عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این که بعد از عملیات «وعده صادق ۲»، روسیه به ایران به عنوان یک قدرت موشکی نگاه می‌کند، گفت: با توجه به این که آمریکا تمام‌قد پشت اسرائیل ایستاده و روسیه نیز بعد از جنگ اوکراین در رویارویی جدی با آمریکا قرار گرفته است، احساس می‌کنم که مجموع شرایط به سمتی پیش رفته است که روس‌ها الان آماده هستند که به تعهدات خود در زمینه تحویل سامانه S400 و جنگنده‌های سوخو ۳۵ به ایران عمل کنند.

 بخشایش اردستانی با اشاره به توان بالایی دفاع هوایی ایران با اتکا به دانش و فناوری بومی خود، گفت: حتی اگر روس‌ها به ایران سامانه S400 را تحویل ندهند، ایران سامانه دفاعی دیگری که مانند همین سامانه عمل می‌کند، تحت عنوان «یاور ۳۱۳» ساخته است. اما آنچه در دهه‌های اخیر به عنوان ضعف مهم سیستم نظامی ایران از آن یاد شده، فقدان جنگنده‌های جدید و به‌روز در ناوگان نیروی هوایی ما است. به همین دلیل و با توجه به افزایش احتمال رویایی ایران و اسرائیل، تحویل سریع‌تر جنگنده‌های سوخو ۳۵ برای جمهوری اسلامی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی بیان کرد: روس‌ها چند مرتبه در جنگ سوریه با نیروهای ایرانی یا وابسته به ایران همکاری کردند و با نیروهای هوایی خود از نیروهای زمینی وابسته به سپاه پشتیبانی می‌کردند. شرایط کنونی منطقه و جهان ایجاب می‌کند که روسیه، همکاری‌های نظامی خود را با ایران تقویت کند. به همین دلیل، بعید نیست که در آینده‌ای نزدیک، روس‌ها سوخو ۳۵ را به ایران تحویل بدهند. ولی باید یادمان باشد که جنگ‌های دنیا دیگر صرفا هوایی نیست و اگرچه برخورداری از جنگنده‌های جدید به نیروهای نظامی یک کشور کمک زیادی می‌کند، اما کافی نیست و برخورداری از موشک‌ها و پهپادهای قوی نیز به اندازه همان جنگنده‌ها اهمیت دارد.

این نماینده مجلس همچنینن درباره آینده سند همکاری‌های ۲۰ساله ایران و روسیه و احتمال افزایش همکاری‌های نظامی دو کشور توضیح داد: اتحاد بین ایران و روسیه یک اتحاد استراتژیک است، نه تاکتیکی. معمولا وقتی دو کشور قراردادهای بلندمدت ۲۰ساله و ۲۵ساله امضا می‌کنند، اتحاد بین آن‌ها راهبردی و استراتژیک است و تاکتیکی محسوب نمی‌شود، اما اگر مثلا روس‌ها به بخشی از تعهدات خود در تفاهم‌هایی که با ایران دارند، عمل نکنند، به طبیعت آن‌ها بازمی‌گردد، زیرا به هرحال مسئولان روسیه منافع ملی خودشان را دنبال می‌کنند، همان‌طور که ما هم منافع ملی خودمان را دنبال می‌کنیم. در حال حاضر، روس‌ها خودشان از نظر مالی در تنگنا هستند و مجبورند که با کشورهای عربی نظیر امارات، رابطه تجاری داشته باشند؛ به همین دلیل، گاهی مواضعی اتخاذ می‌کنند که ناخواسته است، مثلا درباره موضوع جزایر سه‌گانه گفته‌اند که ایران و امارات باید اختلاف خود را از طریق دادگاه‌های بین‌المللی حل کنند و این‌طور نبوده است که کاملا پشت ایران را بگیرند.

وی افزود: طبیعی است که ما بخشی از مواضع روسیه را که به ضرر کشورمان است، نمی‌پذیریم و به همین دلیل، هیچ‌وقت تمام‌قد در مسیری که روسیه ترسیم می‌کند، گام برنمی‌داریم، بلکه در خط خودمان حرکت می‌کنیم؛ ولی به هر حال در شرایطی قرار گرفته‌ایم که ناچاریم با این کشور اتحاد استراتژیک داشته باشیم و توافق‌های راهبردی بلندمدت امضا کنیم. 

اردستانی خاطرنشان کرد: البته مسئولان روسیه در تعیین روابط میان‌مدت خود با ایران، به دولت‌هایی که در ایران روی کار هستند نیز نگاه می‌کنند، اگرچه خودشان می‌دانند که در نظام جمهوری اسلامی، هم نهادهای انتصابی و هم نهادهای انتخابی وجود دارند و روس‌ها می‌دانند که سیاست خارجی ایران عمدتا توسط نهادهای انتصابی تعیین می‌شود، ولی وقتی مثلا در دولت روحانی، نگاه مسئولان دستگاه اجرایی کاملا به طرف غرب متمایل می‌شود، طبیعتا روس‌ها هم سطح روابط خود را با ما کاهش می‌دهند.