ایرانی‌ها سیاست خارجی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنند؟ آیا واقعاً مردم مایل هستند که ترامپ در آمریکا بر سر کار بیاید و تحریم‌های بیشتری علیه مردم وضع کند یا می‌خواهند اسرائیل به ایران حمله کند؟ این مساله‌ای است که یک موسسه نظرسنجی بین‌المللی تلاش کرده است با نظرسنجی از داخل ایران جواب آن را پیدا کند، و نتایجش کمی با انتظارات متفاوت بوده است.

به گزارش رویداد ۲۴، نتایج آخرین نظرسنجی افکار عمومی که توسط Stasis Consulting انجام شده دیدگاه‌های کلی در مورد این که مردم ایران در دوران تشدید تنش‌های خاورمیانه چه نگاهی به سیاست خارجی، نفوذ منطقه‌ای و روابط دیپلماتیک ایران دارند را استخراج کرده است.

این گزارش می‌گوید ایرانیان اکثراً معتقدند که رویه سیاست خارجی کشور مسئول مشکلات اقتصادی شهروندان عادی است، بیش از سه چهارم پاسخ دهندگان به نظرسنجی (۷۸ درصد) گفتند که سیاست خارجی کشور تا حد زیادی یا تا حدی عامل مشکلات اقتصادی آن است، در حالی که تقریباً دو سوم (۶۳ درصد) معتقدند سیاست خارجی کشور رفاه شهروندان عادی را ارتقا نمی‌دهد.

در جبهه دیپلماتیک، اکثریت ایرانی‌ها (۶۱ درصد) موافق توافق هسته‌ای هستند و معتقدند ایران باید برای حل مناقشه بر سر فعالیت‌های هسته‌ای با غرب مذاکره کند. این نظرسنجی همچنین حاکی از حمایت قوی (۶۸ درصد) از عادی‌سازی روابط با ایالات متحده است، اما نتایج آن نشان می‌دهد که اکثریت مردم مایل به عادی‌سازی روابط ایران و اسرائیل نیستند (فقط ۲۵ درصد گفته‌اند که از عادی‌سازی روابط ایران و اسرائیل حمایت می‌کنند در مقابل ۶۷ درصد پاسخ‌گویان گفته‌اند که از عادی‌سازی روابط ایران و اسرائیل حمایت نمی‌کنند.)

در بحبوحه تشدید تنش‌های منطقه‌ای، ۴۳ درصد از ایرانی‌ها معتقدند که سیاست خارجی ایران به تنش‌ها در خاورمیانه کمک می‌کند، در حالی که اکثریت (۵۹ درصد) گفتند که پس از درگیری‌های اخیر بین ایران و اسرائیل، موقعیت ایران در درگیری‌های منطقه‌ای ارتقا پیدا کرده است و ایران نسبت به قبل قدرتمندتر شده است.

بر اساس این نظرسنجی، اکثر ایرانیان از حضور نظامی ایران در خاورمیانه حمایت می‌کنند و ۶۱ درصد از آنها از سیاست حمایت نظامی از «محور مقاومت» (جبهه مقاومت) را حمایت می‌کنند. هرچند حمایت مالی از جبهه مقاومت موافقان کمتری دارد ۴۹درصد شرکت‌کننگان گفته‌اند که موافق حمایت مالی ایران از جبهه مقاومت هستند، در مقابل ۴۵درصد گفته‌اند که مخالف پرداخت پول به جبهه مقاومت توسط ایران هستند. نیمی از پاسخ دهندگان نیز از حضور نظامی ایران در سوریه حمایت می‌کنند.

پاسخ‌دهندگان به شدت (۶۹ درصد) با این ایده موافق هستند که حضور نظامی ایران در خاورمیانه منجر به امنیت بیشتر مردم کشور می‌شود. ۶۶درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که حمایت ایران از جبهه مقاومت باعث می‌شود مردم در داخل کشور امنیت بیشتری داشته باشند.

این یافته‌ها بر اساس یک نظرسنجی عمومی است که سوالات آن از ۱۱۸۹ ایرانی ۱۸ ساله یا بالاتر که در ایران زندگی می‌کنند پرسیده شده است. نظرسنجی بین ۲۱ سپتامبر و ۳ اکتبر ۲۰۲۴ انجام شده است.

۷۸درصد از مردم ایران می‌گویند سیاست خارجی ایران تا حد زیادی عامل مشکلات اقتصادی و اجتماعی پیش روی کشور است. این نتایج در بین گروه‌های جمعیت‌شناختی، صرف نظر از سن، جنسیت، محل یا سطح تحصیلات پاسخ‌دهندگان، سازگار است. تنها ۱۳درصد از افراد مورد بررسی با این نظر مخالف هستند.

علاوه بر این، ۶۳درصد از مردم نارضایتی قاطع خود را از تأثیرات سیاست خارجی ایران بر زندگی داخلی ابراز می‌کنند. وقتی از آنها پرسیده می‌شود «فکر می‌کنید سیاست خارجی ایران امروز چقدر رفاه شهروندان عادی مانند شما را ارتقا می‌دهد؟» ۵۹ درصد گفتند: «به هیچ وجه».