فعال سیاسی اصولگرا که سابقه استانداری در کارنامه خود دارد، درباره افزایش اختیارات استانداران گفت: «افزایش اختیارات استانداران اقدام بدی نیست ولی باید تعریف شده و حدود آن معین شود. اینکه رویه‌ها و شیوه‌‌های مختلف و متنوع توسط استانداران در استان‌ها اجرا شود، شاید خیلی برای نظام خوب نباشد.»

منصور حقیقت‌پور، در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، تصریح کرد: «افزایش اختیارات استانداران یعنی روان کردن کارهای کشور. اختیار می دهید با استان مقابل خود نشسته و قرارداد ببندند. در این میان، اگر قراداد بعد هم بنویسد از سوی دولت برکنار خواهد شد.»

این نماینده ادوار مجلس به ایده فدرالیسم که از سوی برخی سیاستمداران مطرح می‌شود، اشاره و بیان کرد: «من احساس می‌کنم ما برای اداره فدرالی کشور آمادگی ندارم و این کار برای جمهوری اسلامی ایران مقداری زود است.»

وی یادآور شد: افزایش اختیارات استانداران اقدام بدی نیست ولی باید تعریف شده و حدود آن معین شود. اینکه رویه‌ها و شیوه‌‌های مختلف و متنوع توسط استانداران در استان‌ها اجرا شود، شاید خیلی برای نظام خوب نباشد. باید یک قالب و چارچوب تهیه شود و بر اساس آن اصول، به استانداران اجازه فعالیت و حرکت بدهند. نباید این اقدام منتج به اجرای رویه‌‌های مختلف در استان‌‌های کشور شود. بنابراین، افزایش اختیارات استانداران مشروط به داشتن چارچوب و قانون مشخص است. 

 سهم بودجه‌‌های استانی را باید افزایش بدهند

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ  به اینکه آیا تنوع بالای فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی، دینی، زبانی و نژادی، تمرکززدایی از پایتخت و اداره کشور و افزایش اختیارات استانداران را ضروری می‌کند یا خیر؛ گفت: این تنوع‌ها منافاتی با افزایش اختیارات استانداران ندارد. استانداران باید بتوانند با بانک‌ها قوی تر کار کنند تا تولید و سرمایه گذاری در استان جلوتر برود. افزایش اختیار استانداران رجوع آنان را به ادارات معاونت‌ها، وزارت خانه‌‌های مختلف به حداقل برساند.

به گفته وی، در بخش بودجه ریزی، سهم بودجه‌‌های استانی را باید افزایش بدهند. اینطور نباشد اغلب بودجه‌ها در اختیارات وزارتخانه باشد و استان‌ها برای برنامه‌‌های خیلی عادی دستشان تنگ باشد. می توانند بخش قابل توجهی از بودجه را در اختیار استان‌ها قرار بدهند و برای آن برنامه ریزی کنند. 

حقیقت‌پورافزایش اختیارات استانداران را در جذب سرمایه‌‌های داخل استان و حتی خارجی موثر دانست و افزود: استانداران می‌توانند در مباحث اجتماعی و فرهنگی دارای اختیارات خوبی باشند و متناسب با آن تنوع قومی، برای استان خودشان در زمینه‌‌های اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی خوبی انجام بدهند تا از ظرفیت‌‌های خفته در درون اجتماع به نحو احسن استفاده کنند. 

ما برای اداره فدرالی کشور آمادگی نداریم

وی ادامه داد: من احساس می‌کنم ما برای اداره فدرالی کشور آمادگی ندارم و این کار برای جمهوری اسلامی ایران مقداری زود است. اما افزایش اختیارات استانداران با توزیع منطقی و معقول قدرت در کشور منافاتی ندارد. در فدرالی شدن شما باید یک دولت تشکیل بدهید که در آن وزارتخانه‌ها منهای وزارت امور خارجه، دفاع و امنیت است. البته امنیت به منظور برون است.  این نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: ما در توسعه اختیارات استان‌ها، باید به استانداران مرزی اختیار بدهیم که به استان‌‌های همجوار کشورهای همسایه بروند و پروتکل و قراردادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ببندند. ۱۵ کشور در حاشیه مرزها داریم و می توانیم به آنان اعلام کنیم که با استان‌‌های مقابل مراودات داشته باشند. همچنین می توان آنان را سازمان بندی کرد. یعنی چند استان با کشورهای ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان ارتباط دارند و می توان با ایجاد تمرکز میان آنان، اجازه داد که مسائل و مشکلات استان‌ها را حل کنند. 

افزایش اختیارات استانداران یعنی روان کردن کارهای کشور

وی ادامه داد: من الآن حرکت به سمت فدرالیسم را اصلا توصیه نمی کنم، برای مثال، امروز درباره بحث‌‌های بازارچه‌‌های مرزی، ظوابط و نکاتی وجود دارد. برای مثال، یک سقف ۵۰۰ میلیون دلار تعیین شود که در این چند بازارچه، کالا خریداری شود. این به معنی فدرالیسم نیست.

به گفته وی، شرایط سیاسی کشور باید مطالعه و سپس تصمیم‌گیری شود که می‌شود به سمت فدرالیسم رفت یا خیر. ما ۳۱ استان داریم که باید اختیارات مناسب به آنان داده و اجازه فعالیت بدهیم. به استان‌‌هایی هم که در مرکز کشور قرار دارند مانند استان مرکزی یا فارس، اجازه بدهیم تا به کشورهای دور مانند آفریقا فعالیت‌‌هایی معادل با استان‌‌های مرزی انجام بدهند.