وزیر خارجه ایران گفت: وضعیت در منطقه هشدار به سر می‌برد و ایران برای جنگ و صلح آماده است. 

عباس عراقچی در امتداد تور منطقه‌ای خود دیروز یکشنبه، در راس هیأتی وارد بغداد شد و در بدو ورود با فؤاد حسین، همتای عراقی خود درباره تحولات منطقه و مناسبات فی مابین دو کشور بحث و گفت وگو کرد.

وی سپس در یک نشست خبری مشترک با فواد حسین، ضمن تشکر از مواضع وزیر خارجه عراق گفت: خوشحال شدم که مواضع قاطع وزیر خارجه عراق را شنیدم که گفتند اجازه نمی‌دهند از فضای آن کشور علیه ایران و هر کشور دیگری سوءاستفاده شود و این همان موضع دوستانه و برادرانه است که ما از دولت عراق انتظار داشتیم. عراقچی افزود: همان طور که ایشان فرمودند منطقه ما با چالش‌های خطرناکی روبرو است و وضعیت در منطقه هشدار به سر می‌برد.

 وزیر خارجه ایران با بیان اینکه رایزنی‌های خوبی داشتم و تبادل اطلاعات و نظرات انجام شد، اظهار کرد: ما دنبال جنگ نیستم، خواهان جنگ نیستم، خواهان صلح هستیم؛ البته برای جنگ هم آماده هستیم، برای صلح هم آماده هستیم. وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه ایران خواهان تنش و افزایش تنش نیست، اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد، تصریح کرد: ما کاملا برای یک وضعیت جنگی آمادگی داریم و از جنگ نمی‌ترسیم.

 بالاترین مقام دیپلماتیک ایران به موضوع آوارگان لبنانی اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونسیتی امکان کمک‌رسانی به آوارگان لبنانی را به حداقل رسانده است و اجازه کمک‌رسانی نمی‌دهد.

 عراقچی با تاکید بر اینکه ما به ارسال کمک‌های خود به آوارگان لبنانی ادامه می‌دهیم، بیان کرد: از دولت عراق نیز به خاطر میزبانی از تعدادی از آوارگان و مجروحان لبنانی تشکر می‌کنیم.

او تاکید کرد: ما حتما به همکاری‌های خود با دولت عراق در زمینه‌های مختلف به خصوص حوزه دیپلماسی ادامه می‌دهیم.

 اولویت عراق توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی است 

 در جریان این سفر، همچنین دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه‌ای از نتایج رایزنی‌های نخست وزیر عراق و سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» در این دیدار تاکید کرد که اولویت عراق در قبال اوضاع منطقه در حال حاضر توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان است.

السودانی گفت که عراق با همکاری دوستان و شرکای بینالمللی به ویژه کشورهای اتحادیه اروپا تمامی مساعی خویش را برای توقف جنگ به کار بسته است.

وی اضافه کرد که دولت عراق پیشتر نیز نسبت به نقشه‌های رژیم صهیونیستی برای توسعه جنگ در منطقه هشدار داده بود.

نخست وزیر عراق گفت که تلاش‌ها برای جلوگیری از توسعه دایره جنگ در منطقه به نفع منافع ملی عراق و همه کشورهای منطقه است.