۶۷درصد از جرایم فضای‌مجازی اقتصادی است

رئیس پلیس پایتخت از افزایش روزافزون جرایم در فضای‌مجازی خبر داد و اعلام کرد: ۶۷درصد از جرایم فضای‌مجازی مربوط به حوزه اقتصادی است. به گزارش ایرنا، سردار حسین رحیمی توضیح داد: همچنین ۱۷درصد از جرایم فضای‌مجازی مربوط به موضوعات اخلاقی و مابقی اجتماعی است.  به گفته رحیمی، در ۶ماه گذشته از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته وقوع جرایم در حوزه مجازی ۱۳۰درصد و در عین حال میزان کشفیات ما نیز ۱۳۰درصد رشد داشت. او ادامه داد: در ۶ماه سپری شده از امسال ۲هزار و ۷۵نفر در حوزه جرایم فضای سایبری شناسایی و دستگیر شدند در حالی که در مدت مشابه شال قبل این آمار ۹۰۳نفر بود.

    

«کودک کار  ایرانی‌» زیادتر شده‌است 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از افزایش «کودک کار ایرانی‌» در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، حبیب‌الله مسعودی فرید در پاسخ به این سوال که چرا آمار دقیقی از کودکان کار وجود ندارد، گفت: در رابطه با آسیب‌های اجتماعی نمی‌توانیم، آمار دقیقی بدست بیاوریم، چرا که پدیده‌‌هایی مخفی است. در تمام آسیب‌های اجتماعی اعم از کودکان کار، شیوع‌شناسی اجتماعی کودکان کار و بسیاری دیگر از آسیب‌های از این دست، آمارهای تخمینی بیان می‌شود.

مسعودی‌فرید بیان کرد: چند سال قبل، تحقیقی در این زمینه انجام دادیم که آماری حدود ۱۴هزار کودک در تهران و ۷۰هزار نفر برای کشور به ما اعلام شد. البته این اقدام هم برآورد بود و حتی شیوع‌شناسی‌ هم در آن منظور نشد. بطور مثال آماری که در شیوع‌شناسی اعتیاد وجود دارد، خوداظهاری است. بطور مثال ۲میلیون و ۸۰۰هزار نفر آمار مصرف مواد برای یک بار را هم که داشتیم، نتیجه خوداظهاری بود.    

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که آیا راهکار ممکنی برای رسیدن به آمار مشخص درباره کودکان کار وجود دارد؟ گفت: باید کودکان را جمع‌آوری و آنها را نشان‌دار کنیم. بعد از یکی دو ماه دوباره تعدادی دیگر از آنها را جمع‌آوری کنیم تا ببینیم از این تعداد جمع‌آوری شده چند نفر جدید هستند. او در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این روش آمارگیری درباره کودکان کار و خیابان انجام گرفته است؟ تصریح کرد: در رابطه با کودکان خیابانی تا به حال این کار نشده است. تمام آمارهایی که سازمان‌ها یا اشخاص ارائه می‌دهند؛ حدسی است. مسعودی‌فرید افزود: هم‌اکنون ۶۳مرکز روزانه کودک و خانواده در کشور داریم. مراکز روزانه سازمان بهزیستی مراکز حمایتی از خانواده‌ها و کودکان محسوب می‌شوند.  از این تعداد ۱۸مرکز در تهران مستقر است و خیلی از مراکز با نام مراکز پرتو تنها توانستند فضای لازم را از شهرداری اخذ کنند. تمام این مراکز طبق دستورالعمل‌های سازمان بهزیستی کار می‌کنند. حتی شهرداری از ما خواسته است، استاندارد‌سازی این مراکز و اعتبارسنجی آنها را طبق استانداردهای سازمان بهزیستی انجام بدهیم.   او در ارتباط با آمار پذیرش کودکان کار و خیابان توسط سازمان بهزیستی اظهار کرد: در سال‌های پیش ۵یا ۶هزار کودک را می‌توانستیم پذیرش کنیم، اما این آمار امروز به ۱۳هزار و ۷۰۰نفر در هر سال رسیده‌ است.