان مراجعه کرده و بستری شوند و پنج درصد هم حال‌شان بسیار بد می‌شود و باید در آی‌سی‌یو بستری شوند. وقتی تعداد ابتلا بالا رود، میزان بستری و مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد و ممکن است مسائلی مانند کمبود تخت ایجاد شود.

برخورد با مراسم عروسی و ترحیم در مشهد

در پی افزایش آمار ابتلا به کرونا در شهر مشهد، رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با برپاکنندگان تجمعات غیر ضروری مانند مراسم عروسی و ترحیم در مشهد برخورد قانونی خواهد شد.

علی اصغر حسنی گفت: برپایی مراسم عروسی و ترحیم همزمان با قرمز شدن وضعیت مشهد از نظر ابتلا به کرونا ممنوع بود و اکنون که وضعیت مشهد از قرمز هم عبور کرده است این محدودیت‌ها با جدیت بیشتری ادامه می‌یابد.

او در مورد برگزاری مراسم عروسی در تالارهای بازگشایی‌شده در شهرستان طرقبه - شاندیز در نزدیکی مشهد گفت که با استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت تالارهای پذیرایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانعی ندارد اما از این بابت خطر وجود دارد و تصمیم‌گیری برای اعمال محدودیت‌ها  در این شهرستان با توجه به شرایط گفته شده در حال پیگیری است.

 نگرانی از شیوع کرونا در استان‌های سفید

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این بیماری تا آخر امسال با ماست، گفت: تعریف وضعیت‌های قرمز، نارنجی و سفید برای استان‌ها و شهرستان‌ها از نظر ابتلا به کرونا نسبی است و اتفاقاً نگرانی ما در مورد استان‌های سفید بیشتر است، زیرا اوج شیوع در آنها هنوز اتفاق نیفتاده است. قاسم جان بابایی گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد هر محدودیتی که نادیده گرفته شود، این بیماری به شکل سینوسی افزایش می‌یابد. زمانی که کشور آلوده است، هیچ استانی نمی‌تواند بگوید که سفید هستم و سفید باقی می‌مانم.